Miten olen edistänyt linuxin käyttöä suomessa?

Itse olen neuvonut, asennellut servereitä/työasemia, supportanut samoja systeemejä.

Eli lukematon määrä ilmaistyötä on tehty, tosin nykyään Linuxista alkaa itsekkin saamaan
jo ok määriä rahaa.

Samoin linux on erinomainen datapalautustyöhön ja muuhun vastaavaan.


Eero

Olen ylläpidellyt tuota wikiä jo parisen vuotta ja kirjoitellut sinne aikamoisen kasan artikkeleita. Lisäksi olen pystyttänyt erilaisia työpöytä- ja palvelinkoneita sinne ja tänne maksusta ja ilmaiseksi. Joskus olen myös osallistunut joidenkin ohjelmien suomentamisiin.

Wikin ylläpitäminen ja sinne kirjoittelu tulee tietysti ensimmäisenä mieleen. Ubuntun kanssa on myös tullut touhuttua kaikenlaista (käännöstyötä, bugiraportointia ja -ratkontaa ja muutenkin osallistunut Ubuntu Suomen toimintaan).

Lisäksi voisin mainita Assembly 07 -tapahtumassa järjestetyn Linux-helpdeskin ja toki pari asennuskeikkaa tuttujen koneisiin. Eikä sovi myöskään unohtaa irkissä ja foorumeilla tapahtuvaa neuvomista.

Kaikki ilman rahallista korvausta (enemmänkin tullut kuluja), mutta eipä tässä mitään rahaa välttämättä kaivata kuvioihin mukaan. Linux on mukava harrastus ja toimivassa yhteisössä (Ubuntu Suomi, Linux.fi yms) osallistuminen palkitsee muulla tavalla.

Mutta ehkäpä pitäisi kysyä, mitä vielä lisäksi pitäisi tehdä Linuxin käytön edistämiseksi Suomessa?

Kyllä sitä rahaakin ((joskus)) kaipaa kuvioihin, sillä jokaisen pitää syödä. Itse ainakin toivoisin, että työelämä arvostaisi Linuxia vielä enemmän ja palkitsi asiasta paremmilla palkoilla…

Eero

Kuten moni on tuossa edellä maininnut, olen myös osallistunut kääntämiseen ja bugiraportointiin. Eräänlainen linux-tuki olen tuttavilleni.

opensuse.fi ja fi.opensuse.org saittien ylläpito ja kehittäminen yhdessä muiden kanssa. Lisäksi parin distron asennuslevyjä on jaeltu, ‘propagandaa’, asennusapua yms.

[quote=“eero, post:4, topic:50”]Kyllä sitä rahaakin ((joskus)) kaipaa kuvioihin, sillä jokaisen pitää syödä. Itse ainakin toivoisin, että työelämä arvostaisi Linuxia vielä enemmän ja palkitsi asiasta paremmilla palkoilla…[/quote] Se ois kyllä unelmien täyttytymys että ansaitsis elantonsa tällä. :slight_smile:

muoks: typot

No, tottakai raha kelpaa, mutta toisaalta tällainen Linux-toiminta on mukavaa myös ihan harrastuksena. Varsinainen ammatti olisi tarkoitus saada muualta. Tosin kai Linux-osaamisestakin hyötyä on.

Zenwalk Suomi, satunnaista wiki-kirjoittelua ja avustamista foorumeilla, artikkeleiden kirjoittamista kotisivuilleni (lähinnä kokemuksia eri jakeluista). Jonkin verran olen myös mainostanut Linuxia kavereille.

Laittanut kotiin lasten koneelle Ubuntun. Totuttakaa ihmeessä lapsenne käyttämään pienestäpitäen
Linuxia, siitä se uusi Linux-sukupolvi alkaa.

Itsehän laitoin isoäidilleni Linuxin :). Hän kun ei ole koskaan tietokonetta käyttänyt, niin helppohan se on tottua Linuxiinkin.

Kyllähän noita Linux kokoonpanoja on tullut asenneltua muutamien tuttujen koneelle; siskolle ja hänen miehelleen asentelin openSusen jonka kanssa ovat hyvin tulleet toimeen ja muille olen sitten suositellut/jaellut tai asenellut kubuntua hieman vanhempiin koneisiin…

Pojanpoikien koneeseen asensin Suse 10.2 internethommiin. Sitten kun toivoivat Windowssia pelien tähden, lupasin laittaa sen jos säästävät rahat toisen kovalevyn ostoon. Jonkun ajan päästä pojille XP, mutta ilman nettiyhteyttä, mikä otetaan vain linuxilla. Pelitkin pyörii paremmin kun ei ole viirustorjunta rasittamassa konetta.

Tyttären tyttärille kokosin romuista mikron ja siihen Zenwalkin. Valitettavasti en saanut sitä luotettavasti toimimaan. Piti asentaa WindowsXP, samalla äiti sai varakoneen työohjelmalle. Minun kokemukseni mukaan “WindowsXP toimii kuin junan vessa, semmoinen missä on suora putki ulos. Linux toimii kuin Pendoliinon tai muun lentokoneen vessa, silloin kun se toimii.” Pidän kovasti linuxista, mutta kun on tosi hätä …

“luotettavasti toimimaan”? Hieman täsmällisemmin kiitos :wink: Vaikka ZenWalk toimii vanhemmassakin konekalustossa, se ei ole tarkoitettu ikääntyneisiin koneisiin. Esimerkkinä ISA-väylän tuki puuttunee oletuksena kernelistä (ei omakohtaista kokemusta vaikka ZenWalkkiin uusinta kerneliä vääntelenkin alvariinsa. 2.6.22.6 nyt käytössä eli kernel.org:in tuorein virallinen kerneli tänään).

[quote=“juyli, post:13, topic:50”][quote author=fossiili link=topic=22.msg207#msg207 date=1188812197]
… ja siihen Zenwalkin. Valitettavasti en saanut sitä luotettavasti toimimaan. [/quote]
“luotettavasti toimimaan”? Hieman täsmällisemmin kiitos[/quote]
Kokemukseni mukaan Zenwalkin kai vielä uusin versio (uudenmpi on beetta …) on kumman häiriöivä. X juuttuu, Netti ei pysy päällä, täytyy antaa “dhcpcd” käynnistyksen jälkeen yms. Olen nyt matkoilla, joten en saa dokumentoiduksi. Tätä esiintyi vakokoneessani ja tyttösten koneessa. Siinä virittelytaistelun loputtua oli uusi emolevy ja AMD-64 prossa, näyttö jokin vanha GeForce 34 Mb:n muistilla. WindowsXP:llä vehje toimii oikein hyvin.

Nyt minulla on Zenwalk 199 eurulaista maksaneessa kannettavassA 750 mhZ, 256 Mb muisti. Siinä on toistaiseksi toiminut hyvin, mutta käytänkin eniten WindowsXP:tä (toimii kuin junan vessa). Pelaan sotapelejä. Linuxilla nettiyhteys.

Ryhtyessäni tutustumaan Linuxiin, totesin, että vaikka tietoa löytyy rajattomasti, niin suomenkielinen aapiskukko vielä puuttui - tai en onnistunut sitä löytämään. Tein saamistani ohjeista Tumpelon sivun itseni kaltaisille aloittelijoille.

http://www.jyrkinen.fi/asioita/linux.html

Linux.fi :slight_smile:

Minäkin kiitän siitä :slight_smile:

Itse olen saanut siirrettyä Linux - kipinän eteenpäin ruohonjuuritasolla kahdelle veljelleni, toisen heistä vaimolle, tulevalle bestmanilleni ja muutamalle työkaverilleni. Asennellut distroja, opettanut käyttöä, ja joka paikassa kun tietokoneet tulee puheeksi koittanut kannustaa ihmisiä kokeilemaan.

ei edes mainitsemisen arvoista, mutta vastaan silti:

  1. esittelin Ubuntu Dapperia työssäoppimispaikan pomolle, lupasi katsoa joskus tarkemmin.
  2. vienyt joitakin levyjä kirjastoon, ei ole näkynyt sen jälkeen.
  3. yrittänyt (huom. YRITTÄNYT) organisoida Ubuntun levitystä Kanta-Hämeen alueella, laiskuuteni syönyt tehoa.
  4. suurin saavutus freewebsissä oleva sivusto, jolta voi ladata Ubuntu/Kubuntu/edubuntu feistyn tai Gutsyn betan (yllämainitun paikallistiimin sivusto, tiedän, freewebs nyt oli ensimmäinen joka tuli mieleen.)

aika Ubuntu -painotteista :slight_smile:

Tunnustan heti suoraan etten juuri mitenkään. Emäntä kyllä vaihtoi pian seurustelun alun jälkeen myös ubuntuun kun tukea oli saatavilla :smiley:
Ulkomailta pari kaveria on kannustuksestani asentanut linuxin windowsin rinnalle, ja toinen onkin alkanut varsin aktiivisesti käyttämään linuxia.
Joitain kavereita on myös innostunut kokeilemaan, osa hyvällä ja osa ei niin hyvällä menestyksellä.

Alkuunsa tuli ehkä turhankin ärhäkästi puhuttua linuxista ja siitä kuinka mätä windows on. Nyttemmin olen rauhoittunut ja kaikki käyttää mitä haluaa. Toki kerron vaihtoehdosta nimeltä linux :slight_smile: