Pikakuvakkeiden teko

Tulihan tämä oikealle alueelle?

Niin siis pohdiskelen tässä, kun Linuxissa, siis ainakin ubuntussa on niin surullisen huono suunnittelu että ei voi edes tehdä pikakuvakkeita. Olen kuitenkin huomannut että joidenkien ohjelmien asennusohjelmissa se onnistuu kohdassa “create desktop icon?” jos sellainen on.
Niin että jos ohjelmalla ei ole setup.exe tiedostoa niin olisiko jokin asetus tai netistä ladattava ohjelma millä voi tehdä pikakuvakkeita mistä ohjelmasta vain haluaa?

Klikkaa työpöytää oikealla ja valitse Luo käynnistin. Siitä voit muutella sen tietoja (nimeksi ja kommentiksi mitä tahdot) ja siihen Komento-kohtaan tulee sen ohjelman polku (tai komento). Niitä ei siis kutsuta pikakuvakkeiksi vaan käynnistimiksi ja niitä voi kyllä luoda.

Kiitos, tuosta oli apua :slight_smile:

Hiukan selitystä siitä, mitä nuo käynnistimet (teknisesti) ovat:
http://linux.fi/wiki/.desktop

Uusi ongelma ilmestynyt. Olen kysynyt tästä aikaisemmin, mutta topic poistettiin :-[
Koitan olla ihmisiksi tällä kertaa.

Siis teen käynnistimen mistä tahansa ohjelmasta, se ei löydä ohjelmaa ja väittää tällaista:

[b]Ohjelman käynnistäminen epäonnistui.[/b] Lisätiedot: Lapsiprosessin ”/media/Paikallinen” käynnistäminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)
Vaikka joskus se saattaisi löytää sen, niin se väittää jotain "Käynnistys epäonnistui (ei lupaa)". Plz, halp.

[quote=“Doping_Kala, post:5, topic:884”]Uusi ongelma ilmestynyt. Olen kysynyt tästä aikaisemmin, mutta topic poistettiin :-[
Koitan olla ihmisiksi tällä kertaa.

Siis teen käynnistimen mistä tahansa ohjelmasta, se ei löydä ohjelmaa ja väittää tällaista:

[quote]Ohjelman käynnistäminen epäonnistui.
Lisätiedot: Lapsiprosessin ”/media/Paikallinen” käynnistäminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)[/quote]
Vaikka joskus se saattaisi löytää sen, niin se väittää jotain “Käynnistys epäonnistui (ei lupaa)”. Plz, halp.[/quote]

Tuossa kyllä sanotaan selvästi, että hakemistoa tai tiedostoa ei ole.


Eero

[quote=“eero, post:6, topic:884”][quote author=Doping_Kala link=topic=920.msg5018#msg5018 date=1257700835]
Uusi ongelma ilmestynyt. Olen kysynyt tästä aikaisemmin, mutta topic poistettiin :-[
Koitan olla ihmisiksi tällä kertaa.

Siis teen käynnistimen mistä tahansa ohjelmasta, se ei löydä ohjelmaa ja väittää tällaista:

[quote]Ohjelman käynnistäminen epäonnistui.
Lisätiedot: Lapsiprosessin ”/media/Paikallinen” käynnistäminen epäonnistui (Tiedostoa tai hakemistoa ei ole)[/quote]
Vaikka joskus se saattaisi löytää sen, niin se väittää jotain “Käynnistys epäonnistui (ei lupaa)”. Plz, halp.
[/quote]

Tuossa kyllä sanotaan selvästi, että hakemistoa tai tiedostoa ei ole.


Eero[/quote]
Kyllä se on, koska jos menen käynnistämään itse kyseisen exe tiedoston niin se käynnistyy eikä valita mitään. Nämä typerät käynnistimet eivät vain näemmä halua löytää niitä.

Vai ymmärsinkö väärin?

[quote=“Doping_Kala, post:7, topic:884”][quote author=eero link=topic=920.msg5019#msg5019 date=1257702830]

Tuossa kyllä sanotaan selvästi, että hakemistoa tai tiedostoa ei ole.


Eero
[/quote]
Kyllä se on, koska jos menen käynnistämään itse kyseisen exe tiedoston niin se käynnistyy eikä valita mitään. Nämä typerät käynnistimet eivät vain näemmä halua löytää niitä.

Vai ymmärsinkö väärin?[/quote]

pitäisi tietää mitä kyseinen pikakuva.desktop tiedosto oikeasti pitää sisällään ja sitten polku tiedostoon jota käynnistetään.


Eero

[quote=“Doping_Kala, post:7, topic:884”]Kyllä se on, koska jos menen käynnistämään itse kyseisen exe tiedoston niin se käynnistyy eikä valita mitään. Nämä typerät käynnistimet eivät vain näemmä halua löytää niitä.

Vai ymmärsinkö väärin?[/quote]

Hieman off-topic, mutta tuossa hämää tuo sana “exe”. Et kai winukkaohjelmaa yritä ajaa?

[quote=“odysseus, post:9, topic:884”][quote author=Doping_Kala link=topic=920.msg5027#msg5027 date=1257773596]
Kyllä se on, koska jos menen käynnistämään itse kyseisen exe tiedoston niin se käynnistyy eikä valita mitään. Nämä typerät käynnistimet eivät vain näemmä halua löytää niitä.

Vai ymmärsinkö väärin?
[/quote]
Hieman off-topic, mutta tuossa hämää tuo sana “exe”. Et kai winukkaohjelmaa yritä ajaa?[/quote]
Kyllä, kyseessä on peli joka ei ole alunperin tarkoitettu linuxille vaan windowsille. Edelleen, toimi ennen päivitystä.

[quote=“Doping_Kala, post:10, topic:884”][quote author=odysseus link=topic=920.msg5112#msg5112 date=1258546913]

Hieman off-topic, mutta tuossa hämää tuo sana “exe”. Et kai winukkaohjelmaa yritä ajaa?
[/quote]
Kyllä, kyseessä on peli joka ei ole alunperin tarkoitettu linuxille vaan windowsille. Edelleen, toimi ennen päivitystä.[/quote]

Ubuntussa ongelma ratkeaa seuraavan esimerkin mukaisesti:

Eli lisäät siis ohjelman polun eteen komennon wine.

Tein kuvan mukaisesti ja nyt virhe hävisi, mutta ohjelma ei silti käynnisty. Eli siis jos poistan komennosta winen, niin virheilmoitus ilmestyy taas. Kun taas pistän wine alkukomennon ei tule virhe ilmoitusta, mutta ohjelma ei silti käynnisty. ???

[quote=“Doping_Kala, post:12, topic:884”]Eli siis jos poistan komennosta winen, niin virheilmoitus ilmestyy taas.[/quote]Luonnollisesti, koska Linux ei edelleenkään osaa ajaa natiivisti Windows-binaaria.

[quote=“Doping_Kala, post:12, topic:884”]Kun taas pistän wine alkukomennon ei tule virhe ilmoitusta, mutta ohjelma ei silti käynnisty. ???[/quote]Voisin veikata, että virheilmoitus tulee, mutta et näe sitä. Yritä ajaa sama komento komentorivillä ja katso tuleeko virheilmoitusta.

Pistän komennon päätteeseen ja se heittää tällaista:

wine: cannot find ‘/media/Paikallinen’

Elikkä tuosta päätellen se wine siellä komennon alussa ei auta pätkän vertaa.

[quote=“Doping_Kala, post:14, topic:884”]Elikkä tuosta päätellen se wine siellä komennon alussa ei auta pätkän vertaa.[/quote]Auttaapas, nyt se ajetaan Winellä, mutta Wine ei löydä kohdetta /media/Paikallinen.

[quote=“trilog, post:15, topic:884”][quote author=Doping_Kala link=topic=920.msg5294#msg5294 date=1259843005]
Elikkä tuosta päätellen se wine siellä komennon alussa ei auta pätkän vertaa.
[/quote]Auttaapas, nyt se ajetaan Winellä, mutta Wine ei löydä kohdetta /media/Paikallinen.[/quote]
No ei se sitä löydä mistään muusta kohteestakaan. :frowning: