Pohdintaa Linux jakeluista

Eli tälläistä pohdintaa. Itse käytän tällä hetkellä tai paremmin sanottuna jo muutaman vuoden Debiania sekä kotona että yritykseni koneessa. Debianissa ei ole omasta mielestäni mitään vikaa toimii kuin junan vessa. Kuitenkin olen tässä hieman katsastellut myös muita jakeluita ja syy on se että mieli tekisi kokeilla hieman uusimpia versioita ohjelmista kuin joita debianissa on. Mutta mikäköhän sellainen voisi olla joka olisi " yhtä vakaa kuin debian"?

Vakaus on mielenkiintoinen käsite. Debianhan tunnetaan vakaana, ellei jopa vakaimpana Linux -jakeluna, mielestäni se ei kuitenkaan ole sen vakaampi kuin muutkaan. Vakaudellahan voidaan tarkoittaa ajettavien ohjelmien tai kernelin vakautta, jälkimmäisessä Debian ei eroa muista juurikaan. Ohjelmistot ovat “vakaat” siitä syystä, ettei Debianiin päästetä kuin hyvin testattuja sovelluksia, joten versioissa laahataan jäljessä. Olen muutamalta Linux-serverin ylläpitäjältä kuullut, että he ajavat palvelimessa Debiania testing -pakettivarastolla ja paketeilla. En ole ymmärtänyt mitä järkeä tässä on, kun Debianin suurin vahvuus, hyvin testatut ohjelmistot, on pois. En tosin tiedä minkälaisia paketteja Debianin testing -pakettivarastoon pääsee ja miten laajasti niitä on jo testattu.

Kerroit käyttäneesi Debiania muutaman vuoden ajan, joten komentoriviä et todennäköisesti pelkää. Itse suosittelisin Gentoota tai Arch Linuxia, mutta näiden kanssa pitääkin sitten olla tarkkana mitä päivittää ja pitää itse kaikki ajantasalla. Fedorakin voisi toki olla hyvä vaihtoehto myös, joka ei ole niin bleeding edge, tosin siitä minulla ei ole kokemusta.

[quote=“trilog, post:2, topic:703”]Vakaus on mielenkiintoinen käsite. Debianhan tunnetaan vakaana, ellei jopa vakaimpana Linux -jakeluna, mielestäni se ei kuitenkaan ole sen vakaampi kuin muutkaan. Vakaudellahan voidaan tarkoittaa ajettavien ohjelmien tai kernelin vakautta, jälkimmäisessä Debian ei eroa muista juurikaan. Ohjelmistot ovat “vakaat” siitä syystä, ettei Debianiin päästetä kuin hyvin testattuja sovelluksia, joten versioissa laahataan jäljessä. Olen muutamalta Linux-serverin ylläpitäjältä kuullut, että he ajavat palvelimessa Debiania testing -pakettivarastolla ja paketeilla. En ole ymmärtänyt mitä järkeä tässä on, kun Debianin suurin vahvuus, hyvin testatut ohjelmistot, on pois. En tosin tiedä minkälaisia paketteja Debianin testing -pakettivarastoon pääsee ja miten laajasti niitä on jo testattu.

Kerroit käyttäneesi Debiania muutaman vuoden ajan, joten komentoriviä et todennäköisesti pelkää. Itse suosittelisin Gentoota tai Arch Linuxia, mutta näiden kanssa pitääkin sitten olla tarkkana mitä päivittää ja pitää itse kaikki ajantasalla. Fedorakin voisi toki olla hyvä vaihtoehto myös, joka ei ole niin bleeding edge, tosin siitä minulla ei ole kokemusta.[/quote]

Onhan tuota komentoriviä tullut käytettyä aikas paljonkin, kun kerran se on kätevä monessa asiassa ja ompahan saatu jakelu myös “solmuun” sekin avulla ;D Gentoota olen kerran yrittänyt asentaa, mutta rähmä käpälä mikä rähmä käpälä eli ei siitä mitään tullut. Arch Linuxia en ole kokeillut.
No eipä tässä tietysti mikään “räjähtävän” kiirus ole jakelua vaihtamaan, kun kerran Debian “käy ja kukkuu” koneissani ihan hyvin ja tottunut siihen. Tarvis varmaankin hankkia “testi” kone ja sillä alkaa testailemaan eri jakeluita ja samalla näkisi mihin oma tietotaito ja rahkeet riittää.

Toki ensikädessä työpöydälle sopivin olisi Debian-testing :wink: Ja seuraava Debian-pohjainen vaihtoehto olisi Ubuntu. Ubuntullekin on tarjolla Proposed-repo, eli testauskäyttöön. “Testipenkissä” 32-bittiset sekä 64-bittiset Ubuntut vain tuntumaksi Debian-pohjaisista jakeluista. Debianin ohjelmavarastot lienevät laajimmat, mutta eihän ohjelmien kääntäminen ole kummempi ongelma.

Minulla on useita jakeluja useilla koneilla käytössä. Fedora ensisijaisena käyttöjärjestelmänä sekä 32-bittisenä että x86_64 -versiot. (Kevytversio Fedorasta olisi Blag).
Pitääkseni kontaktin Slackwareen olen käyttänyt Zenwalk-Linuxia eli ent. Mini-Slack:ia. Erityisesti käytettäessä snapshot-repoja ovat ohjelmat uusimpia mahdollisia.
Kaipa Linux-kernel on vakaa kaikissa Linux-jakeluissa, mutta joskus uusintakin uusimmat ohjelmat voivat tuottaa “ikäviä” yllätyksiä :wink:
Nyt on hakusessa Fedora64:n ja Ubuntu64:n lisäksi jokin muu 64-bittinen jakelu. BlueWhite64 vaikutti varsin lupaavalta, mutta ehkä Arch64 testataan lähitulevaisuudessa.

Lisäys: OpenSuSE:a olen asennellut muutaman kerran, mutta Fedora-käyttäjänä minusta tuo ei tuo mitään erityistä lisäarvoa, vaikka itse jakelu on ihan suositeltava ja käyttökelpoinen.

[quote=“juyli, post:4, topic:703”][quote author=zonwet link=topic=716.msg3667#msg3667 date=1244619652]
mieli tekisi kokeilla hieman uusimpia versioita ohjelmista kuin joita debianissa on. Mutta mikäköhän sellainen voisi olla joka olisi " yhtä vakaa kuin debian"? [/quote]
Toki ensikädessä työpöydälle sopivin olisi Debian-testing :wink: Ja seuraava Debian-pohjainen vaihtoehto olisi Ubuntu. Ubuntullekin on tarjolla Proposed-repo, eli testauskäyttöön. “Testipenkissä” 32-bittiset sekä 64-bittiset Ubuntut vain tuntumaksi Debian-pohjaisista jakeluista. Debianin ohjelmavarastot lienevät laajimmat, mutta eihän ohjelmien kääntäminen ole kummempi ongelma.

Minulla on useita jakeluja useilla koneilla käytössä. Fedora ensisijaisena käyttöjärjestelmänä sekä 32-bittisenä että x86_64 -versiot. (Kevytversio Fedorasta olisi Blag).
Pitääkseni kontaktin Slackwareen olen käyttänyt Zenwalk-Linuxia eli ent. Mini-Slack:ia. Erityisesti käytettäessä snapshot-repoja ovat ohjelmat uusimpia mahdollisia.
Kaipa Linux-kernel on vakaa kaikissa Linux-jakeluissa, mutta joskus uusintakin uusimmat ohjelmat voivat tuottaa “ikäviä” yllätyksiä :wink:
Nyt on hakusessa Fedora64:n ja Ubuntu64:n lisäksi jokin muu 64-bittinen jakelu. BlueWhite64 vaikutti varsin lupaavalta, mutta ehkä Arch64 testataan lähitulevaisuudessa.

Lisäys: OpenSuSE:a olen asennellut muutaman kerran, mutta Fedora-käyttäjänä minusta tuo ei tuo mitään erityistä lisäarvoa, vaikka itse jakelu on ihan suositeltava ja käyttökelpoinen.[/quote]

OpenSuSEssa on parempi repository valikoima ja enemmän ohjelmistoja saatavilla “helposti”. Omasta mielestä OpenSuSE on paremmin hiottu desktopiksi kuin Fedora.


Eero

Desktopin hiotumpi ilme ei minulle ole mikään arvo.
Mielestäni paras ja hiotuin työpöytä löytyy TWM:stä vuodelta 1996:

Toisaalta openSUSEssa pitää pelata paljon enemmän lisäpakettivarastojen (“yhteisöasennuslähteet”) kanssa, jotta pakettivalikoiman saisi edes Fedoran tasolle. Oletuspakettivarasto on aika lailla Novellin hallussa, eikä sinne kovin helpolla oteta “ylimääräisiä” paketteja. Yhteisöasennuslähteet, BuildService, one click install toki korjaavat tilannetta, mutta eivät varsinaisesti vähennä koneen ylläpitoon tarvittavaa aikaa.

Olen tietokoneen käyttäjänä aloittelija, vaikka ikää onkin kertynyt jo 70 vuotta. Ubuntu on minun suosikkini. Sitä olen käyttänyt reilun vuoden. Toisella “opettelukoneella” eli vanhalla PC:llä, olen kokeillut Mandrivaa ja Fedoraa sekä openSUSEa. Varsinkin kaksi ensimmäistä noista olivat minustakin aika helposti omaksuttavissa. Susen kanssa en tahdo millään päästä sinuiksi, vaikka sekin tällä paremmallakin koneella Ubuntun rinnalla on. Vika on käyttäjässä, ei käyttöjärjestelmässä. Vähätaitoiselle jakeluiden foorumit ovat ensiarvoisen tärkeitä tiedonhankintalähteitä. En voi kuin ihmetellä, kuinka hyvää palvelua niiltä saa!

Jakelut ovat erilaisia. Hyvä niin, pääasia on, että on Linux!

Keskustelijoille tiedoksi, että Ubuntu pohjautuu nimenomaan Debianin Testing-versioon.

T:Jallu59

Saa sitä palvelua ja vastauksia toki näiltä yleisiltä Linux-foorumeiltakin. Itseäni vähän harmittaa, miten eri jakeluiden käyttäjät ovat viime vuosina kasvavassa määrin ryhtyneet “eristäytymään” omille foorumeilleen. Valtaosa ongelmista ja muista keskustelunaiheista eivät kuitenkaan ole jakelusidonnaisia.

Jos web-foorumeita esimerkiksi olisi vain yksi isokokoinen, saataisiin kysymyksiin luultavasti enemmän ja parempia vastauksia, kun asiantunteviä käyttäjiä myös olisi enemmän. Käyttäjät saisivat myös enemmän perspektiiviä siihen, millaisia eroavaisuuksia eri jakeluiden välillä oikeasti on (niitä on vähemmän kuin mitä useimmat luulevat).

En tiedä, olisiko sitten mahdotonta saada isoimpia suomenkielisiä jakeluyhteisöjä yhdistämään fooruminsa (ja miksei myös wikejään) saman katon alle. Monilla on aika tunnepohjainen suhde käyttämiinsä tietokoneohjelmiin ja vieraan pelkoa taatusti löytyy.

[quote=“Jallu59, post:9, topic:703”]Keskustelijoille tiedoksi, että Ubuntu pohjautuu nimenomaan Debianin Testing-versioon.

T:Jallu59[/quote]

Itseasiassa main-varaston sisältö (eli esim. melkein kaikki oletuksena asentuvat ohjelmat, ja toki vähän muutakin) taitavat olla isolta osin Canonicalin itse paketoimia, koska esim. Gnome on usein Ubuntussa julkaisuhetkellä uudempi kuin mitä edes Debianin unstable-haarasta löytyy.

Universe-varaston osalta olit oikeilla jäljillä, mutta se taas taitaa käsittääkseni perustua Debianin unstable-haaraan.

[quote=“muep, post:11, topic:703”][quote author=Jallu59 link=topic=716.msg4020#msg4020 date=1249244351]
Keskustelijoille tiedoksi, että Ubuntu pohjautuu nimenomaan Debianin Testing-versioon.

T:Jallu59
[/quote]

Itseasiassa main-varaston sisältö (eli esim. melkein kaikki oletuksena asentuvat ohjelmat, ja toki vähän muutakin) taitavat olla isolta osin Canonicalin itse paketoimia, koska esim. Gnome on usein Ubuntussa julkaisuhetkellä uudempi kuin mitä edes Debianin unstable-haarasta löytyy.

Universe-varaston osalta olit oikeilla jäljillä, mutta se taas taitaa käsittääkseni perustua Debianin unstable-haaraan.[/quote]
Alkuun ainakin tuo testing väittämäni piti paikkansa. Taitaa Ubuntun pakettien kokoajien osaaminen (tai uhkarohkeus ;D) olla lisääntynyt matkan varrella jos tilanne on nykyään tuo.

T:Jallu

Toki Ubuntun paketteihin tehdään Ubuntu-spesifisiä muutoksia eivätkä paketit ole sataprosenttisesti samoja kuin Debianissa. Etenkin main-ohjelmalähteen ohjelmien osalta ohjelmia viilataan enemmän Ubuntuun sopiviksi. Kuitenkin lähes aina pohjalla on Debianin kehittäjien paketointi johon tehdään vain jotain Ubuntu-spesifisiä muutoksia.

[quote=“Jallu59, post:12, topic:703”][quote author=muep link=topic=716.msg4029#msg4029 date=1249399978]

Itseasiassa main-varaston sisältö (eli esim. melkein kaikki oletuksena asentuvat ohjelmat, ja toki vähän muutakin) taitavat olla isolta osin Canonicalin itse paketoimia, koska esim. Gnome on usein Ubuntussa julkaisuhetkellä uudempi kuin mitä edes Debianin unstable-haarasta löytyy.

Universe-varaston osalta olit oikeilla jäljillä, mutta se taas taitaa käsittääkseni perustua Debianin unstable-haaraan.
[/quote]
Alkuun ainakin tuo testing väittämäni piti paikkansa. Taitaa Ubuntun pakettien kokoajien osaaminen (tai uhkarohkeus ;D) olla lisääntynyt matkan varrella jos tilanne on nykyään tuo.

T:Jallu[/quote]

Ei pitänyt paikkaansa, kyllä ubuntun tekeminen aloitettiin Debian unstablesta.


Eero

[quote=“eero, post:14, topic:703”][quote author=Jallu59 link=topic=716.msg4032#msg4032 date=1249438239]

Alkuun ainakin tuo testing väittämäni piti paikkansa. Taitaa Ubuntun pakettien kokoajien osaaminen (tai uhkarohkeus ;D) olla lisääntynyt matkan varrella jos tilanne on nykyään tuo.
T:Jallu
[/quote]
Ei pitänyt paikkaansa, kyllä ubuntun tekeminen aloitettiin Debian unstablesta.

Eero[/quote]
Siinä tapauksessa olen lukenut virheellistä tietoa aikanaan. No siis Ubuntu on siis Debian testingiäkin tuoreempaa tavaraa.

T:Jallu59

[quote=“Jallu59, post:15, topic:703”][quote author=eero link=topic=716.msg4037#msg4037 date=1249493805]

Ei pitänyt paikkaansa, kyllä ubuntun tekeminen aloitettiin Debian unstablesta.

Eero
[/quote]
Siinä tapauksessa olen lukenut virheellistä tietoa aikanaan. No siis Ubuntu on siis Debian testingiäkin tuoreempaa tavaraa.

T:Jallu59[/quote]

Kannattaa muistaa että UBuntu tekee myös omaa testausta ja tuotekehitystä, ei voi suoraan sanoa että se kasataan vaan debian unstablesta.


Eero