Pöytäkone haltuun

Hei Minulla on 5 vuotta vanha Packard Bell pöytäkone. Siihen oli asennettu Windows 8 ja Ubuntu 4.11. Ne toimivat hyvin yhdessä. Nyt olin asentamassa koneelle Mandrivan distroa. Jouduin kuitenkin keskeyttämään asennuksen. Nyt meinasin jatkaa asennusta, mutta kone hurahti käyntiin eikä ilmeisesti löytänyt biosia, koska hurina vain jatkui.
Onkohan jollakin antaa vihjettä miten tästä eteenpäin?

[quote=“pentti, post:1, topic:1378”]Hei Minulla on 5 vuotta vanha Packard Bell pöytäkone. Siihen oli asennettu Windows 8 ja Ubuntu 4.11. Ne toimivat hyvin yhdessä. Nyt olin asentamassa koneelle Mandrivan distroa. Jouduin kuitenkin keskeyttämään asennuksen. Nyt meinasin jatkaa asennusta, mutta kone hurahti käyntiin eikä ilmeisesti löytänyt biosia, koska hurina vain jatkui.
Onkohan jollakin antaa vihjettä miten tästä eteenpäin?[/quote]

BIOS on yleensä flash piirillä, se ei minnekkään sieltä katoa. veikkaan muunlaista rautavikaa.


Eero

Ubuntu 4.11 -versiota ei ole ollut olemassakaan :frowning: Ensimmäinen julkaistu Ubuntu oli versio 4.10 (2004 lokakuussa).
Nimim. kaikki Ubuntut ovat käyneet koneilla (nyt käytössä viimeisin julkaistu virallinen versio 11.10 Oneiric - ja seuraava Precise Ubuntu 12.04 LTS jää odottamaan vuoroaan).
Laitteen ikä ei ole niinkään ratkaiseva kuin muistimäärä - ja joskus toki raja-arvona prosessoriteho.

kone hurahti käyntiin eikä ilmeisesti löytänyt biosia, koska hurina vain jatkui.
Käytä soveltuvaa Live-versiota levyosioiden tarkistamiseen (fsck).

Eihän tuota Windows 8 voi olla kun se julkaistaan vasta joskus 2012. :smiley: :smiley:
Ja distrona sulla taitaa tai saattaa olla ainakin noiden edellisten foorumi postauksien mukaan Ubuntu 10.04.

Kyllä windows oli numero 8. Se on ladattu netistä esiversio kehittäjille. Sen saa ilmaiseksi. Pöytäkoneen Ubuntu oli 11.04. Nämä kyselyt on tehty läppärillä, jossa on Ubuntu 10.4.
Olen käyttänyt pöytäkonetta kokeiluissa, ja nyt kävi joku käpy!!!

Täytyy kai avata kansi ja tutkia sisältä.

[quote=“eero, post:2, topic:1378”][quote author=pentti link=topic=2140.msg8766#msg8766 date=1322554253]
Hei Minulla on 5 vuotta vanha Packard Bell pöytäkone. Siihen oli asennettu Windows 8 ja Ubuntu 4.11. Ne toimivat hyvin yhdessä. Nyt olin asentamassa koneelle Mandrivan distroa. Jouduin kuitenkin keskeyttämään asennuksen. Nyt meinasin jatkaa asennusta, mutta kone hurahti käyntiin eikä ilmeisesti löytänyt biosia, koska hurina vain jatkui.
Onkohan jollakin antaa vihjettä miten tästä eteenpäin?
[/quote]

BIOS on yleensä flash piirillä, se ei minnekkään sieltä katoa. veikkaan muunlaista rautavikaa.


Eero[/quote]

[quote=“pentti, post:6, topic:1378”]Täytyy kai avata kansi ja tutkia sisältä.

[quote author=eero link=topic=2140.msg8767#msg8767 date=1322593901]

BIOS on yleensä flash piirillä, se ei minnekkään sieltä katoa. veikkaan muunlaista rautavikaa.


Eero
[/quote][/quote]

Perinteisiä vikoja ovat laitteissa pullistuvat kondensaattorit.


Eero

Näkyykä ruudussa mitään, Bios testit, Grub-valikko, Grubin virheilmoitus tms ? Käynnityykö edes Biosin setup tai joku distron live-levy esimerkiksi Ubuntu-desktop ?
Levy voi olla sekaisin, jos kekskeytit Mandrivan asennukksen niihin aikoihin, kun se oli käpistelemässä GrubIa.

T:Jallu

Itse kokeilisin tuossa tilanteessa biossin sähköresettiä eli emolevystä patteri pois joksikin aikaa, jotta varmasti resetoituu. Sitten vielä varmuuden vuoksi ylimääräiset laitteet pois. Tarvittaessa cd/dvd asemia myöten kaikki irti koneesta ja vain ainoastaan se yksi kovalevy siihen kiinni ja tietysti hiiri, näppäimistö ja näytönohjain. Minulla kerran tuli tähän omaan emolevyyn sellainen ongelma, jotta se ei osannut tunnistaa sata-levyä. Noilla edellä mainituilla konsteilla sain koneen (käyttöjärjestelmän) lähtemään käyntiin. Tämän jälkeen päivitin biossin ja vika ei ole enään ilmaantunut.

Kiitos kaikista vihjeistä.
Sain vielä yhden vinkin, joka tepsi. Koneessa on kaksi näytönohjainta toinen kortilla ja toinen emolla. Irrotin ko. kortin ja otin emon näytönohjaimen käyttöön ja kas kone käynnistyi. Ilmeisesti kortilla oleva näytönohjain oli vioittunut ja käynnistys tyssäsi siihen.

Terv. Pentti :slight_smile: