Photoprint ja tulostaminen

Täytyy sanoa, että aina kun jotain vähänkään erikoisempaa pitäs tehä niin ei tällä linuxperkeleellä tee yhtään mitään. Jos siis tulostaminen mustesuihkarilla valokuvapaperille, parhaalla laadulla ja reunattomasti on erikoisempaa.
Kyllä tällä linuxilla netissä surffaa, jos ei tarvitse katsoa nettitv:tä, tekee yksinkertaista tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa, mutta ei onnistu pelit, ei onnistu tällanen tulostaminen helposti, ei toimi anysee jne.
Joka vitun asia tarvii helvetin moista säätämistä ja komentoriviloitsuja, eikä sittenkään asiat toimi kunnolla. Jos ei ohjelmaa löydy ohjelmakirjastosta, se on jossain tar gz paketissa josta ei koskaa tiedä mitä klikkailemalla se alkaa asentua oikein. (open office esim) Hae sitten vitun monta tuntia netistä ohjetta, että tietää mistä se asennetaan. Ja taas sitten mennään komentoriville jotain monimutkasta loitsua kirjottamaan.
Kohta pitää palata windowsiin, hommat ja laitteet ainakin toimii nykyisin sen kun vaan tökkää usbiin ja asentaa ajurit ja ohjelmat. HELPOSTI klikkaamalla setup.exeä.

Olen löytänyt YHDEN ohjelman, jonka pitäs olla yksinkertanen valokuvien tulostusohjelma, mutta eihän se paska toimi. Photoprint siis.
Gimpillä saan tulostettua, kauuuuhean säätämisen jälkeen, mutta ku minä haluaisin ohjelman jolla saan tulostettua HELPOSTI.
Photoprintin asetukset jää talteen, mutta eipä se paska osaa tulostaa. Mitä vittua tekee ohjelmalla, joka ei tee sitä mitä pitäs?
Photoprint tekee kyllä tulostusjonoon jotain, “käsitellään” lukee siellä ja ikkunassa “generatin print data” ja sitten se häviää. Tulostin pysyy mykkänä.

Kone miniläppäri asus 1015pem ja ubuntu 14 ja canon pixma mp270.

Noniin nyt on Windows kymppi molemmissa läppäreissä. Alkaa ne tulostukset toimia niinku pitää :smile:
Ihan yhtä nopeesti (tai hitaasti meidän koneiden tapauksessa) toimivat kuin ubuntulla.

Niinhän se joskus menee. Tosin voin sanoa että kyllä asiat ovat parantuneet jo esimerkiksi viiden vuoden takaisesta huomattavasti. En ole esimerkiksi WLAN-kortteja joutunut tappelemaan toimimaan vuosikausiin, kun nykyään ne kaikki toimii jo suoraan.

OpenOfficen deb-paketit näköjään on paketoitu yhden tar-paketin sisälle, varmaankin siksi koska OpenOfficen asennus sisältää niin monta deb-pakettia. Se pitää asentaa niin että puretaan paketti tar:illa ja asennetaan sen sisältämät deb-paketit vaikkapa dpkg:lla tai gDebi:llä (APT ei taida vieläkään osata asentaa deb-paketteja suoraan).

Tosin en kyllä ymmärrä mikseivät he voi laittaa niitä OpenOfficen paketteja vaikka PPA-pakettivarastoon jolloin asennus olisi paljon järkevämpi ja helpompi.

Juu kyllä moni asia on hyvin, esim meillä canonin tulostin asentui sen kun vain tökkäsi usb:n, asuksien fn-napin takana olevat volumen säädöt toimi molemmissa heti, wlan toimi, bluetooth jotenkuten toimi jne.

Arvailua, mutta luulisin avointen ohjelmien porukan siirtyneen enemään libreofficen taakse.

Minun mielestäni suhteellinen kehitys verrattaessa Linux Ubuntu 12.x -> 14.04 ja Windows 95 -> Windows 8.1 on ollut paljon nopeampaa Ubuntu-julkaisuissa. Pelaamiseen Ubuntu ei kieltämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto, mutta itse olen saanut tehtyä aika lailla yhtä hyvin ellei paremminkin taittoa, tietokantoja, kuvankäsittelyä, tulostamista jne. Lisäksi Linux-scene on huomattavasti mukavampi kuin vastaava Windowsin. Täällä uskaltaa kysyä tyhmiä.

Kimmo

Siirretty paremmin tuetun LibreOffice taakse. Siksi niintä on hankala löytää, mutta jos haluat välttämättä OpenOfficea käyttää Googlaa Openoofficen ppa pitäisi löytyä, OpenOfficen nimikin on muuttunut -> Apache OpenOffice https://www.linux.fi/wiki/Apache_OpenOffice.

Olen samaa mieltä kehityksestä.
Joskus 1990-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa kokeilin sellaista, kuin IT Linux 2000. CD:n sai jonkun lehden mukana. En minä sillä voinut tehdä yhtään mitään :slight_smile: Kun samaan aikaan win95 ja win98 oli ihan hyviä, tai “hyviä”.
Muutamaa vuotta myöhemmin kun opiskelin tietokoneasentajaksi, kokeilin Redhat linuxia, enkä silläkään voinut mitään tehdä, en saanut mitään toimimaan siinä, nettiin ei päässyt ym. Muistaakseni silloinen näytönohjain (olikohan nvidia tnt2 tai joku alkupään geforce) ei osannut redhatissa toimia, piti tyytyä vga-tarkkuteen ja 60 hetsiin putkinäytöllä.

Nyt kun ubuntun asensin, niin kaikki toimi heti. Wlanit ja lanit, läppärin tasohiiret ja myös asuksen fn -napin takana oleva volumen säätö, jota en nyt win10:ssä ole toiseen läppäriin saanut toimimaan.

Käytin Libreoffice jonkin aikaa, mutta siinä oli taulukkolaskimessa päivämäärämuotoilu, joka ei pysynyt siinä miksi sen asetin. Kun halusin päivämäärän tyhjiin soluihin muotoon 00.00.0000, se oli joka kerta kun taulukon uudelleen avasi, muuttunut muotoon 00.00.00, kun tyhjään soluun päivämäärän kirjoitti ja vaikka sen kirjoitti 00.00.0000, se muutti itekseen vuoden kahdelle numerolle.
Openofficesa muotoilu pysyy ja siksi asensin sen nyt myös windowsille.

Niin OpenOfficellehan kyllä löytyy PPA, mutta se on päivitetty viimeksi vuonna 2010.

Sitten löytyy joku kolmannen osapuolen PPA, jonka paketit on päivitetty viimeksi vuonna 2012 ja 2013.
https://launchpad.net/~upubuntu-com/+archive/ubuntu/office
https://launchpad.net/~upubuntu-com/+archive/ubuntu/openoffice

OpenOfficea kyllä kehitetään siinä missä LibreOfficeakin. Se miksi monet eivät enää käytä OpenOfficea johtuu siitä että jakelut päättivät ottaa LibreOfficen sen tilalle pakettivarastoihin. Ei OpenOfficessa kuitenkaan mitään vikaa ole. Tämä OpenOffice vs. LibreOffice kysymys on vähän sama kuin Vi vs. Emacs -tapaus, kummallakin on omat kannattajansa.

Oma ensimmäinen kokemukseni Linuxista oli 1995, jolloin testasin noin kuukauden ajan jotain senaikaista julkaisua. Silläkään ei voinut tehdä yhtään mitään :slight_smile: Itse huomasin, että kun erään lähisukulaisen läppäriin vaihtoi Windows 8.1:n tilalle Linux Ubuntun, kaikki sisäänrakennetut WLAN yms. jutut toimivat paljon paremmin. Windowsin alla niitä täytyi jatkuvasti hakea tehdasasetusten kautta.

Jos Ubuntua kehitettäisiin enemmän siihen suuntaan, että tällä voisi (myös) pelata, tämä saattaisi johtaa todella vakavaan haasteeseen suhteessa Windowsiin.

Tuntuu taas hirveän nuorelta, koska minä synnyin silloin.

Se ei liity Ubuntun kehitykseen vaan siihen, ettei suuremmilla peliyhtiöillä ole kiinnostusta julkaista pelejään Linuxille ja se taas johtuu pienemmästä käyttöprosentista.

Oikeassa olet tuon käyttöprosentin suhteen. En miettinyt loppuun asti.

Tavallaan tiedän miksi nuo ppa:t ovat vanhoja. Taitaa johtua siitä miksi yleensä OpenOfficen kehittäjät päättivät perustaa uuden version. Olivat kyllästyneet kun kehitys ei mennyt tarpeeksi nopeasti. Ei siinä mitään vikaa ole mutta uusia versioita ei tule kuin harva se vuodessa, jos silloinkaan.

Ainakin LibreOfficen versiossa 5.0.3.2 päivämäärä muotoilu on korjattu.