Toimiva jakelu ja ohjelmat heikentyneen näön kanssa elävälle

Hei, löysin juuri tämän foorumin. Mahdollisesti tyhmä kysymys, mutta kun en lyhyellä hakemisella löytänyt keskustelua, niin kysympä sitten.

Etsin heikentyneestä näkökyvystä kärsivälle tietokonetta pitkään käyttäneelle ikäihmiselle Linux-jakelua, joka toimisi hänellä hyvin ja vielä suomeksi. Olen tietoinen, että esim. Ubuntussa on nk. esteettömyys-ominaisuuksia, mutta onko jotakin jakelua, jossa asia olisi huomioitu mahdollsesti vielä paremmin? Ubuntu tällä hetkellä oletusarvo asennuksessa, mutta muitakin olen miettinyt. Esim Elementary OS:ää. Muita ehdotuksia?

Toinen kysymys. Mikä jakelu sitten onkin, mitkä “esteettömyys” -ominaisuudet on mielestänne toteutettu sillä tasolla suomeksi, että ne kannattaisi ottaa käyttöön. Onko esim. text_to_speech sellainen?

Ja sitten vielä kolmas kysymys. Onko joitakin erityisiä sovelluksia, jotka on räätälöity tämäntyyppisille käyttäjille?

Sorry, jos “tyhmiä” ja jo aiemmin läpikäytyjä asioita. Itselleni kuitenkin vierasta - vaikka Linux-käyttäjä olen ollutkin jo pitkään.

Monessa jakeluperheessä sekä jakelusta löytyy tätä nykyä tukea esteettömyystoiminnoille, mutta veikkaisin, että Ubuntussa voisi olla paras tuki suomenkieliselle dokumentaatiolle. Sillä avoimen lähdekoodin luonteen takia, todennäköisesti kaikki käytettävät sovellukset ovat saatavilla useimmille jakeluille.

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/a11y.html.fi

Tietysti on olemassa omia jakeluita, joissa on juurikin panostettu esteettymyyteen paremmin, mutta miten hyvin suomenkielistä käyttäjää ne auttavat ilman “säätämistä” on toinen asia.

TTS eli Text To Speech toteuksia suomeksi on ollut olemassa jo pitemmän tovin, mutta miten laadukkaita ja helppokäyttöisä ne ovat on vaikea sanoa, muistelen kun viimeksi testasin, että kyllä niistä selvää sai? Wikissä on jotain asiaa koskien:

https://www.linux.fi/wiki/Festvox-Suopuhe

Lopuksi paha sanoa, miten räätälöityjä nämä sovellukset ovat esteettömyyden kannalta:
TTS: Orca, Festival, flite (kevyempi versio Festivalista) , espeak
Näytön suurennos:: magnus, kmag, magnificus, xzoom

Ja mitä kysymysten kysymiseen tulee, myös sitäkin varten tämä palsta on. Etenkin esteettömyyttä koskien tietoa tuntuu löytyvän varsin niukasti näin alustavasti, vaikka tämä aihe kiinnostaa ja koskettaa monia. Kokeile ihmeessä eri vaihtoehtoja.

2 tykkäystä

Suosittelen ottamamaan yhteyttä Näkövammaisten keskusliittoon - tai tutustumaan heidän sivustoihinsa.

Myös viemäripalstalla Linux - Suomi24 Keskustelut on ajoittain aiheesta säikeitä.
Sivustolla on nimenomaan todettu Debian-jakelu toimivaksi näkövammaisen käyttöjärjestelmäksi.

1 tykkäys

Kiitoksia vastauksestasi. Alkaa näyttää siltä, että olin jo alunperin melkoisen oikeilla jäljillä. Että Ubuntu voi olla sieltä parhaasta päästä. Sen osalta on myös yksi hyvä asia, joka toki varmaan löytyy monesta muustakin tavalla tai toisella. Tavalliselle käyttäjälle erinomainen asia on, että käytössä olevat ohjelmat päivittyvät mahdollisimman helposti. Ja niinhän snap-pakatut ohjelmat tekevät - aina päivitysten yhteydessä - joista ilmoitetaan - tarkistetaan myös käytössä olevat snap-pakatut ohjelmat. Tiedän, etteivät kaikki siitä tykkää, mutta normaalikäyttäjälle tuo on varmasti erinmainen asia.

Itselläkin peruskoneena Ubuntu ja kokeilin tuota text-to-speech -ominaisuutta. Tosiaankin, selvää saa jotenkuten, mutta ei se nyt erinomaista ole.

Kiitos vinkistä, täytyypä tehdä noin - tuon Näkövammaisten keskusliiton suhteen.

Debiania suoraan en ole käyttänyt itse. Siinä kyllä yhtenä potentiaalisesti kiinnostavana ominaisuutena tuo “rolling release”. Tosin en osaa sanoa itse, kuinka merkittävä se on. Ei tämän Ubuntunkaan päivitys nyt niin suuri vaiva ole ollut. Mahtaako siinä olla snap’ia tai vastaavaa käytössä olevien ohjelmien päivitysten toteuttamisen varmistajaa.

Snap on jakeluriippumaton paketinhallintajärjestelmä, jonka suhteen taitaa olla aika harvassa ne jakelut, joissa se ei toimi. Ohjeet Debianille:

Helppokäyttöisyys on näkövammaiselle tärkeintä. Siksi Ubuntu on ykkösvalinta Gnome-työpöydällä. Mutta paras väline näkövammaiselle lienee kuitenkin tabletti! Ipadia taitaa suosia myös vammaisjärjestöt.

Löytyy myös Linux/BSD-yhteensopiviakin tablettejakin, kuten Pine64:lta.

2 tykkäystä