Tekemistä Fedora-käyttäjille wikissä

Wikissä on monia artikkeleita, joissa käsitellään joko pelkästään tai osittain Fedoraa ja osa niistä on vanhentunut. Joku Fedora-käyttäjä voisi tarkistaa ovatko seuraavat artikkelit Fedoran osalta ajan tasalla ja mahdollisesti päivitellä niitä:

[ul][li]Livna[/li]
[li]RPM Fusion[/li]
[li]Fedoran päivittäminen[/li]
[li]Opas Fedora Core 5:n asennukseen ja asennuksen jälkeisiin toimii (aika selvästi vanhentunut)[/li]
[li]YLE Areena ja Elävä Arkisto[/li]
[li]NVIDIAn binääriajureiden asentaminen[/li]
[li]AMD/Atin binääriajureiden asentaminen[/li]
[li]Ohjelmien asentaminen[/li]
[li]Fedora-luokka[/li]
[li]Fedora[/li][/ul]

Tässä jotain tärkeimpiä artikkeleita.

Ja lopuksi vielä: tervetuloa Linux.fihin Fedora-käyttäjät!

Edit. Linkit kuntoon.

Fedora-käyttäjänä selailen ajoittain noita artikkeleita ja välillä tulen joitain artikkeleita puukottaneeksikin.

Suurimmassa osassa noita artikkeleita on vielä ihan käyttökelpoistakin asiaa, mutta esimerkiksi tuo FC5:n asennus-viritysopas on melko pahasti vanhentunut. Muutenkin kyseinen artikkeli on ehkä vähän turhan pitkälle optimoitu tietyille ohjelmille, kuten mplayer ja xmms.

Kötystelin tänään tuonne tuommoisen Fedoran asennusoppaan, jossa käydään kuvien kanssa läpi koko asennusohjelma. Kaikkein oleellisimpia huomioita koetin kirjoittaa noihin kuviin kaveriksi, mutta ihan joka valikkorönsyä tuolta ei oikein järkevällä tekstimäärällä saa dokumentoitua. Erityisesti osiointiohjelmassa olisi riittävästi asiaa ihan omaankin artikkeliinsa.

Tuolle olisi suunnitelmissa sitten tehdä jonkinlainen jatkoartikkeli, missä lähdettäisiin liikkeelle ihan päivitysten asentamisesta, minkä jälkeen opastettaisiin asentamaan käyttöön joko Livna tai Rpmfusion, kunhan jälkimmäinen ilmoittaa olevansa virallisesti käytettävissä.

Jo nythän Rpmfusion on erittäin toimiva ainakin Rawhiden kanssa, mutta mihinkään virallisenoloiseen tiedotteeseen varaston käytettävyydestä en ole törmännyt.

Näiden lisäksi artikkeliin voisi laittaa esimerkiksi koodekkien ja näytönohjainajurien asentamisesta jotain, mutta esimerkiksi Acrobat Reader ja Java menevät minusta jo melkolailla ohjeen tarkoituksen ulkopuolelle. Tuskin kuitenkaan olisi tarkoituksenmukaista dokumentoida kaikkien mahdollisten epävapaiden ohjelmien asentelua Fedoraan, ihan kuin se olisi jakelun ainoa tarkoitus.

ps. Heikki: nuo artikkeleihin laittamasi linkit vaikuttavat olevan rikki, mutta kyllähän ne onneksi wikistä viimeistään nimen perusteella kohtuuhelposti löytyvät.

Erinomainen tuo sinun asennusoppaasi, muep. Itse etsiskelin vastaavaa kun aloin tutustua Fedoraan. Ja tein sen sitten itse.

Jatkoartikkeli kuulostaa myös hyvältä. Olen itse joskus pohdiskellut, että auttaisiko itseni kaltaisia se, jos olisi tarjolla koulun kaltainen systemaattisesti, portaalta portaalle etenevä oppirakennelma. Aapiskukosta eteenpäin.

Tällä hetkellähän Linux-maailma tuntuu kaaokselta, josta kyllä löytyy tietoa, mutta on etukäteen täsmällisesti tiedettävä, mitä hakee ja miten sitä tietoa sitten käyttää.

FC4 ja FC5 todellakin oppaissa on turhia, voinee poistaa kokonaan.
Tilalle, jos jollakin olisi kielitaitoa tarpeeksi ja tietysti aikaa ja tarmoa,
lisätä oppaaseen f10 tulevia ominaisuuksia ja kun aika on kypsä niin asen-
nusohjeen varsinkin koskien multimediaa.
Näyttäisi mun silmissäni siltä että juuri suomen kielistä ohjetta
kaivattaisiin kovastikin.
Itse olen selaillut tankero taidoilla Fedora Forumia, ja jopa pärjännytkin :D.
Tietysti tänne linkkejä asianomaisille wiki-sivuille.
Toivottavasti tämä foorumi alkaa elää ja paisua käyttäjien hyväksi.