Torrent-client miniläppäriin?

Ostin toissapäivänä Asus Eee PC 900 -miniläppärin, käyttöjärjestelmä/ohjelmistoydin on Linux. Mikähän Linux mahtaa olla kyseessä? Ensimmäistä kertaa elämässäni olen Linuxin kanssa tekemisissä. Mikä torrent-client toimisi tällä, Linuxilla toimivat taitavat olla vähän harvemmassa? Ilmeisesti RTorrent toimii, mutta en haluaisi tekstipohjaista… Windowsilla olen käyttänyt uTorrentia ja olen tykännyt siitä, jotain sen kaltaista haluaisin tähänkin.

E: Tuossa on vissiin Xandros. Toimisikohan FoxTorrent, LimeWire tai Azureus?

Linuxille kyllä on torrent clienttejä, Linux isojen siirtämiseen olen itse käyttänyt transmission clienttiä.


Eero

KTorrent on mielestäni hyvä graafinen torrent-clientti. Xandros taitaa olla KDE-distro (?), joten KTorrent saattaisi löytyä ihan perusrepoista ellei ole valmiiksi asennettuna. Azureuksesta mulla on vain huonoja kokemuksia sekä Windows- että Linux-versioista.

http://deluge-torrent.org/about.php

Vaihtoehtoja on useita, näillä varmaan pärjää.


Eero

Tuota KTorrentia katselin ja ajattelin sen laittaa… Tietämättömyyttäni vielä kysyisin että onko minulla KDE3 vai KDE4, niille on nimittäin eri versiot? Vai toimiiko tuo KDE3-versio kummassa tahansa?

Toimii kummassa tahansa, mikäli kyseisen KDE-version kirjastot ovat asennettuna.

Eeessä on mitä ilmeisimmin KDE3.

Neuvokaas tyhmää, eli tapahtuuko KTorrent 2.2.8:n asennus seuraavalla tavalla:
Kirjoitan vain komentoriville
tar -xvjf ktorrent-X.Y.tar.bz2
cd ktorrent-X.Y
./configure
make
make install

Vai miten se tapahtuu? Pitääkö minun “helpon työpöydän” sijaan ottaa käyttöön KDE-työpöytä ja järjestää itseni root-käyttäjäksi? Entä mitä teen pakettienhallinnassa?

[quote=“Palexd, post:7, topic:523”]Neuvokaas tyhmää, eli tapahtuuko KTorrent 2.2.8:n asennus seuraavalla tavalla:
Kirjoitan vain komentoriville
tar -xvjf ktorrent-X.Y.tar.bz2
cd ktorrent-X.Y
./configure
make
make install

Vai miten se tapahtuu? Pitääkö minun “helpon työpöydän” sijaan ottaa käyttöön KDE-työpöytä ja järjestää itseni root-käyttäjäksi? Entä mitä teen pakettienhallinnassa?[/quote]

Siis, menetelmäsi kuvaa sitä miten käännät sen lähdekoodista ja make install pitää tehdä roottina.

Suosittelen paketinhallintaa, levitysversiosi dokumentaatiosta löytyy ohjeet siihen miten sitä käytetään,
mitään geneeristä ohjetta on hankala antaa.


Eero

[quote=“eero, post:8, topic:523”][quote author=Palexd link=topic=529.msg2604#msg2604 date=1231351654]
Neuvokaas tyhmää, eli tapahtuuko KTorrent 2.2.8:n asennus seuraavalla tavalla:
Kirjoitan vain komentoriville
tar -xvjf ktorrent-X.Y.tar.bz2
cd ktorrent-X.Y
./configure
make
make install

Vai miten se tapahtuu? Pitääkö minun “helpon työpöydän” sijaan ottaa käyttöön KDE-työpöytä ja järjestää itseni root-käyttäjäksi? Entä mitä teen pakettienhallinnassa?
[/quote]

Siis, menetelmäsi kuvaa sitä miten käännät sen lähdekoodista ja make install pitää tehdä roottina.

Suosittelen paketinhallintaa, levitysversiosi dokumentaatiosta löytyy ohjeet siihen miten sitä käytetään,
mitään geneeristä ohjetta on hankala antaa.


Eero[/quote]

Itse en asus eee pc:tä omista, mutta tässä linkki:
http://www.downloadsquad.com/2007/11/06/eee-pc-tips-a-crash-course-in-linux/

Näyttää käyttävän synaptic package manageria.


Eero

[quote=“Palexd, post:7, topic:523”]tar -xvjf ktorrent-X.Y.tar.bz2
cd ktorrent-X.Y
./configure
make
make install[/quote]
Teoriassa ja yleensä homma hoituu juuri mainituilla komennoilla. Oletuksena tosin se, että tarvittavat kehitys- ja käännöstyökalut on asennettu. Usein ohjelmien kääntäminen tarvitsee melkoisen joukon kehityspaketteja. Virheilmoitukset kyllä osaavat hyvin selvittää, mitä kulloinkin puuttuu :wink:
Eli kuten jo neuvotta, käytä valmiita paketinhallinnan binääritiedostoja (=ajettavia ohjelmia). Näin pääset paaalllljjjon vähemmällä.
Jos ohjelmaa ei välttämättä tarvitse kääntää (löytyy jakelun paketinhallinnalla), ei sitä kannata alkaa kääntämään lähdekoodista tai jollakin hex-editorilla.
Jos jostakin käsittämättömästä syystä haluat käänneskellä softia, suosittelen tutustumaan ohjelmaan checkinstall. Tai opiskelemaan oman jakelusi jippoja, kuinka paketoida softa omaan jakelusi paketinhallinnan ymmärtämään muotoon.
Myös Alien on softa, joka pyrkii muuntamaan jollekin toiselle jakelulle tarkoitetun softan toiseen jakeluun sopivaksi (joskus natsaa, joskus ei aivan niin hyvin).

No niin, yritin asentaa synapticin avulla tuon KTorrentin, mutta ei onnistunut, vissiin puuttu joku paketti vaikka niitä lähteitä olin lisäillyt? No, eipä haittaa, mielestäni asensin sitten Transmissionin… Mutta mistähän löydän sen, ku mulla on tuo suppeahko “easy mode” -työpöytä käytössä, pitääkö mun ottaa KDE käyttöön?

Löysin yhden transmissioniin ilmeisesti liittyvän tiedoston, siinä lukee seuraava teksti:
?package(transmission):needs=“X11” section=“Apps/Net"
title=“Transmission” command=”/usr/bin/transmission-gtk"

Puuttuuko minulta joku paketti vai pitääkö minun tehdä jotain komentorivillä, vai mitä olen tehnyt väärin?

EDIT: Ilmeisesti ohjelman pystyy käynnistämään komentoriviltä. En sen päälle juurikaan ymmärrä, millähän komennolla Transmission käynnistyy, kun en ole root-käyttäjä?

Niin tosiaan, kysynpä tässä topicissa vielä sitäkin, että tuossa SMPlayerissa ei tekstityksissä toimi ääkköset, miten ne sais toimimaan? Tarviiko jonku kodekin tms. vai?

Perkele, sehän toimii! Kiitos kaikille auttaneille! Tuli ainaki päästyä vähän alkuun Linuxin käytössä… Nyt alkaa tämä Linux tuntua jo ihan mukavalta ku voi warettaa :slight_smile: Meinas sydän hypätä kurkkuun ku katsoin latausnopeusta ja luki jotain plus 900 siinä, sit huomasin että ne oliki bittejä sekunnissa :slight_smile: