Salasana ja ääkköset

Voiko linuxin käyttäjän salasanassa käyttää ääkkösiä?
Jos voi niin onko niistä mitään erityistä hyötyä/haittaa?

Käsittääkseni voi…

Etuja on, jos käyttää ääkkösiä ssh-yhteyteen, niin eivät tule botit omalle koneelle (suurella todennäköisyydellä).

Haittaa on, jos kirjautuessa on US-layout, niin ääkkösellinen salasana ei kelpaa. Siksi en yleensä itse käytä.

Toki noita voi käyttää, mutta suositeltavaa tuo ei ole. Yleensä kai salasanamerkeiksi suositellaan a-z/A-Z sekä numeroita.

2 tykkäystä

Mitä on botit?
Miksi minulla olisi US näppäimistö? Olen “perussuomalainen”.

Botit on tietokoneohjelmia, jotka suorittavat automaattisesti tehtäviä, joita yleensä tietokoneen käyttäjä tekee.

Esimerkiksi botista on googlen hakukoneen botit, jotka pitävät tutkivat automaattisesti netin sivuja parantaakseen google-hakuja. Toinen esimerkki botista on automaattiset verkkokauppojen tutkijat, jotka tilaavat näytönohjainkortteja tai pelikonsoleja mahdollisimman monesta paikkaa tilatakseen niitä automaattisesti, jotta voi myydä konsolin eteenpäin voitolla.

US-näppäimistö voi tulla bugina järjestelmäpäivityksen mukana, kun englannin kielinen guru tekee muutoksia Linuxiin.

Siis yleensähän se toimii, mutta joskus voi tulla päivityksen yhteydessä typo, jolloin meillä harvinaisempien kieliryhmien näppäimistöasettelu muuttuu us-layoutiksi esimerkiksi kirjautumisvalikossa. Se on vaikea huomata, kun salasanaa kirjoittaessa tulee parhaimmillaankin vain pallukoita, ja konsolissa salasnaaa kirjoittaessa ei tule edes niitä.

Itselleni kävi kerran yhden tunnuksen kanssa niin, että C64:n emulaattorin kanssa laitoin US-layoutin, koska se toimii siinä paremmin kuin SWE/FI-layoutti, ja sen jälkeen menin tilille, jossa minulla oli erikoismerkkejä SWE/FI-layoutti:n mukaisesti, joita US-layoutissa ei ole ainakaan samoilla sijainneilla. Tuli epätodellinen tunne, kun olin varma, että kirjoitin salasanan oikein, mutta se ei kuitenkaan toiminut. Tuloksena resetoin salasanani ja kirjauduin uudestaan. Huvittavaa oli myös siinä, että uudessakin salasanassa oli erikoismerkkejä, joten myöhemmin kirjautuessa joutui käyttämään US-layouttia, jotta salasana kirjautuisi oikein serveriin.

Ongelmatilanteissa pärjää ilman skandinaavisia kirjaimia paremmin. Näin olen itse järkeillyt joka paikassa. Teoriassa Linuxin salasana voi olla varmaan mikä vaan? Onko kiellettyjä merkkejä ollenkaan?

1 tykkäys