Noobie rakentelua

terve.

tässä pikkuhiljaan olen rasittunut aivan kaikkeen mitä näillä koneilla on, ja vähän miettinyt että voisin opetella miten tämä/nämä unix pohjaiset sitten oikein toimisi alkaen ihan kasaamaan asiaa yksittäisillä ohjelmilla.

olisiko järkevä tapa lähteä niin liikkeelle että komentokehotteella missä olisi laitettuna verkkoyhteys johonkin mistä pääsisi eteen päin. (kunhan saa pengottua “taikalauseen” esille jotta sinne “johonkin” paikkaan pääsee.)

joku vanhempi sangun luuri toimittaa mun modeemia.

englantin on mulle ongelma.

miten aloittaisin jotta pääsisin kärryille jos siihen kykenen?

Hei kaima!

Suhteellisen helppo lähestymistapa on asentaa Arch Linux. Siinä oppii mukavasti, mistä Linux-järjestelmä koostuu ja kattava (englanninkielinen) Wiki auttaa melkein joka käänteessä. Sitä vielä helpompi vaihtoehto on asentaa Debian tai Ubuntu minimaalisena asennuksena (huom. noilta levyiltä voi asentaa valmiimmankin asennuksen) ja kasata sen päälle haluttu kokonaisuus. Vaikeampaan suuntaan on sitten Gentoo-jakelu (tai Funtoo) tai Linux From Scratch, joka on lähinnä kokoelma ohjeita siitä, mitä kaikkea on asenneltava, mutta kaiken joutuu tekemään itse.

Sitä kannattaa sitten opetella.

Oman jakelun tekeminen, ja sellaisen ylläpito on valtavan työlästä.
Yksinkertaisempaa on asentaa jokin jakeluversio nettiasennuksena, johon valitsee vain ne ohjelmat (riippuvuuksineen), joita uskoo tarvitsevansa. Jakelun ylläpitäjät sitten huolehtivat siitä, että saat jakelun pidettyä päivitettynä ja tietoturvallisena.
Pyörä on jo keksitty ,eikä siis pyörää tarvitse aina tehdä itse.

Kannattaa vaan suosiolla asentaa jokin ns. suosittu linux jakelu. Ei tämän käyttäminen ole yhtään raskasta vaan suorastaan hauskaa. Ehkäpä olisi hyvä aloittaa lukemalla jokin Linux opas aiheesta ensin.

kiitoksia, tuo selkiytti huomattavasti sitä miten kannattaa lähteä etenemään.

tuota mä vähän ehkä tarkoitinkin, mutten osannut sitä ilmaista tai itse oivaltaa, jotenkin vain lapsellisesti ajattelin että jonkin peruspaketin kun saan siitä voin sitten telnetillä yrittää eksyä “ihmisten ilmoille” ja kasailla sitä mukaa kun oppii käyttämään komentokehoitetta.

mutta tuossahan se malli onkin kuten neuvoit. (jos mitään paikkaa on vinkata missä kannattaisi käydä tutustumassa/keskustelemassa niin mieluusti otan vastaan)

mukavaa vuoden ajan vaihetta jos vain mahdollista.