Typerä kysymys: mitä päivityksiä minun pitäisi tehdä?

En ole aikaisemmin käyttänyt Linuxia, ja siksipä hommasinkin ensimmäiseksi Linux jakelukseni Kububtun, jonka pitäisi kai olla kovinkin helppokäyttöinen. Olen nyt parin päivän käytön jälkeen kuitenkin törmännyt ensimmäiseen ongelmaan, jonka edessä tunnen itseni idiootiksi: Olen mielestäni asettanut päivitysasetukset siten, että vain Tärkeät turvallisuuspäivitykset ja suositellut päivitykset ovat valittuina ja siten, että turvallisuuspäivitykset asentuisivat automaattisesti. Kuitenkin palkissa oleva KpackageKit kertoo minulle, että “Tarjolla 327 päivitystä”.
Eli kysymys kuuluu mitä noista minun pitäisi päivittää? Kaikkiko? Tuleeko noita tärkeitä/pakollisia päivityksiä noin paljon joka päivä?

[quote=“Epikteetos, post:1, topic:1394”]“Tarjolla 327 päivitystä”.
Eli kysymys kuuluu mitä noista minun pitäisi päivittää? Kaikkiko? Tuleeko noita tärkeitä/pakollisia päivityksiä noin paljon joka päivä?[/quote]

Kaikki ko. päivitykset on suositeltavia. Uusin Ubuntu on mallia 11.10 eli jo useita kuukausia vanha. Ohjelmiin on tullut tänä aikana melkoisesti päivityksiä ja erityisesti tietoturvaan perustuvia paikkauksia. (Vrt. Windows-päivitykset joka kuukausi).
Jos käytät LTS 10.04 Lucid versiota, on näiden ohjelmistot lähes parin vuoden aikana kehittyneet jo melkoisesti.
Perusohjeena puhuttaessa avoimen koodin jakeluista (distro), on ihan suositeltavaa asentaa kaikki viralliset päivitykset.

Tuollainen 327 päivitystä vain osoittaa, ettei jakeluasi ole päivitetty muutamaan kuukauteen.
Päivitykset on tarvittaessa asennettavissa tausta-ajona, joten tuskin edes huomaat ohjelmien päivittymistä, jos kaistaa on riittävästi tarjolla.
Vain harvat sovellutukset (kuten kernel) vaatii laitteen uudelleenkäynnistämistä uusien ominaisuuksien ottamisen käyttöön.

Lisäys: Kubuntu (huom. kirjoitusasu) on Ubuntu-jakelu (perustuen Gnome/Unity -työpöytäympäristöön), jonka työpöytäversiona on KDE perustuen ko. työpöydän omiin hilavitkuttimiin.
Ubuntu on ensisijaisesti jakelu, jonka työpöytäympäristö on Gnome eli nykyisin Canonical:in Gnomesta kehittelemä Unity. KDE-perustainen Kubuntu on osaltaan eriytynyt jakelu, jota Canonical ei suoranaisesti tue. Mutta kaikki Ubuntuun perustuvat osat on saatavilla vaivatta Kubuntuun.

Kiitos vastauksesta!
Niin todellakin: Kubuntu, eikä Kububtu. Aika nolo typo minulta…
Nyt nuo päivitykset on tehty, ja järjestelmä lienee toistaiseksi ajantasalla… Ihmettelin asiaa vain siksi, että asennus ohjelmassa oli kohta: “Hae päivityksiä asennuksen aikana” (tms.), jonka ruksin. Ilmeisesti ymmärsin tuon kohdan merkityksen jotenkin väärin, tai jostain syystä päivityksiä ei ladattu asennuksen aikana.
Ja tämä versio on siis 11.04, jonka hankin kirjastosta kuvitellen, että se olisi tuollainen lts versio…mutta epähän tuo ollutkaan. Olisi kai pitänyt tehdä tarkempi taustatutkimus ennen asennusta. Tosin hyvinhän tämäkin näyttäisi toimivan. Käsittääkseni tätä versiota päivitetään lokakuuhun asti ja viimeistään sitten on kai siirryttävä siihen 11.10:een.

Näin on, mutta jos päivität 11.10:een, voit siitä sitten päivittää 12.04 LTS:ään (ilmestyy huhtikuussa), jolloin saat pitkän tuen version. LTS-versioita julkaistaan joka toinen vuosi keväällä ja versiot on numeroitu vuoden ja kuukauden perusteella (lisäksi LTS:stä julkaistaan päivitettyjä asennuslevyjä kuten 10.04.3 LTS). Tietääkseni tuon asennuksen valinnan olisi pitänyt hakea päivitykset internetistä, mikäli yhteys on saatavilla.

Mulla päivitykset ei oo ikinä tullu asennuksen aikana tuosta valinnasta huolimatta.

??? Mitäköhän repositoryjä (ohjelmalähteitä) käytät? Toki asennettaessa/päivittäessä tarjotaan oletuksena toimiviksi todetut viralliset ohjelmalähteet.
Selkein tapa päivittää jakelu on toki se, kun jakelu uusinta jakeluversiota tarjoaa asennettavaksi.
Tarjolla on myös mini.iso. Installation/MinimalCD - Community Help Wiki