Mistä voi ostaa Linux-koneita helposti Suomessa?

Jos tiedät hyviä mestoja, älä panttaa tietoa, vaan kerro meille muillekin! Minä asun Tampereella.

Älkääkä nyt suuttuko tästä ketjusta! Minä en myy tietokoneita, vaan opetan niiden käyttöä lapsille ja nuorille. Toki Googlella löytää varmaan kaikki, mutta hyvät neuvot voivat nopeuttaa kauppoja ja lisätä tyytyväisyyttä.

Täältä voi ostaa käytetyn koneen 6 kk:n takuulla (ei tosin koske akkua)…

https://kauppa.cruzbroker.fi/

Sieltä ostin oman HP-elitebookin, joka toimii edelleen, vaikken omista sitä enää.

Hinnat tosin eivät ole kovin halpoja.

Siellä on heidän oma perustelunsa käytetyn ostamiseen.

1 tykkäys

Keskustelufoorumit eivät ole tarkoitettu kaupallisiksi mainoskanaviksi, vaikka itse tarkoitus olisikin hyvä.
Yllä- tai allamainittu firma on tuttu jo 1990 ja 2000 -luvuilta, vaikka en ole mitään ko. firmasta ostanutkaan.
Ylläpito toki huolehtii viimekädessä siitä, mitä palstalla julkaistaan.

Muistelen tamperelaisen Koneet Kiertoon yrityksen jokunen vuosi sitten ihan osallistuneen ainakin yhden työntekijän voimin Ubuntu MATEn suomennokseen, koska möivät käytettyjä koneita Ubuntu MATE valmiiksi asennettuina. Toimiala näyttänee säilyneen samana, mutta kun valikoimaa nyt katsoo, ei näy Ubuntu MATE koneista mainintaa ollenkaan. Kannattaa kysyä.

Mutta useimpien jakeluitten omatoiminen asennus on tätä nykyä niin helppoa, että lapsikin sen osaisi. Valitettavasti ajantasalla olevat suomenkieliset opastusvideot Linux-jakeluiden, esim. Ubuntun asentamiseen tuntuvat YouTubessa loistavan poissaolollaan, mutta jos lontoo sujuu ollenkaan, edessäsi on runsaudenpula olipa käytettävien laitteiden nykyiset käyttöjärjestelmät mikä tahansa asennettavista jakeluista huolimatta.

Tässä esimerkiksi muutaman vuoden takainen Linux Mintin asennusvideo optiselta levyltä:
https://www.youtube.com/watch?v=83R14jriP2U

Siispä annetaan ylläpidon vetää rajat.

Ketjun aloittajallakin oli kyllä toiveissa saada (hyviä) kokemuksia Linux-koneiden ostoista, ja se selviää säikeen aloitusotsikosta. Jos on allerginen mainoksille, niin voinee riittää otsikon lukeminen.

Itselläni ei ole kaupallisia perusteita mainostaa kyseistä puljua, kun en saa siitä mitään hyvitystä kyseiseltä firmalta.

Foorumisofta tosin lisäsi antamaani linkkiin mainokselta vaikuttavan tekstin, kun laitoin pelkän linkin. (siis “Meiltä saat laadukkaita käytettyjä…” on foorumisoftan lisäämä teksti laittamaani linkkiin.)

1 tykkäys

Voidaanko sopia, että kerrotut vinkit ja neuvot tässä ketjussa ovat asiallista tietoa - eikä mainoksia? Minä kaipaan vain hyvää tietoa asiasta ja tosiaan miksi pitäisi kahlata kauppoja läpi ja oppia erehdyksen kautta, mikä on hyvä kauppa ja mikä huono, jos toisilla on arvokasta oman käden ja silmän tietoa aiheesta. Jos et ole kiinnostunut kauppojen nimistä, älä lue ketjua, vaan jätä se niille, joita uudet tiedot kiinnostavat. Minulle on ihan sama minkä nimisiä kauppoja täällä Suomesta esitellään, kunhan niistä saa hankkia helposti Linux-koneita ja luotettavasti. Tilanne olisi ihan toinen jos joka marketista ja tietokonekaupasta saisi Linux-koneita. Miksi ihmeessä minä silloin kyselisin kauppojen perään, jos niitä joka Prismasta tai Citymarketista saisi? Siksi vetosin heti alussa, että älkää vetäkö herneitä nenään, vaan osoittakaa ymmärrystä sopivia Linux-koneita etsiville. Tällainenkin ketju kuuluu todellakin keskustelufoorumille ja on merkittävä aihe. Minäkään en saa lantin lanttia yhdestäkään kaupasta keneltäkään.