Ongelma asentaessa Lenovo Ideapad 100S

Tervehdys. Löytyisikö täältä apua ongelmaan, kun olen yrittänyt Lenovo Ideapad 100S läppäriini asentaa ubuntua ja paria muuta distroa, mutta en ole saanut konetta boottaamaan asennuksen jälkeen… Ja kysyseisessä koneessa ei ole varsinaita kiintolevyä, vaan 32gb eMMC muisti. Ja tuossa on alunperin ollut windows 10 asennettuna ja yritin resetoida sen tehdasetuksille, jonka jälkeen kone ei enään käynnistynyt vaan tuli ns. bootloop. Jonka jälkeen päätin asentaa ubuntun ja sainkin sen asennettua, mutta ei suostu käynnitymään, vaan palaa aina takaisin siihen, mistä saa valita millä käynnistän (windows boot manager ja eMMc 32gb. Ja kun painan jompaa kumpaa, niin valikko vain tulee uudestaan eikä mitään tapahdu. Ja ihmettelen että miten tuo windows boot manager voi olla tuossa, kun tyhjensin tuon muistin. Olen myöskin yrittäny biosista vaihdella noita boot asetuksia, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta.
Ja windows 10 ei ole vaihtoehto, koska nykyset päivitykset eivät mahdu koneelle ja kone herjaa siitä kokoajan. Jos joltain löytyisi apua ongelmaan, olisin erittäin kiitollinen.

Ps. Pahoittelen sekavaa tekstiä, toivottavasti saa selkoa, kun en itse ole mikään tietokoneasiantuntija, varsinkaan linuxin kanssa. Ja en ollut ikinä kuulutkaan tuommoisesta eMMc muistista.

Moi, ja tervetuloa foorumille!

Tuo Windows Boot Manager tulee ilmeisesti levyn UEFI-osiolta. Kokeile saisitko Linux-asennuksessa joko pyyhittyä levyn kaikki osiot pois, tai sitten vaihdettua BIOS-asetuksista (tai miksikä niitä tänä päivänä nimitetäänkään) käynnistyskohteeksi Ubuntun. Nykyinen valinta lienee “Windows Boot Manager”.

Minulla on oikein “Pelle Pelottoman” vihje: asenna vaikkapa Ubuntu USB-tikulle (vaikkapa jossakin toisessa koneessa). Käynnistä USB-tikulle asentamasi Linux ja aja grub:in päivitys. Nyt voinet bootata tikulta ja (mahdollisesti) käynnistää eMMC-muistilla jo asennetun Linux:in.
Käynnistyksen jälkeen et enää tarvitse tuota Linux -USB-tikkua.
Senverran katsoin, että tuossa laitteessa olisi 1xUSB3 ja 2xUSB2.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuo eMMC on osioitu. Siihen soveltuisi esim. Ubuntun Levyt ohjelma tai komentorivillä pääkäyttäjän oikeuksin komento fdisk -l

Sinänsä tuommoinen eMMC ei periaatteessa eroa mitenkään olennaisesti kiintolevystä, vaan asentaminen ja muu tapahtuu samaan tapaan kuin yleensäkin.

Veikkaan, että Windowsin käynnistyslataaja on jäänyt UEFIn muistiin ja siksi tuo valinta näkyy. Sitä ei välttämättä kuitenkaan ole koneella, mikä selittäisi sen, miksei kyseinen valinta käynnistä mitään. Lisäksi Ubuntua ei jostain syystä ole lisätty tuonne valikkoon, jolloin sitä ei pysty valitsemaan.

efibootmgr-komento osaa listata ja muokata noita käynnistysmerkintöjä. Jos käynnistät koneen asennuslevyltä ja avaat Pääte-ohjelman (Terminal englanninkielisessä) ja komennat siellä tuon efibootmgr, niin näet nykyisen käynnistysvalinnan, listan käynnistysjärjestyksestä ja toivottavasti myös, mitä nuo käynnistysvalinnat ovat. Jos se valittaa oikeuksista, niin yritä uudestaan, mutta lisää sudo alkuun eli sudo efibootmgr.