MIstä tiedän jos tietokoneeni on etäohjattu?

sori alottelija kysymys, mutta mistä siis voin tietää onko joku asentanut koneeseeni ns etäohjauksen päälle? huomaisinko asiaa mitenkään jos olen koneella? tai vaikka kone ei olisi päällä toimisiko tällainen etäohjaus?

Itse käytän vnc:tä, joka päivä. En ole ainakaan vielä nähnyt jakelua missä etäkäyttö olisi oletuksena päällä.
Gnomessa voit varmistaa asian menemällä Järjestelmä --> Asetukset --> Etätyöpöytä ja jako kohdassa ei ole ruksia Anna muiden käyttäjien käyttää tietokonettasi tjsp.

jos taas tarkoitat ssh yhteydellä olevaa etäohjausta niin siitä en osaa sanoa.

jos olet esim. kytkimen takana niin silloin sinua ei voida etäohjata ellet itse ole tehnyt port forwardingia kytkimeen, joka mahdollistaisi etäohjauksen. Huomaa että yhäkin sinulla täytyy olla ensin tuo etätyöpöytä päällä.

Toivottavasti ymmärsit sepityksestäni jotain. :smiley:

kiitos avusta! katsoin ruksit ja yksi niistä oli päällä joten otin pois…

SSH:ta voi seurata auth.log:sta, joka löytyy (todennäköisesti) /var/log -hakemistosta. Esimerkki logimerkinnästä:Oct 16 15:24:26 zanji sshd[84552]: Invalid user sales from 90.32.26.188

SSH:lla kirjaudutaan koneelle kuin paikallinen käyttäjä, joten jos haluat nähdä tällä hetkellä kirjautuneet käyttäjät niin se onnistuu esimerkiksi komennolla ‘who’.

PS. Etäkäyttö on hyvin monessa jakelussa oletuksena päällä (SSH), mutta sen käyttäminen ulkoverkosta on yleensä estetty hosts.deny:llä.