Tekstitiedoston muuttaminen ohjelmaksi mintillä

Tarkoitus olisi saada koodi joka on tällä hetkellä teksti tiedostona muuntumaan ohjelmaksi jotta mintti voi suorittaa sen. Olen jo alustavasti yritellyt kaikkia perus niksejä mutta, koska olen vasta aloitteleva mintinkäyttäjä en toki tiedä vielä kaikkea mitä voin tehdä asian hyväksi. pitäisikö ladata joku erillinen softa millä tehdä se, vai miten kannattaisi tehdä? Windowsissa ritti ennen kun talensi vain se että valitsit “kaikki tiedostot” ja sitten homma toimi mutta tälläpä ei mitä kannattaisi tehdä? Kyseinen ohjelma on asennus ohjelma joka lataus vaiheessa muuttui teksti tiedostoksi, eli ei siis ole oma tekemä ohjelma.

?? suoritusoikeudet

Ohjelman suoritus oikeudet kyllä löytyy, koska tuo on vain toisen ladatun ohjelman asennus ohjelma jolla voin asentaa kyseisen ohjelman.

Mistä ohjelmasta tarkalleen on kyse? Ilmeisesti se on jonkinmoinen shell-skripti, jonka yrität ajaa kaksoisklikkaamalla?

Jos vain kaksoisklikkaat skriptiä, niin sitä ei välttämättä suoriteta, vaikka sille olisikin asetettu suoritusoikeudet, sillä tiedostonhallintaohjelman asetuksissa on määritelty tietyt tiedostomuodot avattaviksi esim. tekstieditorilla.

Päätteen kautta voit ajaa sen skriptin ensin siirtymällä oikeaan hakemistoon, asettamalla ohjelmalle suoritusoikeudet (mikäli niitä ei ennestään ole) ja lopuksi ajamalla sen.

Esimerkiksi: Olkoon ajettava ohjelma ohjelma.sh, joka sijaitsee kotihakemiston Lataukset-alihakemistossa:

cd ~/Lataukset/
chmod u+x ohjelma.sh
./ohjelma.sh

Tuossa on pari artikkelia, joista voi olla apua:

Kyseinen ohjelma pitäisi ajaa kaksois klikkaamallla mutta, koska se on tekstitiedostoina se on hiukkasen hankalempaa. Katsoin jopa siitä asennus videon mutta eipä siitä hyötyä ollut, koska siinäkin se oli jo valmiiksi ohjelma muodossa.

Saisiko linkkiä kyseiseen ohjelmaan.

Linkkiä en voi valitettavasti antaa, koska kyseessä on erään pelin asennus ohjelma joka on muuttunut teksti muotoon, saattanee johtua siitä että ohjelma on jossain sellaisessa muodossa
jota linux ei tunnista toisin kuin windows.

Tämä voisi valaista, millaisesta tiedostosta on kyse:

file tiedosto

eli korvaa tuossa komennossa sana tiedosto tiedoston nimellä. Voit myös kirjoittaa tuon 'file ’ ja sitten raahata tiedoston päätteeseen, niin saat siihen tiedoston nimen polkuneen ja enteriä perään. Tuloste viestiin.

Erilaiset komentoskriptit toimivat ohjelman tapaan, kun niille annetaan suoritusoikeudet. Skriptitiedoston ensimmäisellä rivillä lukee, millä ohjelmalla tiedosto tulkitaan. Jos kyseessä olisi ns. oikean ohjelman lähdekoodi, niin se pitäisi ensin kääntää, mutta siitä ei selvästikään ole kyse, koska ohjelmat eivät vain muutu lähdekoodikseen.

Usein skriptit saa ajettua ilman tiedoston oikeuksien muutoksia. Esim.: sh skripti.sh Usein skriptit alkavat rivillä esim. #/bin/bash tms. Jolla kerrotaan, millä komentotulkilla skripti ajetaan.

Anteeksi ettei ole kuulunut minusta mitään, mutta on ollut niin kiirus etten ole oikein ehtinyt kirjoitella. Sain ohjelman toimimaan ohjeittenne avulla, mutta nyt on ilmennyt tällainen pikku vika, että tietokoneessani on kova levy osittain rikki joten ohjelma toimii muttei kunnolla. käytin kyseistä ohjelmaa toisesssa tietokoneessa kunhan olin ensin muuntanut sen tällä tietokoneella käyttökelpoiseksi ja se toimi joten kiitokset kaikille auttaneille! Sellaista vielä kysyisin että tietääkö joku millä saisi taustakuvan vaihdettua, olen yrittänyt eri ohjelmia kuten nitrogenia ja jotain wachia tai jotain sen tapaista, mutta kumpikaan ei ole toiminut, että mikähän mahtaisi olla sellainen toimiva jolla sen saisi vaihdettua?

Hiiren oikea painike työpöydällä ja sieltä löytyy taustakuvan vaihto, mitään erillistä ohjelmaa ei tarvita.

Hetken etsittyäni löysin, olen aimmemminkin yrittänyt löytää, mutta nyt löysin kiitos!