Pkcon

Fedora 9:ssa tuli uutena oletuspakettienhallintakälinä käyttöön PackageKit, joka tosiaan mukavasti ei ole erityisemmin Gnomeen sidottu, vaikka Gnome-käyttöliittymän kehittämiseen onkin panostettu suhteellisen paljon. Mukavasti kuitenkin alusta alkaen PackageKitille on ollut tarjolla pkcon-niminen komentorivikäyttöliittymä, jota voi halutessaan käyttää Yumin sijaan. Tai no Yumiahan sekin sitten taustalla käyttää.

Itse olen tuossa pkconissa tykästynyt muutamaan asiaan. Ensinnäkin siinä on hoksattu hakutoiminnon käytettävyydessä huomioida se, että joskus halutaan hakea vain pakettien nimistä, joskus taas koko paketin kuvauksesta. Toinen kiva asia on PolicyKit-integraatio, jonka avulla tavallisia toimintoja suorittamaan voidaan päästää normaalikäyttäjä ilman salasanakyselyä.

Huonona puolena tuo ei kovin paljoa kerro tekemisistään, ja esimerkiksi pkcon install firefox asentaisi Firefoxin heti kyselemättä esimerkiksi mukana tulevien riippuvuuksien asentamisesta. Lisäksi ohjelman tuloste on melko leveätä, eikä taida vieläkään olla ihan kauhean luettavaa 80 merkin levyisessä terminaalissa.

Mitäs tuosta ohjelmasta muu porukka on mieltä? Minusta aika näppärä tuokin on, ja varsinkin pienemmät asentelut tulee herkästi tehtyä pkconin kautta.

Minä en ole kovin paljoa pkconia käyttänyt, yleensä käytän komentoriviltä ihan suoraan yumia tai sitten graafisesti gnome-packagekitiä. Yksi erikoisuus minkä huomasin on, että jos koneessa ei ole X:ää käynnissä, niin pkcon ei kysy PolicyKitin kautta salasanaa ollenkaan, sanoo vain että ei ole lupa tehdä esim. asennuksia. Tämä muistaakseni jopa silloin, jos on root-käyttäjänä kirjautuneena. Pitäisi varmaan itse käyttää jotenkin sopivasti polkit-auth-komentoa, mutta varsinkin tuossa tapauksessa yumiin siirtyminen oli helpompaa…