Ububtun uudellenasennus

Saisko yksinkertaiset ohjeet joilla saan asennettua Ubuntu 14.04.LTS suomenkielisenä uudestaan.
Sähläsin jotainjosta aiheutuu etten pääse enää tiedostoihini sekä käyttäjätiedoissakin on jotain hämminkiä. Mulla on käyttis USB tikulla mutta Lenovo T400 koneella en osaa käynnistää asennusta.

T61:llä ainakin piti painaa sitä sinistä leveää nappia käynnistyksessä, jotta pääsi BIOSiin. Siellä voi sitten säätää käynnistysjärjestystä.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Kotoistaminen onnistuu ongelmitta, jos verkkoyhteytesi on tuettu ja toimiva.

Lisäys: tosin kirjoitustaito on aina eduksi. Ububtu-jakelua en tunne.

Moi,

en kaipaa neuvoja mutta utelias olen mitä tarkoittaa kotoistaminen ? ;D

~Tombie75~

[quote=“tombie75, post:4, topic:1597”]Moi,

en kaipaa neuvoja mutta utelias olen mitä tarkoittaa kotoistaminen ? ;D[/quote]

Saada järjestelmä käyttäjän kotikielelle?

Ubuntussa -> Järjestelmäasetukset -> Kieliasetukset ->Asenna ja poista kieliä (painike) -> Toteuta järjestelmä laajuisesti (painike). Sieltä saat käyttöjärjestelmän vaikka suomeksi. Ei tarvitse uudelleen asennella. Vaatii vain verkkoyhteyden.

Google auttaa: Kotoistus – Linux.fi
Lokalisointi eli kotoistus tarkoittaa sovelluksien kääntämistä ja sopeuttamista kieleen ja kulttuuriin.

Kiitos selvennyksestä =) Aikamoinen tekniikka asian takana. Ei ihan heti avautunu miten toi systeemi toimii. Mutta toi vois olla vähintä mis vois koittaa auttaa,
jos haluis jotenki osallistua Linuxiin =)

  • Tombie75

Heh… Lokalisointi vaatii hyvää kielellistä ja kirjallista suomenkielen hallintaa. Ehkä meille tavan tallaajille sopivampi tapa on testata ohjelmia, ja informoida mahdollisista bugeista. Ohjelmointivirheistäkin ilmoittelu vaatii omaa osaamista, ettei turhaa kömmähdä vain omaan osaamattomuuteensa ohjelman käsittelyssä tutustumatta manuaaleihin.