Miten selvittää rikkoutuneen koneen ongelmakohta?

Kuten tuolla toisaalla kerroin, rikkoutui koneeni. Kyseessä jokin ASUS AM2/AM2+
AMD Athlon64 4200GHz X2 tms. Kone vain boottasi kesken bios-asetusten ruuvaamisen.
Näytölle ei käynnistyksessä tule mitään, eikä siis edes biossiin pääse. Vankasti epäilen,
että yhdysrakenteinen Nvidia:n näytönohjain olisi simahtanut. Bios ei kuitenkaan anna
mitään äänimerkkiä mistään viasta ja tuulettimet pitävät meteliään. Näytön vaihto ei
valaissut asiaa.
En tietenkään kysy, mikä koneessa on vikana, sillä tarjoamillani faktatiedoilla kaikki
jää aika arvauksiksi. Saa toki tarjota sivistyneitä arvauksia.
Mutta miten itse toimit diagnosoidaksesi pimahtaneen koneen vianaiheuttajan?

Kone on aika uusi SATA II/ IDE -väyläinen DDR2 (2Gt) muistein varustettu, eikä muut koneeni ole
tuota tasoa, joten osien testaaminen toisessa laitteessa ei ole mahdollista. Emolla
lienee 36kk:n takuu, joten pitänee kaivella kuitteja esiin. Mutta todennäköisintähän on,
että tuo 36kk on jo kulunut umpeen. Morphyn laki :frowning:

Aion hieman näyttää koneelle lekaa, ja jos se ei siitä tokene, pitänee mennä ostamaan
suht’ vastaava emolevy. Nyt kone on saanut paripäivää valohoitoa.
Olen jo pitkään suunnitellut uuden koneen hankintaa, mutta
tavoite on kyllä korjata tuo “vanha” käyttökuntoon, jos kustannukset jäävät kohtuullisiksi.

Ihan vihreä en ole laitteiden kanssa. Olen koonnut pöytäkoneeni jo parikymmentä
vuotta. Ja kierrättänyt vanhat osat koneesta toiseen. Rikkoutuneiden koneiden
kanssa olen kokematon, sillä yleensä ainoat rikkoutuneet osat ovat olleet kulutus-
tavaraa kuten CD/DVD-laitteet, kovalevyt tai jokin vanha näytönohjain.

[quote=“juyli, post:1, topic:1086”]Kuten tuolla toisaalla kerroin, rikkoutui koneeni. Kyseessä jokin ASUS AM2/AM2+
AMD Athlon64 4200GHz X2 tms. Kone vain boottasi kesken bios-asetusten ruuvaamisen.
Näytölle ei käynnistyksessä tule mitään, eikä siis edes biossiin pääse. Vankasti epäilen,
että yhdysrakenteinen Nvidia:n näytönohjain olisi simahtanut. Bios ei kuitenkaan anna
mitään äänimerkkiä mistään viasta ja tuulettimet pitävät meteliään. Näytön vaihto ei
valaissut asiaa.
En tietenkään kysy, mikä koneessa on vikana, sillä tarjoamillani faktatiedoilla kaikki
jää aika arvauksiksi. Saa toki tarjota sivistyneitä arvauksia.
Mutta miten itse toimit diagnosoidaksesi pimahtaneen koneen vianaiheuttajan?

Kone on aika uusi SATA II/ IDE -väyläinen DDR2 (2Gt) muistein varustettu, eikä muut koneeni ole
tuota tasoa, joten osien testaaminen toisessa laitteessa ei ole mahdollista. Emolla
lienee 36kk:n takuu, joten pitänee kaivella kuitteja esiin. Mutta todennäköisintähän on,
että tuo 36kk on jo kulunut umpeen. Morphyn laki :frowning:

Aion hieman näyttää koneelle lekaa, ja jos se ei siitä tokene, pitänee mennä ostamaan
suht’ vastaava emolevy. Nyt kone on saanut paripäivää valohoitoa.
Olen jo pitkään suunnitellut uuden koneen hankintaa, mutta
tavoite on kyllä korjata tuo “vanha” käyttökuntoon, jos kustannukset jäävät kohtuullisiksi.

Ihan vihreä en ole laitteiden kanssa. Olen koonnut pöytäkoneeni jo parikymmentä
vuotta. Ja kierrättänyt vanhat osat koneesta toiseen. Rikkoutuneiden koneiden
kanssa olen kokematon, sillä yleensä ainoat rikkoutuneet osat ovat olleet kulutus-
tavaraa kuten CD/DVD-laitteet, kovalevyt tai jokin vanha näytönohjain.[/quote]

Jos se ei edes piippaile, niin veikkaan virtalähde tai kondensaattorivikaa.


Eero

Minulla kävi kerran tässä, ei pitkä aika sitten, että avasin palvelimeni ja taisin tulla koskeneeksi PCI-E-paikkaakin (vaihtaessani prosessorituuletinta) ja kun seuraavan kerran käynnistin koneen niin näytölle ei tullut mitään, eikä käynnistynyt kokonaan. En muista piippasiko edes (ei varmaankaan). Resetoin BIOSin ja sitten se toimi nätisti ja toimii edelleen.

Jeps. Sokkona biossin resetointi on hieman hankalaa, mutta joskus tuonkin olen tehnyt. Emolla kuitenkin lienee sopiva jumpperi. Pitääpä perehtyä taas tarkemmin emon manuaaliin.

Jos jumpperia ei löydy niin patterinhan voi aina ottaa pois, jättää vaikka yöksi ilman niin pitäisi nollautua.

riippuen koneesta, voi olla että pitää olla pois viikkojakin. näin kannettavissa ainakin…


Eero

Jumpperi löytyi, ja kone heräsi kuin heräsikin henkiin. Tosin ei vielä toimi - tutkimukset jatkuvat. Aika vain ei riitä sen käpistelyyn juuri nyt, vaikka se onkin ainoa WireFire-väyläinen koneeni, jolla saisi videot kiintolevyille ja jatkokäsittelyyn :frowning: Samoinhan tuo on ainoa emo, jolla minulla on sataII -väylä, joten massamuistien (2kpl sata-levyjä - ei-RAID -järjestelmää) tiedot ovat hyvin varmassa tallessa (lue: tavoittamattomissa). IDE-väyläisen levyn olen aikonut siirtää toiseen koneeseen jossakin välissä.

Aiheella ei ollut kiire, sillä annoin koota noiden koneiden sijaan uudet :-/
Kysyin taannoin parista firmasta kuluja ongelman diagnosoimiseksi. Hinnat vaihtelivat 20 € - 80 €.
Aluksi koitin vain vaihtaa virtalähdettä toiseen, mutta asiassa edistyttiin, mutta potilaat eivät virronneet.
Nyt päätin pistää roposeni uuteen virtalähteeseen, ja sieltähän se vika löytyi.
Tai sitten vain onnistuin laittamaan johtimet oikein ja oikeisiin paikkoihin :wink:
Molemmat koneet olin koonnut noin puolenvuoden sisällä ja niiden virtalähteet
Antec Smartpower SP-350P with PFC vain laukesivat samoihin aikoihin.

Katsotaanpa nyt, kun saa koneisiin taas massamuistit ja muut konffit kuntoon, jääkö keskusyksiköt AMD Duron 900 (RAM:ia tai näytönohjainta en nyt muista - ehkä vain 256Mt - sisälsi viimeksi Zenwalk:in), AMD Athlon XP 1700+ RAM 768Mt, nVidia Corporation Inc. NV5 (Riva TNT2 / Riva TNT2 Pro) + 3Com:in toimiva verkkokortti valmiiksi kierrätykseen PK-seudulla.
Mutta tuohon asiaan palattaneen, kunhan saa rikkoutuneet koneet iskukuntoon.