Nouveau ei toimi - suljetut Nvidia-ajurit käyttöön

Kakkoskoneella eivät Nouveau-ajurit tunnu oikein toimivan, eikä nomodeset ja vesa-ajureiden potku resoluution tai nopeuden osalta ihan riittäneet. Multimedia-sovellutukset eivät toimineet toivotusti :frowning:
Viimeiseen asti olen pyrkinyt välttämään suljettuja ajureja, mutta tuosta on nyt ollut pakko tinkiä.
Emolle integroituna näytönohjaimena jo ikääntynyttä roskaa:

Jotkut muut jakelut ovat onnistuneet ihan hienosti tarjoamaan, ilman suljettuja Nvidia-ajureita, tarvittavat resot tai muuten toimivan nopeuden jopa nomodeset -määrein.

Katkera lisäys: tuon emon hankin integroituine näytönohjaimineen vain siksi, että tarkoitus oli hankkia tuolle emolle toimiva/nopea/kallis näytönohjain heti tarvittaessa, mutta ko. pci-e -paikkaan ei mahtunutkaan järin suuret näytönohjaimet tuulettimineen.
Aina ei voi voittaa… - tämä arpa ei voittanut :frowning:
Tuon katkeruuden voi toki nyt unohtaa, vaikka en ole mitenkään innoissani asentamaan Nvidian suljettuja-ajureita.

Näin näyttäisi lyhyehkön testauksen tuloksena olevan, että nouveau ajureissa on häikkää. Ei ole vielä kertaakaan kaatunut työpöytäjärjestelmä (gnome 3) ja firefox näillä nvidian suljetuilla ajureilla. Jatkan testausta ennen kuin voin lopullisesti sanoa, että johtuiko nuo mystiset kaatuilut minun koneen osalta näistä nouveau - ajureista. Tällä hetkellä tuntuisi siltä…

Mulla taas on kokemusta kahdesta koneesta, joissa Nouveau toimii hyvin, ainakin mikäli ei tarvitse erityisen nopeaa 3D-kiihdytystä. Ongelmat on siis näytönohjaimen mallista kiinni.

Minulla on päytäkoneessa geforce 8800 gts kortti. Olen nyt jonkin verran tällä kokoonpanolla käyttänyt nouveau ajureita, joten on jotakin hajua sen toimivuudesta. Esimerkiksi tuo googlen kuvahaku-toiminto on nopeutunut nouveau ajureilla valtavasti. Yhteen väliin ruutu pätki selainpalkkia liikutettaessa paljon ja nyt uusimmalla ajureilla toimii todella nopeasti (tuo vika saattoi aikoinaan johtua myös pixman paketista). Ilmeisesti ei jostakin syystä 8800 kortti kestä kovaa kuormitusta. Esimerkiksi youtube-video (720p) on monesti nouveau ajureilla kaatanut selaimen. Ei ole vieläkään selain kaatunut näillä nvidian suljetuilla ajureilla, kun noveau ajureilla se oli lähes päivittäistä. Vielä en kuitenkaan julista kaatuilua näiden nouveau ajureiden päälle ennen kuin saan pidempi aikaisen testauksen alle.

Minullakin on nouveaun ja Nvidian 9500GS:n yhdistelmästä enimmäkseen hyviä kokemuksia. Varsinkin Gnome-shell toimii noilla täysin ongelmitta, ja moni OpenGL-tuen vaativa pelikin on ihan käyttökelpoinen. Suorituskyky raskaammissa sovelluksissa olisi toki luultavasti parempi niillä Nvidian omilla ajureilla, mutta vapaillakin on nyt aika pitkään pärjätty ja joka Fedora-julkaisussa tuki niille on parantunut.

ainakin minulla uudessa ubuntun unityssä NVIDIA GeForce 9800 toimi suljetuilla ajureilla todella hyvin.
Nouveau-ajureita en viitsinyt kokeilla kun ne eivät kuitenkaan toimi luotettavasti.