Paras linux pelaamiseen

morjesta :slightly_smiling_face: Olen 2005 vuodesta omistanut tietokoneen ja aina käyttänyt Windowsia, nyt kuitenkin olen jo reilun viikon etsiskellyt sopivaa Linuxia itselleni ja nyt kysyisinkin, että mikä Linux on paras Steam, origin, uplay ja gog pelialustoilla pelaamiseen? Tuossa äsken Linux voyageria kehuttiin parhaimmaksi pelaamiseen. Tuon ongelman kun saisi ratkaistua niin vaihtaisin Linuxiin välittömästi ja winukka saisi minun puolestani jäädä :smiley::smiley: Eli suosituksia tulille ja kiitän tässä jo etukäteen suositteluista :+1:t2::metal:t2:

Varmaankin Ubuntu, koska Steamin kehittäjät todennäköisimmin testaavat Steamin ja pelit sillä. Kannattaa laittaa LTS-versio, niin ei tarvitse aina puolivuosittain asentaa uutta tai päivittää. LTS-versioonkin saa uudemmat näytönohjainajurit, joten sekään ei ole syy käyttää noita väliversioita. Minulla ei ole juurikaan kokemusta Originista tai Uplaystä, joten vaikea sanoa niistä mitään, mutta niitähän ei ole julkaistu Linuxille. Windows-versioita voi yrittää käyttää Winellä, mutta lopputulos voi olla vaihteleva eli varaudu henkisesti siihen. Steam ja Gog eivät myöskään julkaise kaikkia pelejään Linuxille ja niitäkin voi silloin kokeilla ajaa Winellä tai Steamin tapauksessa luultavammin Protonilla.

Sinänsä ainakin Steam toimii kaikilla jakeluilla, mutta joidenkin kanssa voi joutua näkemään vähän enemmän vaivaa. Itse käytän yleensä Fedoraa.

1 tykkäys

En ole ennen kuullut Linux Voyagerista. Yleensä pienten jakelupakettien ongelmana on se, ettei niitä välttämättä ehditä ylläpitämään samalla tahdilla, kuin isompia ja suosituimpia. Lisäksi yhden miehen projektit saattavat jäädä kokonaan oman onnensa nojaan, kun kehittäjän mielenkiinto siirtyy muualle.

Kallistun itsekin nyt Ubuntu LTS:n puoleen, koska Valve oikeasti panostaa siihen ja kehottaa sivuillaan Linux-pelaajia käyttämään sitä.

Olen kuitenkin itse päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että minulla on Windows 10 ja Linux eri SSD-levyillä dual-bootissa, jolloin työt voi hoitaa Linuxin puolella ja huvittelut Windowsin puolella. :wink:

1 tykkäys

Meikä osioi kovon ja laitoin mintin erilliselle osiolle, mutta ei riitä järki siihen, että miten asennuksen saisi vietyy loppuun silleen että saisi alussa valita kumpaa käyttää, win10 vai Linux Mint. Tähän jos saisi hiukan vinkkiä niin kiitollinen olisin :slightly_smiling_face::+1:t2::metal:t2:

1 tykkäys

Netti on niin pullollaan ohjeita, kuinka Linux asennetaan Windows-koneelle, joten en niitä nyt rupea referoimaan. Fastboot nyt ensimmäiseksi kannattaa poistaa Windows:sta.
Sinulle ehdotettiin Ubuntu-jakelua, mutta valitsit Mint:in. Mint kuten Voyager perustuvat toki Ubuntuun, mutta eivät ole Ubuntuja :frowning:

1 tykkäys

Olin asentanu mintin jo ennen kuin tänne tunnukset tein.

Mint on luultavasti ihan ok valinta. Pystytkö siis nyt jollakin tavalla käynnistämään koneen myös Windowsiin? Kokeileppa sellaista, että päivität käynnistyslataajan valikon:

sudo update-grub

Salasana ei näy kirjoitettaessa. Tarkista, että tulosteessa lukee jossain kohti Windows. Kokeile sitten tuleeko käynnistyksessä tuo valikko. Jos taas tulosteessa ei lue Windowsista mitään, niin Grub (käynnistyslataaja) ei löytänyt Windowsia. Siinä tapauksessa joko os-prober ei ole asennettu, Windowsin osiolla on jokin ongelma tai Windowsia ei enää ole koneella.

Ihan ok, mutta tuuttasin sittenkin Ubuntun koneelle. En pysty kirjautumaan kuin Linuxiin sillä Windows vittuili eilen mulle viimeisen kertansa. Vedin puhtaan asennuksen ja tuumasin, että hyvästi Windows ja nyt loppu winukan vittuilut :smiley::+1:t2: Nyt alko Linuxin aikakausi meikällä :smiley::smiley:

2 tykkäystä

se taitaa mint olla ainut missä toi winen käyttö onnistuu heittämällä jos omaa vain innostuksen kokeilla.

voihan se olla että jo muissakin helppoa, muutoin jättäisin suosittelematta wineä aloittelilijalle millään muulla kuin mintillä. (koska se on muutoin vähän kuin etsisi ääkkösiä knoppixissa)

:stuck_out_tongue:

Miten on Linux eli Ubuntu ja pelaaminen sopineet yhteen? Sain muutaman vuoden vanhan Acerin läppärin omakseni, ja siihen olisi tarkoitus laittaa Ubuntu LTS vanhan Win8.1:n tilalle.

Luovuin Ubuntusta ja asensin Fedora 29 tilalle eikä ole tarvinnut katua. Toimii nopeesti ja ite tykkään juurikin siitä ripeydestä, Ubuntu ei vakuuttanut mua niin paljoa, että siitä olisin vakilinuxin itelle ottanu, mutta Fedoraan suorastaan rakastuin heti :smiley::smiley:

Kyllä Linuxilla nykyään pelailu onnistuu jo ihan kohtuullisesti. Oma pelaamiseni on ennen muuta vanhojen pelien pyörittämistä emulaattoreissa sekä Minecraftin nakuttelua, ja siinähän Linux toimii. Ubuntu on ollut käyttämäni jakelu viimeisen vuosikymmenen ajan, eikä valittamista ole ollut.

Tuossa viime elokuussa kuitenkin tuli aika iso muutos Linux-pelaajille: Steamiin lisättiin sisäänrakennettu emulaatio Windows-peleille. Tämä tarkoittaa, että yllättäen monet A-sarjan pelit toimivatkin suoriltaan. Katselin Youtubesta muutamankin videon, joissa näytti Skyrim, uusin Doom sun muut pyörivän ihan mallikkaasti.

Linus Tech Tips testailee:

TL;DR: Suosikki Windows-pelisi saattaa toimia Steamin kautta suoraan.

Melkein 10-vuotta tai ylikin on tullut Linuxilla pelailtua. Nykyään kun vieläkin pelaan olen suosinut Ubuntu jakelua kun Steamin saa siihen helposti. Ja kaikki ne pelit mitä pelaan toimivat siinä heittämällä. Jopa indie pelitkin toimivat moitteettomasti kun kehittäjät vaan saavat niihin julkaistua versionsa. Wineäkin on tullut testailtua kun staging versiot winestä ovat nyt jo vakiinnuttaneet asemansa. Tämä vaan vaatii tehokkaan koneen ja laitteiston.

1 tykkäys