Ubuntu 7.10 Kokeilu

Uskomaton UBUNTU LIVE

Tuli kokeiltua lokakuussa julkitullutta 7.10 versiota. /www.ubuntu-fi.org/sivuilta löytyi asennuscd, jonka imuroin koneelle, poltin levykuvan ja sitten vaan cd koneeseen ja kone käyntiin. Konekaan ei ollut kummoinen: 400 Mhz, muistia n. 380 MB.
Klo on 21.00, ohjelma kysyy ensin asennuskieltä ja sitten asennetaanko vai mitä tehdään. Oletus on hyvä vaihtoehto. 21.05.40 soi Ubuntun tunnus ja 21.07 on näytöllä Ubuntun työpöytä, jossa näkyy Asenna ja Examples ikonit, yläpalkissa valikot tosin englanniksi, mutta aukeavat kuitenkin suomeksi. Selaimen, sähköpostin ja ohjeiden ikonit löytyvät samalta riviltä, kuten myöskin äänen säätö, päivä ja kello. Napsauttamalla maapallon kuvaa pääsee surfailemaan internetissä.
Valikoista löytyy uskomaton määrä ohjelmia, jotka jopa toimivat, vaikka Windows ihminen ei sitä hevin usko.
Napautus Home valikkoon avasi ”resurssinhallinnan” jossa näkyy ulkoisten tallennusmeedioiden lisäksi koneella mahdollisesti olevat Windows osiot sisältöineen.

TÄHÄN MENNESSÄ EI KONEELLE OLE ASENNETTU YHTIKÄS MITÄÄN, vaan kaikki toimii CD levyltä.

JOS UBUNTU HALUTAAN ASENTAA WINDOWSIN KANSSA SAMAAN KONEESEEN ON SYYTÄ TEHDÄ LEVYN EHEYTYS ENNEN ASENNUSTA, jopa useampaankin kertaan.

ASENNA komento avaa valikon, jossa kysytään kieltä, maantieteellistä sijaintia ja näppäinasetusta, (valitsin ”kotoistus”).
Ensimmäinen ongelma tuli näytön resoluution kanssa, kun aivan alareunassa olevat ”peru” ja ”eteenpäin” painikkeet eivät näkyneet. Ongelma korjaantui siirtämällä ala- ja yläpalkit näytön oikeaan reunaan ja siirtämällä asennusikkuna aivan ylös.
Seuraavista valikoista valitaan asennuspaikka, siihen liittyvät asetukset ja annetaan henkilötiedot.

LEVYTILAN VALMISTELU ikkuna antaa selkokielellä vaihtoehdot, minne asennetaan . OSIOI ITSE vaihtoehto vaatii vähän tietoa, ettei asennettaisi esim. windowsin päälle tai hävitettäisi muita tärkeitä tiedostoja (toivottavasti ne on varmuuskopioitu).
EDIT PARTITION näyttää levyosiot. Tässä valitaan asennusosio, osion mahdollinen alustus ja nimetään liitoskohdat. Linux asennetaan juuriosiolle, jonka merkkinä on kauttaviiva (/), lisäksi on syytä tehdä pieni swap osio.
Seuraavan ikkunan voi ohittaa. Takaisin pääsee painikkeilla ja halutessaan voi myöskin keskeyttää asennuksen.
VIELÄKÄÄN KONEELLE EI OLE ASENNETTU MITÄÄN.

JATKUUUU…

Ja tähän perusteluja, kiitos. Minun tietääkseni tämä ei ole tarpeellista, vaikkakin se saattaa nopeuttaa osion koon muuttamista.

Ubuntu käsittääkseni käyttää ntfsprogs-paketista löytyvää ntfsresize-ohjelmaa NTFS-osion koon muuttamiseen.

Ainakin ntfsresizen man-sivulla kerrotaan seuraavaa:

       The  ntfsresize program safely resizes Windows XP, Windows Server 2003,
       Windows 2000, Windows NT4 and Longhorn NTFS  filesystems  without  data
       loss.  All  NTFS versions are supported, used by 32-bit and 64-bit Win‐
       dows.  Defragmentation is NOT required prior to  resizing  because  the
       program   can  relocate  any  data  if  needed,  without  risking  data
       integrity.

Suomeksi sanottuna tuossa sanotaan, että eheytystä ei tarvitse tehdä, koska ntfsresize osaa itse siirtää tiellä olevan datan turvalliseen paikkaan. Itse olen tuolla myös ihan eheyttämätöntä NTFS-osiota pienentänyt, eikä mitään datahäviöitä syntynyt. Kerran vain kokeilin tosin.

Jos ei tuohon eheyttelyvimmaan löydy mitään järkevää syytä, niin eikö olisi hiljalleen syytä lopettaa sen hokeminen?

Ootkos koskaan nähny vähänkään pidempään käytössä ollutta ntfs-osioo ja sen repaleisuutta?
Jo pelkän hidastumisenkin kannalta se on syytä eheyttää säännöllisesti, kun se heittelee ohjelmien palasia ‘ihan mihin sattuu’ pitkin levyä. Kyll kait se on paree tehdä sen vinkkarin omilla työkaluilla kuin jonkun muun värmeillä, vaikka se osaiski hommansa sekin.

Mutt kukin touhuu tavallaan, ei siinä sen kummempaa. Tee kuis tykkäät, mutt hillitte ittes, jos/kun menee sen vuoksi pieleen.

En sen kummemmin ole NTFS:n pirstaloitumista seurannut, ja on ihan tosi, että se eheytys on ihan fiksua silloin tällöin tehdä.

Lähinnä vaan on ärsyttänyt, kun tässä jotenkin annetaan semmoinen kuva, että se eheytys olisi välttämätön, jotta osion kokoa voisi muuttaa.

Eheyttämisessä ei minun tietääkseni välttämättä edes taata, että se data siirretään juurikin sinne osion alkuun. Ainakin osaa datasta Windows taitaa kohdella jotenkin koskemattomana, eikä se sitä sitten siirrä minnekään.

Itse en noita eheytyksiä tule tehneeksi, kun ei minulla ole yhteenkään Windows-koneeseen oikeuksia sitä tehdä.