Neuvoja linux-yhteensopivan läppärin valintaan kaipaisin

Terve!

Vanha ja uskollinen läppäri on alkanut nykymittapuun mukaan käymään pieneksi ja uuden osto on haaveissa. Ja linux-foorumilla kun ollaan niin linux siihen pitäisi saada laitettua. Joko Kubuntu/Ubuntu tai Fedora.

Käyttötarkoitus:
-netti / email
-piirilevyjen yms härpäkkeiden suunnittelu.
-jonkin verran valokuvien käsittelyä
-dokumentaation kirjoittelua

Kriteerit:
-näyttö vähintään 17" MATTA (kiiltävään en koske pitkällä tikullakaan!)
-kohtuullinen liitettävyys
-LINUX YHTEENSOPIVUUS
-enemmän vääntöä kuin entisessä (1.3 Ghz / 1 Gt => swap käytössä turhan paljon)

Huomioita:
-konetta ei kuljetella hirveästi joten akun kesto ei ole kriittinen
-koneella ei pelata

Katselin tuollaista tarjouskonetta http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Asus/N76VM-V2G-T1081V.html
Onko tietoa meneekö tuollaiseen linuxit heittämällä vai joutuuko tappelemaan / osa raudasta ei toimi. Nykyään minulla ei ole kauheasti aikaa ruveta säätelemään vaan toivoisin selviäväni “yhden illan asennuksella”. Asukset ei välttämättä ole kaikkein linux-ystävällisimpiä laitteita mutta muuten minulla on ollut hyviä kokemuksia niistä. Linkin kone tulee tietysti mikropehmeälla varustettuna joka ehkä jää linuxin rinnalle (ellen tylysti jyrää sitä linuxin alle). Onko kokemuksia? Uskallanko tilata?

Kiitokset etukäteen neuvoista,

Silvo

Jos koneessa on Nvidian näytönohjain (kuten tuossa mainitsemassasi on), siinä voi olla Nvidia Optimus, jossa säästetään virtaa sammuttamalla tuo Nvidia ja käyttämällä vain suorittimessa olevaa näytönohjainta 3D-suorituskykyä ei tarvita. Joidenkin mukaan se toimii esimerkiksi Ubuntu 12.10:ssä hyvin, mutta itse en ole kokeillut ja Nvidia ei sitä tue Linuxilla. Pahimmassa tapauksessa vain suorittimessa oleva hitaampi Intelin näytönohjain on käytössä ja Nvidiaa ei saa pois päältä mikä syö akkua nopeasti ja lämmittää konetta. Mutta tosiaan minulla ei ole noista kokemusta ja voin kertoa vain mitä olen keskusteluista lukenut.

Intelin näytönohjaimet eivät ole mitään tykeimpiä, mutta ihan kelvollisia, kun aikomus ei ole pelailla (kuten mainitsit). Lisäksi ne ovat siinä mielessä hyvin tuettuja, että Intel itse tarjoaa avoimen lähdekoodin ajurit ja ajuriongelmia ei pitäisi olla (en sano ettei voisi olla). Voisit ehkä myös vilkaista saisiko tuota konetta ilman Nvidiaa pelkällä Intelillä.

Toinen mitä voisi tutkia (ehkä kysyä myyjältä) on wlanin malli, Intelit lienevät parhaiten tuettuja, mutta muitakin on. Aika harvoin taitaa nykyään tulla ongelmia.

Jep, nVidia Optimus tuossa näkyy olevan. Wikipedian artikkelista päätellen taitaa olla parasta pysytellä erossa ko. tekniikasta. Wlanista ei ole tietoa ASUSin sivuillakaan. Kuvittelisin että voisi olla Intel kun piirisarjakin on Intel® HM76. Mikä WLAN on sitten ei tietenkään ole ihan varmaa. Täytyy vielä kaivella tietoja…

Kiitokset vastauksesta,

Silvo

Tiivistettynä voisi sanoa että jos ei aio pelata niin kannattaa yrittää löytää läppäri, jossa on mahdollisimman paljon Intelin komponentteja, koska ne yleensä toimivat hyvin (paitsi ns. Poulsbo-näytönohjaimet, mutta ne taitavat olla vain netbookien ongelma).

[quote=“Silvo, post:1, topic:1472”]Terve!

Vanha ja uskollinen läppäri on alkanut nykymittapuun mukaan käymään pieneksi ja uuden osto on haaveissa. Ja linux-foorumilla kun ollaan niin linux siihen pitäisi saada laitettua. Joko Kubuntu/Ubuntu tai Fedora.

Käyttötarkoitus:
-netti / email
-piirilevyjen yms härpäkkeiden suunnittelu.
-jonkin verran valokuvien käsittelyä
-dokumentaation kirjoittelua

Kriteerit:
-näyttö vähintään 17" MATTA (kiiltävään en koske pitkällä tikullakaan!)
-kohtuullinen liitettävyys
-LINUX YHTEENSOPIVUUS
-enemmän vääntöä kuin entisessä (1.3 Ghz / 1 Gt => swap käytössä turhan paljon)

Huomioita:
-konetta ei kuljetella hirveästi joten akun kesto ei ole kriittinen
-koneella ei pelata

Katselin tuollaista tarjouskonetta http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Asus/N76VM-V2G-T1081V.html
Onko tietoa meneekö tuollaiseen linuxit heittämällä vai joutuuko tappelemaan / osa raudasta ei toimi. Nykyään minulla ei ole kauheasti aikaa ruveta säätelemään vaan toivoisin selviäväni “yhden illan asennuksella”. Asukset ei välttämättä ole kaikkein linux-ystävällisimpiä laitteita mutta muuten minulla on ollut hyviä kokemuksia niistä. Linkin kone tulee tietysti mikropehmeälla varustettuna joka ehkä jää linuxin rinnalle (ellen tylysti jyrää sitä linuxin alle). Onko kokemuksia? Uskallanko tilata?

Kiitokset etukäteen neuvoista,

Silvo[/quote]

Olisiko silti järkeä ostaa linux-certifioitu laptop?


Eero

Täällä on lueteltuna Ubuntun kanssa yhteensopiviksi todettuja tietokoneita. Kannattaa katsoa läpi.
http://www.ubuntu.com/certification/desktop/

Kiitos neuvoista. Näyttää siltä ettei isompinäyttöisissä läppäreissä ole kovin paljoa vaihtoehtoja. Enimmässä osassa näyttää vielä olevan kiiltävä näyttö.
HP PROBOOK 4740S Vaikuttaa mielenkiintoiselta… Selvittelen asiaa.