Miten olen edistänyt linuxin käyttöä suomessa?

Eipä siitä tarvitse huonoa omatuntoa potea, ettei ole ihmeemmin Linuxin käyttöä edistänyt. Moni aloitteleva Linux-käyttäjä tehnee enemmän vahinkoa hehkuttamalla kaikille Windowsin surkeutta ja Linuxin ylivertaisuutta, tajuamatta välttämättä kummastakaan juuri mitään.

työpaikan läppäriin tuli ubuntu, työharjoittelijan läppäriin tuli ubuntu sekä äiti ja isä käyttää nyt ubuntua, esim. Jaa pomo taitaa himas käyttää xubuntua.

Ylläpitämässä sivustoa http://ratkaisu.net
mm. ohjeiden kirjoittamista/suomentamista, uutisia liittyen linuxiin sekä foorumilla auttamista.

Tietty tutuille ja muille olen sitä mainostanut ja suositellut kokeilemaan.

Hankkinut luvan pistää linuxin yhdelle lukion koneelle ja saanut filosofian opettajan kiinnostumaan… saanut isän asentamaan Mandrivan läppärille ja nyt yritän opettaa siskoa ja äitiä käyttämään Mandrivaa… mainostanut olen myös kavereille, jotkut kiinnostuneet…

Kyllä pingviinit valloittavat maailman.

Muille olen kotona esitellut lähinnä Ubuntua ja sen jälkeen muitten työkoneissa hyrisee mukavasti ubuntu feisty. Asentivat winfoosin rinnalle.
aika vähäistä, tosin :slight_smile:

Olen perustanut Ubuntu Suomen, paketoinut Voikkoa viralliseksi osaksi Debianin ja Ubuntun suomen kielen tukea, kääntänyt monia erilaisia ohjelmia ja perustanut Ubuntun suomentajaryhmän. Yksi uusi juttu on, kun tuntui että sellainen puuttuu, tämä Vapaa Suomi -sivusto (sekä vapaat ohjelmistot että sisällöt), johon on integroitu linux.fi:täkin (logoa myöten :)) yhdessä muiden olemassa olleiden juttujen kanssa. Eri Linux-distroja on tullut tarjottua, asennatettua ja asennettua moneen suuntaan. Eniten painettujen Ubuntu-CD:iden muodossa, mutta myös Fedoraa, openSUSEa ja Debiania.

Tällä hetkellä pyrin Debian Developeriksi, missä roolissa yritän varmaankin myös joitan suomen kieleen liittyviä asioita edistää Debianissa.

Keväästä 2005 asti on tullut koodailtua Linuxille GoaH - Tilaus ja laskutus sovellusta => http://www.goah.org (koodataan uudelleen kokonaisuudessaan versioon 2.0).

Tällä hetkellä pyrin edistämään / helpottamaan Linux-yhteensopivien laitteiden ja palveluiden hankintaa => http://www.linuxkauppa.fi . Projekti on vasta muutaman viikon ikäinen, tuotteita etsitään / lisäillään päivittäin.

Lisäksi luonnollisesti asiakkaille ja tutuille asennettu parisenkymmentä Ubuntua päivittäiseen käyttöön. Luppoaika on sitten käytetty Linuxin opiskeluun, että voi tarjota mahdollisimman hyvin tukea.

Olen aika aktiivisesti mukana Ubuntu Suomen toiminnassa. Voisi kait sanoa, että olen markkinoija esim olin Ubuntu Suomen juliste tempauksessa tilaajana. Parit tuttavat totta kai saanut Linux leiriin. Linux wikiä joskus laittelen (nykyisin harvemmin). Kirjoittelen ohjeita Ubuntu puolella. Yritän jotenkin aktivoida vähän kuollutta porukkaa riston kanssa. Jos oppisi vielä vähän koodaamaan lisää niin voisi jo vähän projekteihinkin osallistua.

Kai tähän voi jotakin laittaa.

Olen tehnyt opinnäytetyön Arch Linuxin asennusohjeesta ja esittänyt sen eilen luokalle. Ihan hyvin meni toi loppujen lopuksi. Muista edistämisestä olen myös mainostanut Linuxia jonkin verran kavereille.

Tjooh, koulussa on tullut mainostettua kovasti, ja muutaman kaverin koneeseenkin on Ubuntu ilmaantunut. Tätä kautta taasen Windows on tullut pikkuhiljaa hyödyttömäksi ja se on lopulta poistettu.