tyhmÄ virhe, tarvii apua!

elikkä: halusin asentaa xp:n vistan tilalle. no, vista herjaa että ei voi asentaa aiempaa versiota. olin tehnyt aikaisemmin niin että asentanut ensin linuxin ja sitten siihen sitten xp:n. joten asensin linux ubuntu 10.04 miniläppäriversion linuxin sivuilta. kun laitoin xp levyn sisään, linux ei avannut sitä. no, kokeilin erinlaisia juttuja. menin <järjestelmä <kirjautumisruutu ja sieltä vaihdoin jotain kirjautumistapoja ? nyt kun avaan tietokoneen, näytölle tulee vain ubuntun logo ja yläkulmaan komentorivi. siitä ei pääse mihinkään joten voisiko joku kertoa mitä siihen komentoriville pitää kirjoittaa ja miten siitä pääsee pois!!! auttakaa joku minua koneeni on hyödytön atm-…-.-.-.-

(Pääsääntöisesti) Käyttöjärjestelmät asennetaan CD/DVD-asennuslevyltä, käynnistämällä kone ja määrittelemällä BIOS:sta CD/DVD -asema käynnistettäväksi ennen laitteen sisäisiä medioita.

Joo ajattelin miettiä sitä heti sen jälkeen kun saan koneen sieltä umpikujasta pois. auttakaa joku!!

(Pääsääntöisesti) Käyttöjärjestelmät asennetaan CD/DVD-asennuslevyltä, käynnistämällä kone ja määrittelemällä BIOS:sta CD/DVD -asema käynnistettäväksi ennen laitteen sisäisiä medioita.

toisaalta jos käynnistän koneen ja laitan rompun sisään ja jotain? niin siittenhän minulla olisi windows!
juyli voitko kertoa miten pääsen BIOS:iin (onko f2) ja mitä teen siellä että kone suorittaa windowsin setupin ennenkuin menee linuxiin? !

olen kokeillut mennä BIOS:iin mutta en osaa käyttää sitä joten en löydä sieltä mitään. voiko joku opettaa kyseisen asian yläpuolella!!?

HAHAA!! LÖYSIN SEN ! olen nyt wndowssin setupissa kiitos luyol vai mikä olitkaan !!!

windowssin setupissa herjaa ettei ole kovalevyä??

mode edit: tarpeeton alatyylinen ilmaisu pois.

[quote=“sikarux, post:7, topic:1418”]windowssin setupissa herjaa ettei ole kovalevyä??

mode edit: tarpeeton alatyylinen ilmaisu pois.[/quote]

Jää epäselkeäksi mitä tässä yritetään tehdä ja miten se liittyy edes Linuxiin.

Joskus jos on liian vanha asennusmedia, eli ei siis xp sp3, niin ei välttämättä ole levyajureita.
Joskus myös windows ei tunnista levyä, jos siellä on Linux partitiot.


Eero

[quote=“eero, post:8, topic:1418”][quote author=sikarux link=topic=2181.msg8971#msg8971 date=1333207963]
windowssin setupissa herjaa ettei ole kovalevyä??

mode edit: tarpeeton alatyylinen ilmaisu pois.
[/quote]

Jää epäselkeäksi mitä tässä yritetään tehdä ja miten se liittyy edes Linuxiin.

Joskus jos on liian vanha asennusmedia, eli ei siis xp sp3, niin ei välttämättä ole levyajureita.
Joskus myös windows ei tunnista levyä, jos siellä on Linux partitiot.


Eero[/quote]

eli ilmeisesti tässä halutaan tyhjentää levy ja sitten asentaa siihen käyttis?


Eero

siis joo haluan asentaa xp pro:n ja ajattelin sitten setupissa alustaa levyn. mutta nyt olen ubuntussa umpikujassa, tulee vain komentorivi yläkulmaan kun menin muuttamaan joitain sisäänkirjaus asetuksia. ja jos biosista laitan että kone lukee rompun ensin, niin setupissa tulee että ei ole kovalevyä. ja jos laitan rompun sen jälkeen, se vain menee ubuntuun siihen komentoriville. voiko joku auttaa?!? se kovalevy pitäisi saada toimintaan tai sitten pois sieltä umpikujasta ubuntussa.

Hei,

lataa aluksi vaikka dban: http://www.dban.org/ ja tyhjennä sillä kiintolevy. tämän jälkeen voit helposti asentaa xp:n, kunhan sinulla on vaan sellainen xp versio, missä on ne levyajurit…

tai sitten vaan asennat ubuntun uudestaan, niin se helpoiten sillä korjaantuu.


Eero

kiitos, yritetään :slight_smile:

mutta miten lataan ja tyhjennän kiintolevyn kun en pysty tekemään ubuntulla mitään?

latasin ubuntun uudelleen, mutta vieläkään ei xp:n setuppi löydä kovalevyä. se on kai jotenkin poissa käytöstä tai jotain? voisin kyllä jättää ubuntunkin siihen koneelle, mutta se on jostain syystä tosi hidas joten ei sitä jaksa käyttää.

Sinulla pitää olla sellainen xp asennusmedia, missä on levyohjaimen ajurit (yleensä sata).

tuskin se windowskaan kauheasti nopeampi on…


Eero

[quote=“eero, post:15, topic:1418”][quote author=sikarux link=topic=2181.msg8978#msg8978 date=1333277952]
latasin ubuntun uudelleen, mutta vieläkään ei xp:n setuppi löydä kovalevyä. se on kai jotenkin poissa käytöstä tai jotain? voisin kyllä jättää ubuntunkin siihen koneelle, mutta se on jostain syystä tosi hidas joten ei sitä jaksa käyttää.
[/quote]

Sinulla pitää olla sellainen xp asennusmedia, missä on levyohjaimen ajurit (yleensä sata).

tuskin se windowskaan kauheasti nopeampi on…


Eero[/quote]

tämä aihe suljetaan. liian offtopic.


Eero