PCMCIA Wlan kortti vanhassa Toshiban läppärissä

Olen laittanut Toshiban 4300 läppäriin Edubuntu 8.04:n.
Langaton PCMCIA -kortti on TP-Link TL-WN610G Wireless CardBus 108M. Se löysi verkon, mutta ei osaa kytkeytyä ADSL-purkkiini, jossa WPA suojaus. Edubuntu ehdottaa WPA Personal -valintaa pudotusvalikosta (ainoa WPA), valitsen sen ja annan salausavaimen, mutta se ei hyväksy sitä. Toinen läppäri on XP:llä kiinni samoilla ehdoilla. DHCP on automatic.

Mitä tuossa vielä voisi kokeilla? Ei haluaisi vähästä luovuttaa, mutta avoimeen langattomaan en lähde. Eikä muuten avoimellakaan onnistu, kun vaihtoehdot ovat WEP tai WPA eikä muuta. Miksi salausavain ei kelpaa? Aika monella tapaa olen salausavaintakin yrittänyt laittaa.

Purkin Zyxel P-660HW-D1 Network - Wireless LAN asetuksissa on valittu Channel 06 2437 MHz, SSID on näkyvissä, Security mode on WPA-PSK. MAC filter on pois päältä.

Ulkomaisilta foorumeiltakin olen tietoa etsiskellyt, mutta suoraan korjaavaa ohjetta en ole löytänyt. Useimmin kortin asennuksessa niin että saa kortin edes näkymään, on ollut ongelmia. Minulla ei niitä ole ollut.

Kuulemma ndiswrapper on joku autuaaksi tekevä, ajuri vai? Auttaneeko tähän, kun kyse on enemmän siitä, että antamani salaus olisi synkassa ADSL-purkin vastaavan kanssa …

Todennäköisesti ajuriongelma. Atheroksen piirisarjojen (jollainen tuossa kortissa on, ilmeisesti AR2414 tai AR2412) pitäisi sinällään toimia Madwifi-ajurilla. On kuitenkin tavallista, etteivät epäviralliset (ei valmistajan omat) ajurit joka kerta toimi niin kuin pitäisi.

Ongelma ei välttämättä ole salauksessa, sillä NetworkManager (se paneelin nettiyhteyskuvake) kysyy tavallisesti salasanaa uudestaan, riippumatta siitä, mikä oli vikana.

Ndiswrapper ei ole mikään ihmeitätekevä ajuri, mutta ilman muuta sitä kannattaa kokeilla. Jos ei onnistu, kannattaa yrittää jotain toista Madwifi-ajurin versiota. Ubuntu ei käsittääkseni päivitä ajuripakettejaan kovin ahkerasti versioiden välillä, jolloin jonkin toisen Edubuntu-version tai kokonaan muun jakelun kokeilu voi olla helpoin menetelmä. Myös ajuri kääntäminen itse onnistuu, mutta saattaa olla kokemattomalle aika haastavaa…

Kokeileppa tätä ohjetta.

Itse olen tapellut atheroksen piireillä monta kertaa ja mikään ei oikein tunnu toimivan.