Miten tehdään GNU/Linux-asennus verkon ylitse?

Haluaisin käynnistää Linux-asennuksen verkon yli TFTP:n avulla. Alla kertomus siitä, kuinka tähän tilanteeseen päädyttiin:

Asensin vanhalle läppärilleni Slackwaren iäkkään Ubuntu 7.04:n rinnalle (Ubuntu-osiolta asennusohjelman bootaten), ja päätin samalla korvata minua loistavasti palvelleen Grubin Lilolla, koska en ollut milloinkaan käyttänyt jälkimmäistä. Nyt ymmärränkin miksi, sillä Lilo on tavattoman rajoittunut. Voin bootata sillä ainoastaan käyttiksen, jonka se jo ennestään tuntee. Ikävä kyllä Lilo tuntee tällä hetkellä vain Slackwaren, koska en jaksanut konffia sitä kuntoon. Ja ikävä kyllä Slackware ei anna minun kirjautua sisälle, vaan ilmoittaa että “Unable to determine your tty name” [Login-kehoite on muotoa: “(none) Login”]. Kaikista ikävintä on kuitenkin se, että koneeni (Toshiba Tecra 8000) ei jostain syystä suostu boottaamaan cd/dvd-asemastaan (levykeasemaa ei ole), vaan ainoastaan verkosta ja kovalevyltä. Haluaisin nyt saada koneeseeni Grubin takaisin. Silloin voisin käynnistää vanhan kunnon Ubuntun ja tarkastella sen avulla, mikä Slackwaressa oikein mättää. Minulle kelpaisi myöskin Ubuntun päälle asennettu Debian Lenny vierellään Slackware, jos vain kovalevytila antaa myöten.

Nyt siis yritän asentaa Linuxin verkon yli. Olen kerran aiemminkin täysin sattumalta saanut tämän toimimaan silloin pari vuotta sitten kun asensin tuon Ubuntun. Nyt yritän bootata Debian Lennyn asennusohjelmaa kämppikseni Ubuntu-koneelta TFTP-protokollalla. Asennettuna on DHCP-palvelin, tftp-hpa ja myöskin pxe-clientti. Tecra selvästikin näkee kämppikseni koneen, sillä se hakee ip-osoitteen ja ryhtyy etsimään jotain bootattavaa. Siitä eteenpäin homma ei kuitenkaan etene, joten voisiko joku neuvoa minulle miten tuo homma oikein tehdään? Minähän en siis verkkotekniikasta juuri mitään ymmärrä, vaan ihan puhtaalla säkällä (ja googlella) olen tähän saakka päässyt.

Bootattavat tiedostot ovat kansiossa /var/lib/tftpboot. Alla muutamia konffitiedostoja, joita olen sotkenut.

/etc/dhcp3/dhcpd.conf:

[code]option domain-name “example.com”;

default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;

allow booting;
allow bootp;

The next paragraph needs to be modified to fit your case

subnet 169.254.4.188 netmask 255.255.255.188 {
range 169.254.4.189 169.254.4.190;
option broadcast-address 169.254.4.191;

the gateway address which can be different

(access to the internet for instance)

option routers 169.254.4.188;

indicate the dns you want to use

option domain-name-servers 196.168.0.1;
}

group {
next-server 127.0.0.1;
filename “pxelinux.0”;

host polkka-petteri {
	hardware ethernet 00:00:39:6d:da:08;
	fixed-address 169.254.4.189;
}

}
[/code]

/etc/pxe.conf:

[code]# which interface to use
interface=eth0
default_address=172.28.31.2

the multicast ip address to listen on

multicast_address=224.0.1.2

mtftp info

mtftp_address=224.1.5.1
mtftp_client_port=1758
mtftp_server_port=1759

the port to listen on

listen_port=4011

enable multicast?

use_multicast=0

enable broadcast?

use_broadcast=0

user prompt

prompt=Press F8 to view menu …
prompt_timeout=10

what services to provide, priority in ordering

CSA = Client System Architecture

service=,,,,

service=X86PC,0,0,local,Local boot
service=X86PC,0,0,pxelinux,PXELinux

tftpd base dir

tftpdbase=/var/lib/tftpboot

domain name

domain=example.com[/code]

/etc/default/tftpd-hpa:

#Defaults for tftpd-hpa RUN_DAEMON="yes" OPTIONS="-l -s /var/lib/tftpboot"

/etc/inetd.conf:

Vaikuttaa hieman siltä, että kukaan ei osaa sanoa mitään? Typerätkin ehdotukset otetaan jo vastaan, sillä kone on nyt täysin käyttökelvottomassa tilassa…

http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch04s05.html.fi

En ole aikoihin (lue: vuosiin asiaan tehnyt)


Eero

Lyhyen vilkaisun perusteella luulen että sinulla on bootp eli dhcp väärin konffattu eli

host clientname {
filename “/tftpboot/tftpboot.img”;
server-name “servername”;
next-server servername;
hardware ethernet 01:23:45:67:89:AB;
fixed-address 192.168.1.90;
}

ip:lle pitää kertoa filename jonka se lataa. Lue linkki jonka annoin.


Eero

Mun kokemuksen mukaan aika usein cd-levyltä boottaaminen riippuu levy-yksilöstä ja distrosta. Ts. jossain koneessa boottaa Fedoran live-cd, joka ei boottaa naapurikoneessa, jossa kylläkin boottaa Knoppix. Tai ehkä Knoppixin edellenen versio, jne. jne. Toimivuus saattaa jopa riippua cd/r-levy-yksilöstä, eli sama iso-kuva erilaiselle aihiolle poltettuna yllättäen toimiikin. Mulla on semmoinen näppituntuma, että optisissa asemissa ei ole aikoihin ollut kunnon laaduntarkkailua (liekö hintakilpailu mennyt niin äärimmilleen) ja niitä kuolee ja vikaantuu todella paljon. Boottaaminen tuntuu olevan jostain syystä vielä herkempää virheille kuin muut lukuoperaatiot.

Oletin tässä siis, että ongelma ei ole BIOS-asetuksissa ja että saat koneen ainakin yrittämään cd-asemaa. Käytin itsekin joskus muinoin jotain Tecraa, jossa BIOSiin ei päässyt käsiksi muuten kuin ainoastaan Windowsissa toimivan työkalun avulla.