Salasanan vaihto

Moi.

Ja kysymkseen: Olen uusi Linuxin kayttaja ja TIETYSTI pulassa. Asun Saarenmaalla ja eihan taalla kukaan osaa neuvoa mua. On siis ihan uusi EeePC 4G ja olen sahlannyt tietysti aloituksessaj salasanat ovat menneet vaarin koneelleni. Automaattikirjautuminen oli paalla ja eihan siina ehtinyt tehda mitaan.

Pitaako kone siis buutata niin etta toisella koneella kopioi Support DVD:n muistitikulle, pistaa sen koneeseen ja toimii ohjekirjan ohjeiden mukaan ja kirjautuu uudestaan sisaan? Oisko muuta tapaa, please kertokaa nyt miten sen salasanan saa vaihdettua? ???

ei tarvita toista konetta
root (pääkäyttäjä) voi vaihtaa salasanat
komennolla passwd tunnus Jossa tuo tunnus on se käyttäjän tunnus, jonka salasana halutaan antaa tai vaihtaa
en oo varma, kysyykö se olevaa salasanaa vai ei, mutt jos kysyy niin se on tiedettävä, muussa tapauksessa ko käyttäjälle annetaan vaan uusi salasana.

Mutt rootiksi voi kirjautua myös graafisella puolella. kirjoittamalla käyttäjän tunnuksen kohdalle root ja salasanaksi se rootin salasana, jonka asennuksen yhteydessä annoit. Joissain distroissa root:n (sudo) salasana on sama kuin ensimmäiseksi luodun käyttäjän (user) salasana.

Ja sitten käyttäjähallintaan tai vastaavaan, jossa voi vanhan (siis olevan) salasanan pyyhkiä pois ja määrätä uusi tilalle tai ruksata kohdan, joka pyytää käyttäjää itseään antamaan itselleen salasanan. Silloin se tuu root:n tietoon …ellei oo fyysisesti sama henkilö… :wink:

Monissa (fiksuissa?) distroissa roottina X:ään kirjautuminen on oletuksena estetty turvallisuussyistä.
En tiedä mikä EeePC:n/Xandroksen(?) tilanne on.

KDE:ssä ja varmaan Gnomessakin on graafiset kilkkeet käyttäjähallintaan. Vaativat toki pääkäyttäjän
salasanan tietämistä.

Oiva tapa on nakin ilmoittama komento passwd <käyttäjätunnus>, joka suoritetaan päättessä, terminaalissa, komentorivillä, tai miksi “teksti-ikkunaa” milloinkin kutsutaan.

Kiitti vastauksista. Olen nyt yrittanyt vaikka mita. Missahan se paikka on mihin sen passwd voi kirjoittaa. Yritin etsia sita User Guidesta, mutta ei se selvinnyt kun koko aika ajattelee Windowsin keinoja.

Taalla kun on kaikki yhteydetkin aivan erilaisia ja ei edes Wirelessin luettelosta loytynyt. Pitaisi olla SpeedTouchEA4492 kun internetti on yhdistetty TV:digiboxin kanssa ja olin kylla ymmartavinani etta ei digipuhelimia ainakaan voi yhdistaa tahan EeePC:n kanssa. Operaattori sanoi vaan etta ota yhteytta Suomeen ja kun soitin Asuksen Suomen tukeen, niin yhtaan viisaammaksi en tullut. Sanoi etta CD+muistitikku ja sitten uudelleen kirjautumaan, mutta mihin kun ei naa operaattorit ainakaan osaa auttaa.

Tietaako kukaan etatuesta Suomessa Linuksille? Nyt yllatys yllatys oikea Wireless ilmestyi koneelle jostain ;D. Apua. En anna periksi ajon opetella nyt Linuxin kayton.
Mutta mihin passwd kirjoiteetaan neuvoisko joku, please.

Edellisessä viestissä arzgi jo kertoi yhden vaihtoehdon. Sinun tulee avata koneessasi oleva tekstieditorin näköinen ohjelma, jonka nimi on joko Pääte, tai Terminaali, tai Komentotulkki tai jotain muuta.

Omassani, Fedora 9:ssä, se on Sovellukset -> Järjestelmätyökalut -> Pääte. Sinulla ketju on todennäköisesti jokin muu.

Tiedan kylla miten se vaihdetaan ja miten sinne mennaan. Sen jalkeen tulee to change password ja again disable password. Ensimmaisella kerralla pyydetaan toistamaan uusi password ja hyvaksymaan muutos F10 ja sitten Esc= Exit. Kone ilmoittaa etta uusi salasana on talletettu.

Kun meen F2 siihen tlaan katsomaan onko se vaihtunut, niin ei se ole sita vaihtanutkaan. Luulen etta taa johuu Wirelless LAN erilaisuudesta ja se taas on operaattorin asia. Kone pyytaa etsimaan Wireless luettelosta oikan, mutta kun siella ei ole sita oikeaa ja tiedan kylla mika se pitaa olla.

Eiko Linuxissa ole yleensakin ollu sisaankirjaus onglmana (turvallisuus), mutta kun yhteydet on mita sattuu, samoin operaattoit ja mina uusi kauttaja, niin saa nahda saanko tata taalla kayntiin ollenkaan. Otan nyt koneen mukaan, mutta en usko etta saan mitaan apua.

nettiyhteyden kanssa ei tuolla ongelmalla ole mitään tekemistä.

kun olet vaihtanut salasanan, käynnistä kone uudelleen.

auttaisiko tämä?

Nyt selvisi sekin etta nettiyhteydessa ei ole syy. Modemi ei kay tahan koneeseen vaan pitaisi olla toinen Wirelss boxi ja se Suomessa ja ma taalla.

Olen yrittanyt salasanan vaihtoa, mutta kun en paase vikasietotilasta pois, vai mika se tassa Linuksissa on. Jos meen Exit ja painan Esc:ia niinkuin ohjeessa on, ei tapahdu mitaan. Jos suljen vaan koneen, muutokset haipyvat. Yhden tuen loysin, odotellaan taas huomiseen. ASUS ohjaa jollekin epamaaraiselle sivulle lataamaan softaa ja Suomen Asuksen apu on onnetonta. Noh ::slight_smile:

Tomii ei toimii toimii. :stuck_out_tongue: