Aluksi:
En ole muutenkaan käyttänyt tietokoneita kovin kauaa niin ajattelin suunnata opettelun linuxiin koska:
raha
virus
yhtiön, järjestön (mikälie) filosofia
foliohattu
Ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan. Kun yritän ladata softaa Ubuntu software centreä käyttäen herjaa seuraavaa:
Package operation failed - The installation or removal of a software package failed.
Details: E:I wasn’t able to locate file for the adobe-flashplugin package. This might mean you need to manually fix this package.:
Kun yritän avata Synapticia tulee tekstiä: E: The package adobe-flashplugin needs to be reinstalled, but I can’t find an archive for it.
E: Internal error opening cache (1). Please report. (eikä se aukea)
Miten tässä kohtaa pitäisi edetä? Vastausta kirjoittaessa pyydän huomioimaan että olen täysi vasta-alkaja tietokoneiden kanssa yleensä.
Ongelma alkoi kun latasin tuon adobe-flashin netistä. En ole ihan varma miksi…
En osaa päteä tuon varsinaisen ongelman kanssa, mutta sen voin sanoa, että Linux toimii eri tavoin kuin Windows, eli paketteja ei kannata hakea netistä, vaan asentaa juuri pakettienhallinnan avulla.
Esim. Ubuntussa suljettuja ominaisuuksia, flash mukaan lukien, saa käyttöön kirjoittamalla päätteeseen seuraavaa;
Ehkä tuon paketin asennus maagisesti korjaisi samalla flashin toiminnan.
Juu, tajusin tuon ohjelmien asennus-asian itsekin, vähän liian myöhään tosin :-
Yritin tuota koodia, ei tehnyt mitään. (E: The package adobe-flashplugin needs to be reinstalled, but I can’t find an archive for it.) Kiitos kuitenkin.
Mainittakoon vielä että kun olin ladannut tuon flashin, videot tosiaan toimivat mutta software centre meni täysin jumiin. Käynnistin PC:ni uudestaan sillä seurauksella että software centre toimi normaalisti (paitsi että softien lataaminen jumittaa 3% kohdalla jne. aloitusviestissäni tilitin) mutta youtube (tai muutkaan)-vidot eivät enää.
Olet tainnut asentaa jostain väärän paketin. Poista tuo adobe-flashplugin ja asenna flashplugin-nonfree, silloin pitäisi tulla Ubuntun virallinen Flash-paketti. (Tämä sillä varoituksella, että siitä on taas aikaa, kun olen viimeksi Ubuntua käyttänyt).
Suosittelen opettelemaan päätteen käytön - löytyy valikoista. sudo aptitude update
sudo aptitude upgrade Jos haluat asentaa tiettyjä paketteja, lisää niiden nimet sudo aptitude install perään.
Löydät varsin vaivatta Ubuntuusi ohjelmalähteiden tarjontaa vaikka suoraa netistä: http://packages.ubuntu.com
(http://packages.debian.org)
Synaptic on tuollainen graafinen ohjelma Ubuntussa/Debianissa, joka käynnistyy niin valikoista kuin päätteen komentorivilta (sudo synaptic).
Ubuntun peruskäyttöön kannattaa lukaista Ubuntu Tutuksi Wiki: Ubuntu tutuksi – Wikikirjasto
saisinko tarkan komennon tuon poistamiseen? ollakseni rehellinen, minulla ei ole juuri nyt jaksamista tiedon etsimiseen ja opetteluun, vaikka aion kyllä opetella. nyt tahtoisin vain katsoa videoita youtubesta.
[quote=“vpv, post:8, topic:910”]Minä itse kokeilisin päätteestä esim.
sudo aptitude remove adobe-flashplugin
Kokeilin, jotain tapahtui mutta ongelma ei korjaantunut. Nyt softia ladatessa tulee teksti:
Check if you are using third party repositories. If so disable them, since they are a common source of problems.
Furthermore run the following command in a Terminal: apt-get install -f
Tokihan suoritin tuon komennon, seuraavin seurauksin:
<blockquote>E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?</blockquote>
[quote=“Jani A, post:9, topic:910”][quote author=vpv link=topic=954.msg5163#msg5163 date=1258744994]
Minä itse kokeilisin päätteestä esim.
[/quote]
Kokeilin, jotain tapahtui mutta ongelma ei korjaantunut. Nyt softia ladatessa tulee teksti:[quote] Check if you are using third party repositories. If so disable them, since they are a common source of problems.
Furthermore run the following command in a Terminal: apt-get install -f[/quote]
Tokihan suoritin tuon komennon, seuraavin seurauksin:
[quote]E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?[/quote][/quote]
...
[code]dpkg: error processing adobe-flashplugin (--remove):
Package is in a very bad inconsistent state - you should
reinstall it before attempting a removal.
Errors were encountered while processing:
adobe-flashplugin[/code]
kiitos asiallisista vastauksista tähän asti.
…
dpkg: error processing adobe-flashplugin (--remove):
adobe-flashplugin
[quote=“Jani A, post:13, topic:910”]sudo dpkg -r adobe-flashplugin
…
adobe-flashplugin
kiitos asiallisista vastauksista tähän asti.[/quote]
[quote=“Jani A, post:15, topic:910”]dpkg --remove --force-remove-reinstreq adobe-flashplugin
dpkg: requested operation requires superuser privilege
Nyt en ymmärrä?[/quote]
Tarkoittaa sitä, että tarvitaan pääkäyttäjän oikeuksia. http://linux.fi/wiki/Root
Ubuntussa tämä tehdään käyttämällä sudo-komentoa “oikean” komennon edellä, eli
Noin muuten täytyy sanoa, että minä en erityisemmin pidä tästä dpkg:n ominaisuudesta, jossa paketit voi olla erilaisissa “tiloissa”. RPM:ssä paketti on joko asennettu tai sitten ei ole, yksinkertaista
sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq adobe-flashplugin
dpkg: warning: overriding problem because --force enabled:
(Reading database ... 122042 files and directories currently installed.)
Removing adobe-flashplugin ...
update-alternatives: error: no alternatives for iceape-flashplugin.
update-alternatives: error: no alternatives for iceape-flashplugin.
subprocess installed pre-removal script returned error exit status 2
postinst called with argument `abort-remove'
dpkg: error while cleaning up:
subprocess installed post-installation script returned error exit status 1
adobe-flashplugin
Halleluja, nyt toimii! Ei tosin youtube-videot vielä mutta koneen sisäiset ristiriidat ja solmut vaikuttavat auenneen niin aika toisarvoista tällä sekunnilla. ;D
Kiitos paljon!