Tietoturvallinen XP

Tuli omista tarpeistani mieleen seuraavaa…

Xp:n päällä pyörivä linux jonka ainut tehtävä olisi pyörittää selainta.—> xp:lle ei verkko ajureita.
Tuolle voisi löytyä sen verran markkinoita jotta siitä muutaman penninkin saisi. ja tietysti msoftin “mustamaalaus” tulisi siinä ikään kuin bonuksena.

itselläni yritys, pronovecen taidot, ja innostusta markkinoida / asentaa ihmisille tuollaista.
sähköposti varmaan näkyy nimimerkin yhteydessä…

syksyn jatkoja kaikille viestin lukeneille....

[quote=“nickrequired, post:1, topic:823”]Tuli omista tarpeistani mieleen seuraavaa…

Xp:n päällä pyörivä linux jonka ainut tehtävä olisi pyörittää selainta.—> xp:lle ei verkko ajureita.
Tuolle voisi löytyä sen verran markkinoita jotta siitä muutaman penninkin saisi. ja tietysti msoftin “mustamaalaus” tulisi siinä ikään kuin bonuksena.

itselläni yritys, pronovecen taidot, ja innostusta markkinoida / asentaa ihmisille tuollaista.
sähköposti varmaan näkyy nimimerkin yhteydessä…

syksyn jatkoja kaikille viestin lukeneille....

[/quote]

Tuota, jos noin aiot virtualisoituna tehdä, niin eikö järkevämpi olisi Linux jonka “alla” xp. Mikäli xp:ssä ei ole verkkoajureita, niin et voi kyllä virtualisoida sen alle linuxia, jossa on verkko-ajurit.


Eero

varmasti olisi järkevämpää esittämäsi. kaikista järkevintä taitaisi olla virittää playkkari 3:sia muutama kappale linux ryppääseen… (kuulemma tehoja tulee railakkaasti, taitaa vielä olla hinta/laatu suhde parasta tänään…)

mutta ideana oli kuta kuinkin seuraavaa. kuluttajalla xp. Xp:stä palomuurit ja verkko härdellit veks ja päälle
linuks minimaalisena, ainut tarkoitus pyörittää selainta. (ensi alkuun, jatkossa aMessenger jne jne)

tuolla voisi saada jotain kysyntää, jos uskottavasti selittää miksi tämä ratkaisu on tietoturvallisempi.

sen sijaan jos kuluttajalle rupeaisi kertomaan virtuaalimaailmassa pyörivästä käyttöjärjestelmästä (XP)
joka toimii huomattavasti totuttua huonommin, ja toden näköisesti vielä hieman virhealttiimpana, niin kaupat jää tekemättä.

tuo kirjainsarja henkilötietojen kohdalla saa minut pelkäämään ettei tämä minun idea tule koskaan toteutumaan.

[quote=“nickrequired, post:3, topic:823”]varmasti olisi järkevämpää esittämäsi. kaikista järkevintä taitaisi olla virittää playkkari 3:sia muutama kappale linux ryppääseen… (kuulemma tehoja tulee railakkaasti, taitaa vielä olla hinta/laatu suhde parasta tänään…)

mutta ideana oli kuta kuinkin seuraavaa. kuluttajalla xp. Xp:stä palomuurit ja verkko härdellit veks ja päälle
linuks minimaalisena, ainut tarkoitus pyörittää selainta. (ensi alkuun, jatkossa aMessenger jne jne)

tuolla voisi saada jotain kysyntää, jos uskottavasti selittää miksi tämä ratkaisu on tietoturvallisempi.

sen sijaan jos kuluttajalle rupeaisi kertomaan virtuaalimaailmassa pyörivästä käyttöjärjestelmästä (XP)
joka toimii huomattavasti totuttua huonommin, ja toden näköisesti vielä hieman virhealttiimpana, niin kaupat jää tekemättä.

tuo kirjainsarja henkilötietojen kohdalla saa minut pelkäämään ettei tämä minun idea tule koskaan toteutumaan.[/quote]

UBuntu menee hyvin kaupaksi, kuka nyt enää XP:tä tarvitsee?


Eero

Tottumus kysymys tuo, itse en kaivannut xp:s uudistuksia, vista sai minut näkemään jo punaista.

väittäisin että tuo tottumus kysymys ja pelit ovat ratkaisevassa asemassa miksei esm. ubuntuun siirrytä.

(ja minulle tulee vähän typerä olo kun esim lataan php opasteet koneelle, ja en löydä niitä, noin kahdessa
minuutissa kuvittelen jonku perkeleen tietävän: “että hei, ei ongelmaa menet vain konsoliin ja:
[mount phpman a/w/ desktop] ja sillä se selviää”)

menee vähän ohi aiheesta mutta vastasin vain oikeastaan kysymykseen.

p.s. niin jos minulla on 2000+ romu ja tiimalasi heittää kuperkeikkaa yli 10sec. kun haluan kuunnella mp3:sia
en voi pitää viritystä käyttäjä ystävällisenä. kolme sekuntia olisi vielä sietokyvynrajoissa, mutta mieluiten heti.

p.s. II niin ja jos tuo u´buntu mietintäsi pitää paikkansa niin sittenhän se varmasti räjähdysmäisesti rupeaa korvaamaan
kansalaisten 98/xp/wisvaa

p.s. III tarkoitus ei ole olla kusipää, se nyt vaan sattuu olemaan minun ominaispiirre, anteeksi se. (jos vois IP:n jättää koskematta, ei tämä edes ole mun kone)

p.s. IV niin olen asennellut linuxeja aina silloin tällöin alkaen vuodesta -99, enkä oikein ole tykännyt mistään niistä,
dolphin tiedostojärjestelmästä ja mandrivassa olleesta tiedostojen lataus/asennus järjestelmästä kyllä pidin.

[quote=“nickrequired, post:5, topic:823”] Tottumus kysymys tuo, itse en kaivannut xp:s uudistuksia, vista sai minut näkemään jo punaista.

väittäisin että tuo tottumus kysymys ja pelit ovat ratkaisevassa asemassa miksei esm. ubuntuun siirrytä.

(ja minulle tulee vähän typerä olo kun esim lataan php opasteet koneelle, ja en löydä niitä, noin kahdessa
minuutissa kuvittelen jonku perkeleen tietävän: “että hei, ei ongelmaa menet vain konsoliin ja:
[mount phpman a/w/ desktop] ja sillä se selviää”)

menee vähän ohi aiheesta mutta vastasin vain oikeastaan kysymykseen.

p.s. niin jos minulla on 2000+ romu ja tiimalasi heittää kuperkeikkaa yli 10sec. kun haluan kuunnella mp3:sia
en voi pitää viritystä käyttäjä ystävällisenä. kolme sekuntia olisi vielä sietokyvynrajoissa, mutta mieluiten heti.

p.s. II niin ja jos tuo u´buntu mietintäsi pitää paikkansa niin sittenhän se varmasti räjähdysmäisesti rupeaa korvaamaan
kansalaisten 98/xp/wisvaa

p.s. III tarkoitus ei ole olla kusipää, se nyt vaan sattuu olemaan minun ominaispiirre, anteeksi se. (jos vois IP:n jättää koskematta, ei tämä edes ole mun kone)

p.s. IV niin olen asennellut linuxeja aina silloin tällöin alkaen vuodesta -99, enkä oikein ole tykännyt mistään niistä,
dolphin tiedostojärjestelmästä ja mandrivassa olleesta tiedostojen lataus/asennus järjestelmästä kyllä pidin.
[/quote]

Mielestäni UBuntu on alkanut korvata Windowseja, vanhoissa koneissa ja vauhdilla. XP:stä loppuu pian tietoturvapäivitykset ja myynti, niin ei sitä oikein sitten enää kotikäyttäjä saa kaupasta.

Itse olen asennellut Windowseja vuodesta kun 3.1 julkaistiin, enkä ole koskaan niistä pitänyt. Se pasianssi joka tulee mukana on aika hyvä, mutta muilla jutuilla ei juurikaan tee mitään. Tietoturvakin on aina niin heikolla tasolla, että saa aina pelätä että milloin kone murretaan. Tämä ongelma katosi, kun lopetin windowsin käyttämisen.


Eero

:wink:

sen pasianssin turvin varmaan koko msoft ylsi mihin se nyt on yltänyt.

98se:n sain joskus toimimaan vaikka koko käyttis ei pitäisi edes toimia, jostain syystä se vain toimii, joka raudassa
vähän eritavalla.

no tämä aihe taitaa olla läpi käyty. Voinnit.