Ohjelmointi kieli

Kumpaa kannattaisi alkaa opiskelemaan pythonia vai perliä?
Jos on joitain muita ohjelmointikieliä mielessä voi niitäkin laittaa.

Olis ihan kiva jos laittaisitte myös jotain linkkiä jollekkin suomenkieliselle sivustolle jossa olisi hyvät ohjeet aloittelijalle. Saa olla enkun kielinenkin, mutta mieluiten suomeksi.

Pythonilla pääsee varmaan helpommin alkuun ja oppii helposti olio-ohjelmoinninkin periaatteet. Tokihan se on Perlissäkin mahdollista. Linux.fi-wikistä löytyi linkki Ohjelmointiputkan Python-artikkeliin. Vilkaisepa sieltä.

Joo eiköhän tuolla pääse ainakin alkuun. :smiley: kiitos

Opiskele molemmat :slight_smile:

Käytän itse kieliä hieman eri tarkoituksiin. Perliä käytän lähinnä hieman monimutkaisempiin skripti-sovelluksiin esimerkiksi silloin kun en jaksa kirjoitella Bash-scriptia.
Python soveltuu moneen. Itse käytän sitä lähinnä kun teen prototyyppejä graafisista sovelluksista. Esimerkiksi PyGTK soveltuu hyvin graafisten sovellusten tekemiseen - http://www.pygtk.org/

Mielestäni on hyvä opiskella kyllä muutenkin useita eri kieliä.

Jos aiempaa ohjelmointikokemusta ei ole, kannattaa perehtyä yhteen kieleen, ja Python on hyvä valinta tällaiseksi kieleksi. Kun ohjelmoinnin perusteet ovat yhdellä kielellä hallinnassa, onnistuu muiden kielien opettelu tarvittaessa helposti.

Sanotaan että opiskelen koulussa tällä hetkellä Jaavaa, mutta se kieli ei oikeen tunnu mulle sopivalta. Tällä hetkellä opiskelen tällaista kirjaa.
Kirja kyllä vääntää ehkä pikkuisen liikaa rautalangasta joitain asioita, mutta ainakin oppii kunnolla.:smiley:

Pythonista löysin toisenkin mielenkiintoisen kirjan Dive into python, mutta sitä en ole vielä saanut aloitettua. Yksi kirja kerrallaan…

Perliin en kuitenkaan alkanut keskittyä ihan vaan sen takia kun python oli “yksinkertaisempi”, ja toiseksi kaverit oli suositellu pythonia ennestään.
Ja samalla sain tuosta invent your own computer games-kirjasta idean tehdä opinnäytetyöksi pythonilla shakin.

edit: pari typoa + lisää tekstiä

[quote=“Heikki, post:5, topic:356”][quote author=Fedoristi link=topic=342.msg1742#msg1742 date=1223491963]
Mielestäni on hyvä opiskella kyllä muutenkin useita eri kieliä.
[/quote]
Jos aiempaa ohjelmointikokemusta ei ole, kannattaa perehtyä yhteen kieleen, ja Python on hyvä valinta tällaiseksi kieleksi. Kun ohjelmoinnin perusteet ovat yhdellä kielellä hallinnassa, onnistuu muiden kielien opettelu tarvittaessa helposti.[/quote]
Itsehän valitsisin ensimmäiseksi kieleksi jonkun, jolla on ees vähän C:n syntaksia muistuttava ulkoasu. Helpottaa kummasti muiden kielien opettelua, kun suurin osa nykyisin laajasti käytetyistä kielistä käyttää kuitenkin C:n syntaksia.

Noista kahdesta valitsisin Perlin. Tosin itse olen hieman Perl-fanipoika ja Python syljettää jo indentointiin pakottavan syntaksinsa takia, niin en kovin puolueetonta vastausta voi antaa. :wink: