Nautiluksen irrota symboli (umount)

Moi. Tuossa nautiluksessa näkyy minun toisen sata-levyn kohdalla irroita (umount) symboli. Eli samalla tapaa, kuin olisin liittänyt vaikkapa usb-kovalevyn ja se symboli tulee siihen, jotta kovalevy pitää irroittaa ennen kuin sammuttaa koneen.

Olen lisännyt /etc/fstab tiedostoon tuon mainitsemani toisen sata-levyn (/dev/sdb1 /home/linux123/varmuuskopiot ext4 defaults 0 2)
Kysynkin nyt sitä, että eikös tuon pitäisi automaattisesti osata irroittaa tuo sdb1 osio, kun olen sen tuonne fstab tiedostoon lisännyt? Hämmentää vain tuo irroita-symboli joka tulee tuohon nautilukseen. Tarviiko siitä välittää vai voinko turvallisesti sammuttaa koneen ilman, että irroitan sitä siitä nautiluksen painikkeesta?

Gnome 3.2.1

[quote=“Linux123, post:1, topic:1382”]Olen lisännyt /etc/fstab tiedostoon tuon mainitsemani toisen sata-levyn (/dev/sdb1 /home/linux123/varmuuskopiot ext4 defaults 0 2)
Kysynkin nyt sitä, että eikös tuon pitäisi automaattisesti osata irroittaa tuo sdb1 osio, kun olen sen tuonne fstab tiedostoon lisännyt?[/quote]

Ei. /etc/fstab:ssa liitetään osioita määritellyin tavoin. Irrottaminen tapahtuu umount:in komennolla (eject tms.). Nykyisin irrotettavat (esim. erilaiset usb-mediat, muistikortit tms.) mediat taas liitetään automaattisesti esim. /media hakemistoon, josta ne myös dynaamisesti on irrotettavissa - tuolloinkin tarkka umount/irrottaminen on kaikkein varminta, ettei data-tietoja menetettäisi. Sync on tutustumisenarvoinen komento yhä tänäkin päivänä kaikkien irrotettavien medioiden kanssa.

Vielä tähän asiaan tarkennusta. Enkö siis saa mitenkään tuota sata levyä (normaali sisäinen kiintolevy) automaattisesti irrottautumaan koneesta, kun sammutan koneen?

Olen yleensä liittänyt aina käyttöjärjestelmän asennuksen yhteydessä kaikki tarvittavat osiot (sillä graafisella ohjelmalla, joka siinä asennus vaiheessa on), mutta nyt fedora 16 asennuksen yhteydessä oli jokin bugi, että se ei suostunut tuota “varmuuskopiot-liitosta” liittämään ja keskeytti asennuksen siihen. Siksi olen sen nyt käsin joutunut tuonne fstab:iin lisäämään.

Tuota irrota symbolia ei ole (muistaakseni) ikinä tullut silloin, kun olen liitoksen saanut asennuksen yhteydessä tehtyä. Mikä tässä asiassa on nyt toisin ja miten saan sen automaattisesti irrottumaan?

Lisäys: Liitin nyt tuon osion juurelle ja nautilukseen ei tule enään tuota irrota symbolia. Tämä ei kuitenkaan takaa sitä, että se osaisi sen automaattisesti irroittaa? Olen tähän asti kuitenkin aina sammuttanut koneen, että en ole irrottanut tuota toista sisäistä kovalevyä. Nyt vain se pisti silmään, kun tuolla oli se symboli.