Tiedostojen pelastaminen toimimattomasta Windowsista

Mites toi tehdään Live-Linuxilla, ja minkälaisia tiedostoja sillä saa talteen.

mountataan vaan windows levyt ja kopioidaan data talteen, kaiken saa toki kopioitua.

ntfs-3g on taikasana.


Eero

Eli miten tehdään käytännössä. En oo käyttänyt milloinkaan Linuxia, joten toivon hiukan tarkempia ohjeita. Kyseessä
ovat WinXP ja WinVista. Mailit, kirjanmerkit ja FireFoxin ScrapBook-lisäosaan tallennetut jutut haluaisin pelastaa.
Mikä distro olisi helppokäyttöisin Linux-“ummikolle”? Meinas unohtua noi Office-tiedostot, niissäkin olisi säilytettäviä.

Esimerkiksi Ubuntu on ihan hyvä jakelu tuohon. Kun sen käynnistää, niin Sijainnit -> Tietokone -näkymässä pitäisi olla listattuna koneen kiintolevyjen osiot. Sitten pitää vain osata löytää nuo tiedostot mitä haluat kopioida talteen. Se voi olla vähän hankalaa, mutta Google varmaankin kertoo mihin esimerkiksi Firefox tallentaa tietonsa Windowsissa.

Jää näköjään haaveeks koko homma, mutta tulihan kysyttyä.

Ei jäisi jos lataisit ja polttaisit semmoisen Ubuntu-levyn nyt ensiksi. Vai joko yritit käynnistää koneesi sellaiselta?
Mielestäni Eeron neuvo oli vähän vaikeasti ymmärrettävä. Kyllä minä tajusin sen sisällön, mutta moni aloittelia saattaa olla ihan ymmällään (mikä ihmeen ntfs-3g, mitä meinaa mounttaus?). Nuo Windows (NTFS) levyt kun nykyään avautuvat klikkaamalla.

Niitä tiedostoja kannattanee etsiä joko Windowsin levy/users/käyttäjä/Documents (tjsp.) tai Windowsin levy/Documents and Settings/käyttäjä/Omat tiedostot
Niistä maileista ja Firefoxin kirjanmerkkien sijainneista en kyllä itse osaa niin hyvin sanoa, mutta tässä on mainittu: C:\Documents and Settings[your XP user name]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles
jossa on bookmarksbackup ja siellä bookmarks-päivämäärä.html (jos oikein ymmärsin).

Mailien paikka riippuu käytetystä ohjelmasta ja siihenkin voisi auttaa Google.

Onhan käytössä muistitikku tai kiintolevy mille kopioida? Ihan vaan varmistukseksi.

Täytyypä ruveta kokeilemaan. Meiliohjelmana mulla Thunderbird. Miten Linux nimeää kiintolevyt, senverran tiedän,
että se eroaa Windowsista.

[quote=“Kysyy Hän, post:7, topic:1056”]Täytyypä ruveta kokeilemaan. Meiliohjelmana mulla Thunderbird. Miten Linux nimeää kiintolevyt, senverran tiedän,
että se eroaa Windowsista.[/quote]

ubuntulla nuo taitaa ilmestyä työpöydälle ne levyt itsestään?

näin muistelen.


Eero

[quote=“eero, post:8, topic:1056”][quote author=Kysyy Hän link=topic=1150.msg6122#msg6122 date=1271683359]
Täytyypä ruveta kokeilemaan. Meiliohjelmana mulla Thunderbird. Miten Linux nimeää kiintolevyt, senverran tiedän,
että se eroaa Windowsista.
[/quote]

ubuntulla nuo taitaa ilmestyä työpöydälle ne levyt itsestään?

näin muistelen.[/quote]
Joo. Ne näkyvät Sijainnit-valikossa (kts. yläreunasta palkista), josta klikkaamalla ne aukeavat ja sen jälkeen ovat myös käytettävissä työpöydältä eli suurin piirtein niin.

[quote=“Kysyy Hän, post:7, topic:1056”]Täytyypä ruveta kokeilemaan. Meiliohjelmana mulla Thunderbird. Miten Linux nimeää kiintolevyt, senverran tiedän,
että se eroaa Windowsista.[/quote]
http://www.freeemailtutorials.com/mozillaThunderbird/backupRestore.cwd
Eli maileja pitää etsiä tuolta:
Windows Vista: C:\Users[userName]\AppData\Roaming\Thunderbird
Windows2000/XP/2003: C:\Documents and Settings[userName]\Application Data\Thunderbird
Eli periaatteessa avaat sen Windowsin levyn ja sitten avaat sieltä hakemiston kerrallaan eteenpäin (ensimmäinen on siis joko Users tai Document and Settings) ja kopioit talteen.

Tämä ei periaatteessa ole tärkeää (onnistunet tietämättäkin siis, koska nykyjakeluissa (ainakin) nuo ovat selkeästi näkyvillä), mutta tosiaan Linux ei käytä levyjen nimeämiseen asemakirjaimia vaan ne ovat osa hakemistorakennetta. Laitteet ovat /dev/sd? (joskus myös /dev/hd?, riippuu ajurista) ja osiot /dev/sd??, mutta niistä ei tarvitse tietää jollet käsin liitä niitä osioita. Liitettyinä tuollaiset omillaan olevat** ovat yleensä /media- tai /mnt-hakemiston alla hakemistona (kuten /media/disk). Eli tuo media on tiedostojärjestelmän alimmalla tasolla oleva hakemisto. Toivottavasti ei ollut ihan hirveän vaikeasti selitetty. ::slight_smile:

**(en tiedä onko jotain virallista termiä, mutta tarkoitan niitä, jotka eivät ole varsinainen osa järjestelmää)

Kiitos lisätiedoista, “ei lisä pahaa tee, muualla kuin selkäsaunassa”.
Rupeanpa latailemaan sitä Ubuntua.

Tossa äkkiseltään kokeilin sitä Live-Ubuntua, mutta en uskaltanu ruveta vielä kopioimaan tai tallentelemaan mitään.
Miksi se ei näyttänyt kiintolevyistä minkäänlaista tunnusta, vaan ainoastaan levyn koon. Mulla on useampi levy ja vielä
samankokoisiakin useampi, joten niistä ei saanut selvää mitä milläkin on. Miten noi kansion hallinnat asetetaan, kun en
päässyt avaamaan kaikkia, vaan tuli ilmoitus ettei sinulla ole oikeuksia niihin.

Muistaakseni nuo työkalut näyttävät yleensä levyosion nimen/“labelin”, kyllä sieltä jostain varmaankin myös osion laitenimen (sda1 tms.) saa esiin. Kokeilin tässä omassa tavallisessa Fedora-asennuksessa, niin tämä kysyi rootin/pääkäyttäjän salasanaa Windows 7 -osion käyttöön. En osaa sanoa miten live-Ubuntu toimii tuossa tilanteessa.

Taitaa tosiaan niin Gnomen kuin Xfce:nkin tiedostonhallinta näyttää nimenomaan levyn (tai paremmin osion) koon.

Mulla on useampi levy ja vielä samankokoisiakin useampi, joten niistä ei saanut selvää mitä milläkin on.

Heleppoo ko heinänteko: kurkkaat sisään!

Miten noi kansion hallinnat asetetaan, kun en päässyt avaamaan kaikkia, vaan tuli ilmoitus ettei sinulla ole oikeuksia niihin.

Koskiko tämä noita Windows-levyjä? Näin ei kai pitäisi käydä mutta jos käy, täytyy vähän harrastaa magiikkaa.

Kaikki levyt ovat Windows-levyjä. Jonkin meilikansion löysin jota koetin katsoa, mutta siitäkään en ymmärtänyt mitään
koska se oli jotakin koodia. Jollakin tavalla kyllä pitäisi saada selville ne levyt, että mikä on mikäkin. En haluaisi ruveta
arpomaan mistä mitäkin kopioin.

Eihän tiedostojen sisällöstä tarvitsekaan piitata. Jos tiedät, mitä kansio sisältää, kopioi koko kansio; ja kansion nimihän useimmiten jo sen kertoo.

Kyllä mun mielestä pitäis tietää mitä kansiossa on ja mitä voi kopioida, ettei tee turhaa työtä.
Olisko joku muu Live-Linux helppokäyttöisempi ja tarkempi tähän hommaan.

Oletkos Windowsissa antanut levyille taltionimet? Ainakin KDE-pohjaiset livedistrot voisivat näyttää sen. Paljon muuta näytettävää ei sitten kyllä olekaan tuolla (= levyosion) tasolla, joten on vaikea sanoa, kun en tiedä, mitä odotat.

Kansio sisältää mitä itse olet sinne pannut tai mitä jokin ohjelma on sinne kirjoittanut. Elleivät kansion ja tiedoston nimet riitä sisältöä kertomaan, voit yrittää vilkuilla tiedoston sisään – mutta useimmissa tapauksissa sisältö on binaarimuotoista tauhkaa, josta et kumminkaan mitään selvää saa.

Eikä tässä nyt ole kyse siitä, että käytössä on live-Linux. Mikään käyttis ei voi näyttää sen enempää.

[quote=“Kysyy Hän, post:16, topic:1056”]Kyllä mun mielestä pitäis tietää mitä kansiossa on ja mitä voi kopioida, ettei tee turhaa työtä.
Olisko joku muu Live-Linux helppokäyttöisempi ja tarkempi tähän hommaan.[/quote]

documents and settingsin alta vaan kaikki talteen.


Eero

Sehän tässä harmittaa, kun en oo tajunnut laittaa osioille muuta nimeä, kuin ne asemakirjaimet.
Meilit ja kirjanmerkit olis hyvä saada talteen, sekä FireFoxin ScrapBook lisäosaan tallennetut jutut.

Näiden pitäisi olla helppoja: kopioi vain Thunderbirdin ja Firefoxin profiilikansiot kokonaisina. Windowsissa profiilit sijaitsevat AppData-puussa, Linuxissa ~/.mozilla- ja ~/.mozilla-thunderbird-puissa.