Ubuntu 21.04 grub ja fedora 34

Laitoin koneeseni yhden SSD lisälevyn sdc ja asensin siihen fedora 34.
Ubuntu on levyllä sdb ja sda on kuva/video varastona.
Nyt ubuntun grup ei löydä fedoraa ollenkaan.
toisinpäin kyllä fedoran asentamassa grubissa on myös ubuntu.
Mistähän tuota alkaisi ratkomaan (fedora == Btrfs filesystem)

Kokeilepa komentoa:

 sudo os-prober 

Jos tuolta löytyy Fedora 34, voi koittaa liittää (mount) levyosion järjestelmään ja ajaa grub:in päivityskomennon:

 sudo update-grub 

Jos Fedora-jakelu on jo grub:in konfigurointitiedostossa (cat /boot/grub/grub.cfg), mutta rivi root= < laitetiedosto > voi olla tarpeen määritellä ko. tiedostossa root=UUID= < levyosion uuid > )

Järjestelmässä olevien levyosioiden uuid:t selviää komennolla:

 sudo blkid 

ubuntu os-prober komento ei löydä fedoraa!
Tämä grub tuntuu olevan aika sekava systeemi.
ubuntussa on grub-* fedorassa grub2-*
fedorassa ei ole update-grub komentoa.
ubuntu jota pääasiassa käytän on sdb:llä
jos suorittaisin komennon fedorassa sudo grub2-install /dev/sdb
toimisikohan se sitten koskapa fedora löytää molemmat?

Kuten jo kerrottu, voisi Ubuntukin löytää Fedoran, jos liität osion järjestelmään, jolla tiedät Fedoran sijaitsevan. Ja ajaa sitten tuon Ubuntu-jakelun update-grub -komennon.
Minulla ei ole (vielä) ainuttakaan järjestelmää brtfs-osiolla, joten myös Ubuntu ongelmitta löytää muut ext4-levyosiolle asennetut järjestelmät.

Sekavaa toki, jos ei tiedä. Update-grub on Ubuntu ja Debian jakeluun viritelty ohjelma.
Grub:ia voi päivittää komennolla grub-mkconfig (ja toki Fedorassa, jossa on käytössä grub2 - grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg)

Ubuntu ei ole laitetiedoston /dev/sdb :llä vaan levyn /dev/sdb levyosiolla kuten /dev/sdbX (X on numero). Jos Grub käynnistää järjestelmäsi /dev/sdb levyltä, toki pitäisi myös Fedora grub käynnistyä ko. levyn /dev/sdb :ltä. Ja löytää jakelun boot -hakemiston alihakemistoilta grub:in konfigurointitiedosto.

PS. En ole asentanut aikoihin Fedoraa, mutta päivittänyt jakelua useilla koneilla, joilla joissakin on grub asennettu Ubuntussa/Debianissa ja joissakin toisissa Fedorassa - ongelmitta. Fedoroissa ei siis vielä toistaiseksi ole btrfs-tiedostojärjestelmää. Eikä aivan välttämättä kovin pikaisesti jatkossakaan, kun ext4 toimii.

Luulen että on nimenomaan siitä että ubuntu ei osaa btrfs.
Aikaisempi fedora oli ext4 mutta nyt uusi asennus laittoi oletuksena tuon brtfs.
No pääsen kyllä käynnistämään fedoran koneen boot valikon kautta.

Hmmm. Ei ole kyseessä osaaminen. Toki Ubuntu/Debian kernelissä pitäisi olla tuki btrfs:lle, jotta jakelu ylipäätään pääsee levyosioiden tiedostojärjestelmiin käsiksi.
Tuo olisi (ehkä) helposti kokeiltavissa, liittämällä (mount) ko. brtfs-levyosio järjestelmään.
Se, onko ko. tiedostojärjestelmä tuettuna käytössäolevassa kernel-versiossa selviäisi dokumentaariota lukemalla :-/

(Ja, jos ylipäätään ko. tukea ei olisi, mutta tuki olisi tarpeen, voisi kernelin kääntää sopivin vipusin.)

Kyllä ubuntu jotain löytää:
pertti@pertti-ubuntu:~$ sudo lsblk -e7
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda 8:0 0 465,8G 0 disk
└─sda1 8:1 0 465,8G 0 part /media/pertti/data
sdb 8:16 0 223,6G 0 disk
├─sdb1 8:17 0 215,5G 0 part /
└─sdb2 8:18 0 8G 0 part [SWAP]
sdc 8:32 0 111,8G 0 disk
├─sdc1 8:33 0 1G 0 part
└─sdc2 8:34 0 110,8G 0 part
sr0 11:0 1 1024M 0 rom

Tuossa sdc1 osassa on fedoran grub jutut mutta vaikka sen liittääkin
niin update-grub ei sitä huomaa

tässä ne vielä liitettynä:
sdc 8:32 0 111,8G 0 disk
├─sdc1 8:33 0 1G 0 part /media/pertti/1971023c-40bd-4a21-a8cf-ae947025275d
└─sdc2 8:34 0 110,8G 0 part /media/pertti/fedora_localhost-live

Mitenkä määritellään miltä levyltä käynnistys tapahtuu (sda, sdb,sdc)??

Vanhemmissa koneissa bios:sta määriteltiin, miltä levyltä laite käynnistyy. Mm. ulkoiselta laitteelta voi käynnistää grub:in. Esim. USB-laitteet (tikut ja vastaavat kiintolevyt), DVD/CD -asemat jne.

Noinhan se onkin, tiesinkin sen mutta olin jo autuaasti unohtanut kun ei ole ollut tarvetta. Aikaisemmissa asennuksissa/päivityksissä ei ole ollut mitään grub ongelmaa.

Nyt grub toimii taas kuten pitääkin.
Käynnistys on on vanhoja peruja sda levyltä.
Asensin fedorasta sinne toimivan grub tiedoston.

grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg
grub2-install /dev/sda

Siis fedora löytää ubuntun mutta ubuntu ei löydä fedoraa.

Itsekin veikkasit, että johtuneen Fedorassa olevasta btrfs-tiedostojärjestelmästä.

Itse veikkaisin samaa.

Siis kyllä Ubuntussa voi asentaa ja lukea btrfs:ää, mutta luulen ettei Ubuntun grub pysty lukemaan btrfs:ää.

Näin on ollut ainakin (luultavasti) aiemmin.

Antaakohan kysienen mitään vastauksia ?

peran:
Itsekin veikkasit, että johtuneen Fedorassa olevasta btrfs-tiedostojärjestelmästä.

Itse veikkaisin samaa.

Siis kyllä Ubuntussa voi asentaa ja lukea btrfs:ää, mutta luulen ettei Ubuntun grub pysty lukemaan btrfs:ää.
Näin on ollut ainakin (luultavasti) aiemmin.
Antaakohan kysienen mitään vastauksia ?

Olen noita kyllä lukenut mutta heikko englannin taito haittaa!
Google kääntäjä auttaa kyllä.
Olen jo 75 v ja sekään ei ole näissä asioissa etu.

Linkki on vuosien takaa, ja uskonpa, että tuki btrfs:lle on jo liitetty myös grub:iin
https://packages.ubuntu.com/hirsute/grub2
Pitänee itse kokeilla joskus ko. virityksiä. Toistaiseksi en ole huomannut tarvitsevani btrfs:ää.

Fedorassa:
sudo os-prober
/dev/sdb1:Ubuntu 21.04 (21.04):Ubuntu:linux

Ubuntussa sama komento ei mitään.
Olisikohan tuo os-prober se “syyllinen”?

Annoin periksi. Muutin fedoran fs ext4:ksi. nyt myös ubuntu löytää sen!

Asentelin nyt kokeeksi Fedora34:n server-asennuksena muistitikulle. (En siis ole vuosiin asennellut jakeluja - vaan päivittänyt versiosta toiseen.)
Muistitikulle btrfs-määritysten jälkeen asennus löytyi /root -hakemiston alta. Fedora toki löysi ja käynnisti käyttöjärjestelmän root/boot -hakemistosta, mutta tuskinpa tuota os-prober tai Ubuntu (muistakaan järjestelmistä tuolta osaavat etsiä.)
Kuten jo todettu, en ole lainkaan varma, onko btrfs erityisen hyödyllinen tiedostojärjestelmä konekannassani. Mm. OpenSuse lienee siirtynyt ko. tiedostojärjestelmään.
Ehkä jo hieman vanhentunutta tietoa btrfs-tiedostojärjestelmästä:

www.linux.fi/wiki/Btrfs