Mitä linuxia ajelet

Mitäs Linuxia sitä ajellaan?

Muu, tarkemmin sanottuna pääasiassa Zenwalk. Tällä hetkellä tosin päällä PCLinuxOS, Kubuntu ja Debian löytyvät myös koneelta.

Millä ajalla ehdit noita kaikkea käyttää? Itse lopetin miksailemisen jotain pari vuotta sitten. Toinen mikä käytän on centos joka on rhel klooni.


Eero

No eihän niitä kaikkia oikeastaan tule käytettyäkään. Zenwalk on se järjestelmä, jota 95-prosenttisesti käytän. Toisaalta eri jakelujen testaaminen on minulle harrastus, minkä johdosta muitakin tulee välillä käytettyä. Kubuntu pysyy levyllä sen vuoksi, että sen kehityksestä on hyvä pysyä selvillä, koska Ubuntu on kuitenkin nykyhetken suosituin jakelu.

Palvelimissa Debiania, WLAN-tukiasemassa DD-WRT.

Ubuntua tulee nykyään käytettyä (ja tuputettua muillekin). Pöytäkoneella (K)Ubuntu 7.04, läppärissä ajelen Ubuntu 7.10:n kehitysversiota, vaikka vakaa versio löytyy toki myös. Palvelinkoneessa (400MHz celeron) sitten isoveli Debian.

Aiemmin työpöytäkäytössä on ollut Mandrakea, Debiania, Gentoota ja SuSE:a. openSuSE 10.2:a (tai ehkä sitten 10.3:a) olisi tarkoitus testata jossain vaiheessa. Aika vähiin vaan jäänyt nykyään tuo testailu kun tämä Ubuntu vaan toimii niin hyvin (tai no, kehitysversion kanssa on oma hommansa mutta samalla se mahdollistaa osallistumisen kehitystyöhön bugiraportoinnin ja ongelmien selvittelyn kautta).

Debian unstablea käytän pääasiallisena jakeluna. Välillä tulee silloin tällöin ihmeteltyä Zenwalkia ja PCLinuxOSaa. Nämä kolme jakelua löytyvät kiintolevyltäni, samoin kaksi *buntua ja openSUSE. Näistä jälkimmäinen katoaa pikku hiljaa kiintolevyltä jonkun muun jakelun tilalle.

Itse olen pitkälti ajanut Gentoota läppärissä ja sitten leluna on myös pari Mac-tietokonetta OSX-tigerillä.
Palvelimissa on Gentoota, Rheliä ja Centosia.

Aikaisemmin käytin Redhattia pitkään, sitten fedoraa ja siitä pisti siirtyä pois, kun se meni ihan
liian pugiseksi…

Eero

Gentoota palvelimessa ja jos/kun milloinkin desktop pyörittää linuxia niin ehdottomasti Gentoo :wink:

Kotona Debian Lenny 64-bittisenä ja palomuurissa IPCop. Työkoneessa on Debian Etch, minkä vaihtamista Lennyksi olen harkinnut… kuitenkin sen pitäisi toimia silloin kun sitä tarvitsee ja töissä ei ole oikein aikaa tapella päiviä jos testing sattuisi menemään rikki. Voi olla että riskeeraan ;).

Työkavereillakin on suurimmalla osalla jokin Debianin versio työkoneissaan :), vaikka talossa olisi käyttämättömiä Windows lisenssejäkin :).

PCLinuxOS 2007 kahdessa koneessa pyöritty jo pitkään, tykästyin siihen ja se jää vakituisesti käyttööni, olen tutustunut jo edelliseen versioon joka oli PCLinuxOS 0.93

Fedora 7/6 (Red Hat), Ubuntu Feisty (Xubuntu=XFCE4) pohjautuen jollakin tavoin Debianiin ja ZenWalk 4.8.1 (MiniSlack eli SlackWare).

ajossa on täl hetkellä toi 2.6.20 …

Omassa koneessa (IBM Thinkpad T42p) pyörii täysin oma sorsista käännetty jakelu. Ennen pyöritin sitä paketoimalla softat itse RPM:iksi mutta nyttemmin olen siitä luopunut ja siirtynyt vanhaan ja työlääseen Unix-tyyliin, ihan harrasteestaa.

Töissä on sitten kymmeniä RHEL-koneita.

Läppärissä rullailen Kubuntua, ihan vaan sen käyttömukavuuden ja setupin helppouden vuoksi. Sekä tietysti kun on debianiin tottunut, niin oli luonnollinen siirtymä tuohon sitten. Servereissä on Ubuntua tullut pyöriteltyä myös ja varmaan sama linja jatkuu tulevissakin. Centosiin voisi vielä yrittää tutustua josko aikaa ja energiaa moiseen löytyis.

Debiania toki! Ubuntukin lupaa hyvää loppukäyttäjille mutta itse olen Debianiin niin tykästynyt etten vaihtaisi pois. Gentoosta minulla on vahvoja mielipiteitä, jokun on saattanut mielipiteeni kuullakin.

Gentoo. Juuri minulle sopiva jakelu, saa säätää ja tehdä asetukset juuri itselleen sopivaksi.

Kodin läppärissä pyörii Ubuntu, ihan sen helppokäyttöisyyden takia.

Tyttären (12v) koneessa Ubuntu ja omassa masiinassa Zenwalk ja Ubuntu. Itse käytän lähinnä Zenwalkia sen nopeuden vuoksi.
-Eku

Pöytäkoneessa ja läppärissä Arch Linuxia. Suosittelen myös muita kokeilemaan.

openSusea ajelen ja hyvin on toiminut :slight_smile: