Pari kansiota katosi

Mitenkä on mahdollista, että Asiakirjoista katosi kaksi kansiota, saako niitä enää mistään kiinni. Roskiksessa ei ollut. Linux Mint 17.3 on käyttiksenä.

Hei!

En tunne Minttiä tarkemmin, mutta eihän tiedostojen tai kansioiden missään tapauksessa kuuluisi itsestään kadota. Oletko varma, ettet ole esimerkiksi vahingossa raahannut kyseisiä kansioita johonkin toiseen paikkaan? Kokeilepa käyttää tiedostonhallintaohjelman hakutoimintoa, josko sillä löytyisi.

Jos tiedostoja ei tosiaankaan löydy, on syytä selvittää asiaa tarkemmin.

  • Onko koneella muita käyttäjiä?
  • Oletko asentanut ohjelmia Mintin pakettienhallinnan ulkopuolelta?
  • Onko koneessa fyysistä vikaa? Rikkinäinen kiintolevy aiheuttaisi kyllä todennäköisesti ongelmia esimerkiksi koneen käynnistyessä.

Mikä olisi tiedostonhallinnan hakuohjelma? Minä olen kaivannut
sellaista, joka Windowsissa on, kun kirjoitat hakuun mitä olet
etsimässä, se ainakin yrittää hakea. Olen aina(3vuoden aikana) luullut
ettei Linuxissa ole sellaista. Voisiko joku vähän valaista, miten sen
löytää. Olen periaatteessa ainut Linuxin käyttäjä, kun joskus nuoriso
käy meillä, he avaavat koneen Windowsin puolelle ja pelaavat sillä. En
ole asentanut muuta kuin merikarttaohjelman, sekin on ollut vuoden-pari
koneessa. En usko kiintolevy vikaan, kone toimii muuten ja suht
nopeastikin, eikä ääntele mitenkään. Akka puhui Skypellä Amerikkaan
maanantaina, kun olin laittanut kursorin oikeaan paikkaan puhelun
avaamiseksi ja kirjoittanut ohjeen miten kone sammutetaan, ei hän muuten
käytä konetta. Kielsi koskeneensa mihinkää muuhun.:laughing: Kansioiden katoaminenkin hämmästyttää myös minua.

sudo updatedb
locate tunnettutiedostonimi

Toi updatedb -päivittää locate:n käyttämän tietokannan, joten siinä kestää pitkähkön ajan verran. Sen jälkeen vaan “locate haettavatiedosto”. locate-käsky sinällään on melko nopea,

Siirsin tämän keskustelun Jakelupaketit ja työpöytäympäristöt -alueelle, sinne tämä varmasti parhaiten sopii.

Linux Mintissä päävalikosta pitäisi löytyä hakuohjelma Search Tool, jolla voi etsiä tiedostoja ja hakemistoja. Ainakin MATE-työpöytäympäristössä ohjelma löytyy näin:
Menu --> Apuohjelmat --> Search Tool

Lisäksi aiemmassa viestissä mainitun locate-komennon lisäksi halutessaan voi käyttää find-komentoa. Esimerkiksi kotihakemistosta voitaisiin etsiä videot-nimisiä tiedostoja ja hakemistoja näin:

find ~/ -iname "videot"

Keinoja on siis monia, suosittelen tuon graafisen ohjelman käyttöä, se on varmasti helpoin :wink:

Kiitoksia hyvistä neuvoista, tuolla komennolla löysin kaksi tulosta, toinen on vanhempi varmuuskopio, jonkun tiedoston alakansiona ja toinen on varmuuskopio, jonka siirsin ulkoiselta kiintolevyltä eilen, kun oli paljastunut karmea totuus, että oman kämpän 15 v. kirjanpidosta uupuu viimeiset 7 kk. Puuttuvia tiedostoja voi nörttikaveri yrittää etsiä jollain kovalevyn pelastusohjelmalla, ne ovat kyllä Windowsin, miten mahtaa toimia? Mate-työympäristön ohjeella ei löytynyt Search tool-ohjelmaa.

Tuskin toimii Windowsin työkalut. Muutenkin saattaa olla mennyttä kauraa, kun olet ilmeisesti kirjoittanut kyseiseen kiintolevyyn.

Linuxin kadonneiden tiedostojen työkaluja on ainakin testdisk-paketin mukana.

Windowsin työkalut tuskin toimii, kun linuxissa tuskin olet käyttänyt Windowsin tukemaa tiedostojärjestelmää.

Ainiin, sinullahan voi olla Cinnamon-työpöytä. Tuo ohjelma jonka mainitsin aiemmin on MATE-työpöydän ohjelma (mate-search-tool), eikä sitä löydy Cinnamonista.

Jep, olen joskus joutunut käyttämään PhotoRec-ohjelmaa tehdessäni datapelastusta. Kyllähän se toimii yllättävän hyvin, mutta se tosiaan löytää kiintolevyltä tiedostoja maan ja taivaan väliltä. Esimerkiksi jos kuvia kaivaa, niin suurin osa löydetyistä kuvista on jotain selaimen välimuistiin tallentamia kuvia ja ikoneita netistä. Pelkkää roskaa siis. :smiley:

Kaipa sille jotain sääntöjä voi kirjoittaa, mutta en ole viitsinyt, eikä ole onneksi tarvinnut.

Aiheesta wikissä: