Ratkaistu: Bios-ongelma

Minulla on antiikkinen pöytäkone pena/pena 2 -prossulla (?) ja kovalevyn hajottua olen yrittänyt vaihtaa toista kovalevyä, mutta ongelmaksi muodostuu se, että tässä ei ole normaali bios vaan “FastTrak lite”- bios jonka asetuksia ei pääse muuttamaan millään keksimälläni keinolla. Pitäisi saada kone boottaamaan dvd:ltä, jolloin Mintin asennuksen pitäisi luonnistua helposti (uskoakseni, mutta oikaiskaa jos olen väärässä). Pystynkö jotenkin ratkaisemaan tämän ja saako biosin jotenkin vaihdettua tavalliseksi?

kone ehdottaa Boot recordin käyttöä, mutta ainakaan vielä ei ole netistä löytynyt mitään mikä auttaisi eteenpäin.

Yksi pikku juttu. DVD:ltä? Se on kuitenkin aika iäkäs vehje, joten kai käytät DVD-asemaa? Tosin Mintin luulisi saavan myös CD-versiona.

Se kone todennäköisesti valittaa puuttuvasta Master Boot Recordista (kiintolevyn alussa oleva sektori, jolla sijaitsee yleensä käynnistyslataaja sekä osiotaulu).

Voinet myös asentaa sen Mintin jollain toisella koneella ja sitten siirtää levyn siihen koneeseen siis mikäli voit käyttää jotain toista konetta. Pitäisi onnistua, mutta ei kannata asennella turhaan esim. näytönohjaimen ajureita.

[quote=“Pessi, post:1, topic:1329”]Minulla on antiikkinen pöytäkone pena/pena 2 -prossulla (?) ja kovalevyn hajottua olen yrittänyt vaihtaa toista kovalevyä, mutta ongelmaksi muodostuu se, että tässä ei ole normaali bios vaan “FastTrak lite”- bios jonka asetuksia ei pääse muuttamaan millään keksimälläni keinolla. Pitäisi saada kone boottaamaan dvd:ltä, jolloin Mintin asennuksen pitäisi luonnistua helposti (uskoakseni, mutta oikaiskaa jos olen väärässä). Pystynkö jotenkin ratkaisemaan tämän ja saako biosin jotenkin vaihdettua tavalliseksi?

kone ehdottaa Boot recordin käyttöä, mutta ainakaan vielä ei ole netistä löytynyt mitään mikä auttaisi eteenpäin.[/quote]

fast track kuulostaa bios extenderiltä tai software raid kortilta. normaali bios tulee yleensä ennen näitä.


Eero

[quote=“eero, post:3, topic:1329”]fast track kuulostaa bios extenderiltä tai software raid kortilta. normaali bios tulee yleensä ennen näitä.
–[/quote]

Miten siihen normi biosiin pääsee? F9 on kokeiltu jo kuin myös esc. Alussa tuo räppänä väläyttää jonkin taulukon, mutta putkinäyttö ei ehdi lämpenemään niin että saisi selvää mistään.

FastTrak on jonkinmoinen minikokoinen bios, joka ei päästä muuttamaan asetuksia. Ainakaan ilman levykettä ei onnistu kuin tietojen katselu sekunnin murto-osien ajan. Jos joku osaa hyvin englantia (minä en) niin googlaamalla FastTrak lite bios niin sillä kielellä löytyy ainakin manuaalin tapainen .pdf -tiedosto.

Ajattelin sitäkin että asentaisin toisessa koneessa Mintin mutta ongelma on se että lähimmät ystävät asuvat parinsadan kilometrin päässä eikä täällä ole ketään sellaista jolta pyytää, puolisollakin on vain läppäri ja miniläppäri (Asuuko kukaan Tampereella? Vapaaehtoisia? :wink:

Biosiin voit päästä myös painamalla F2, F12 tai DEL. Jotkut emot hyväksyvät Pause/Break -napin painalluksen, jolloin biosin post-testi jää odottamaan seuraavaa napin painallusta. Tämä auttaa silloin kun näyttö ei ehdi mukaan bootissa.