Terve,
Minä olen Eslam. Olen egyptiläinen 25-vuotias mies. Minun äidinkieleni on arabia ja olen oppinut englannin- sekä suomen kielen itsekseni. Opiskelen nykyään ruotsia ja viron kieltä.
En ole koskaan käynyt Suomessa, olen asunut koko elämäni ajan Egyptissä. Silloin kun olen ensin kuullut suomenkielistä musiikkia vuonna 2006, rakastuin suomenkieleen kovasti. Sen jälkeen yritin oppia lisää Suomesta, saada lisää suomenkielistä mediaa ja jutella suomalaisten kanssa Internetissä. Olen lukenut, katsellut ja kuunnellut paljon ja tutustunut Suomen kulttuuriin.
Vihdoin ja viimein aloin opiskelemaan suomenkieltä itsekseni kesällä 2013, vain Internetin avulla. Ensiksi opiskelin kirjan, ’From start to Finnish, Leila White’. Sitten luin ja samalla käänsin englantiin kirjan, ’Muumipeikko ja Pyrstötähti’. Luin sanoittain, eli kun kohtasin uuden sanan, etsin sen merkitystä ja sitten kirjoitin sen tekstitiedostoon tietokoneella, kunnes ymmärsin lauseen kaikki sanat ja sitten käänsin koko lauseen ja kirjoitin sen toiseen tekstitiedostoon. Olen ollut todella hidas alussa, yksi sivu kesti minut koko päivän mutta ajan päästä aloin lukea nopeammin. Voin kyllä näyttää teille nämä tiedostot ja käännökset, jos te haluaisitte nähdä ne. Pikku hiljaa sisäistin suomenkielen sanasto ja logiikka.
Toinen suomenkielinen kirja minkä olen lukenut oli Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen. En ole kääntänyt sitä, vaan luin ja kirjoitin alas uudet sanat ja niiden merkitykset. Etsin sanojen merkityksiä Internetistä. mm. ’Google translate’, ’Wiktionary’, ’www.sanakirja.org’ olivat paljon apua. Minulla on myös Nykysuomen Sanakirja tietokoneella. Luin koko Sinuhen läpi ja kuuntelinkin sitä äänikirjana. Tästä lähtien olen lukenut ja kuunnellut paljon kirjoja, kuten Mika Waltarin Johannes Angelos ja Komisario Palmun kirjoja, Tove Janssonin Muumitarinoita, Väinö Linnan Tuntematon Sotilas, Ranya elRamyn Auringon Asema, Elias Lönnrotin Kalevala, Eino Leinon runoja ynnä muita.
En osannut ymmärtää mitään kun alussa kuuntelin suomenkieltä vaikkakin osasin lukea hyvin. Olen kuunnellut hyvin paljon, mm. Yle radiota, elokuvia, musiikkia ja videoita Internetissä. Yritin erottaa ja tavata sanat kuunnellessani ja etsiä niiden merkityksiä. Aloin pikku hiljaa osata kuunnella suomea ja nyt ymmärrän lähes kaiken kun kuuntelen sitä.
Minulla on harrastus tekstittää suomenkielisiä Muumien jaksoja sekä suomeksi että englanniksi. Voitte löytää tekstittämieni jaksot tästä:
https://drive.google.com/folderview?id=0B0FiO4WB0HXNfmJWZDVxaUNNekppdTJaUjFxcXJoSnh0M3JBWlhnY1ZqMl9LQnotTlczWHc&usp=sharing
Lueskelen myös suomenkielisiä runoja ja kääntelen ne englantiin. Voitte löytää ne ja kuunnella miten lausun suomea sekä englantia, tästä:
https://www.youtube.com/user/talvinenkuutamo/videos
Minulla ei ole perustetta millä voisin hakea oleskelulupaa, eikä minulla ole tarpeeksi rahaa jotta voisin opiskella Suomessa.
Opiskellakseni Suomessa tarvitsisin 6,720 euroa/vuodessa:
- Haluaisin tulla opiskelemaan Suomeen. Miten minun tulee toimia?
Kun olet saanut opiskelupaikan suomalaisessa oppilaitoksessa, voit
hakea oleskelulupaa opiskelun perusteella. Opintojesi on oltava
ammattiin tai tutkintoon johtavia. Vain perustellusta syystä muihin kuin
tutkintoon tai ammattiin johtaviin opintoihin voidaan myöntää
oleskelulupa.
Lisäksi sinulla pitää olla riittävät varat Suomessa opiskelua varten
(käytännössä 560 euroa/kk tai 6 720 euroa/vuosi) ja voimassa oleva
riittävän kattava sairausvakuutus.
Minun täytyy ensin tehdä töitä Egyptissä ja säästää tarpeeksi rahat opiskellakseni Suomessa tai toinen vaihtoehto olisi se, että löydän töitä Suomesta. Haluan siis opiskella tai työskennellä Suomessa.
Olen valmistunut vuonna 2013 ja olen etsinyt töitä siitä lähtien enkä voinut löytää mitään vielä. Tilanne Egyptissä on aika huono, esim. koulutus täällä on pelkka katastroofi eikä ole vaihto-ohjelmia, minkä kautta voisin tulla opiskelemaan Suomessa.
Olen kirjoittanut Suomen suurlähetystölle Kairossa, ja ne ovat sanoneet että niillä ei ole avoimia työpaikkoja ja että minä voin etsiä työpaikka http://www.mol.fi/ sivustolta. Olen laittanut työhakemuksia. Yritän kaiken, lähetin hakemukset jopa siivousalan firmoille. En ole saanut mitään vastausta vielä.
Minä tarvitsen apua jotta saisin opiskella tai työskennellä Suomessa. Voisitteko auttaa minua?
Tässä on minun ansioluettelo, suomeksi, ja englanniksi.