Ubuntu ja Apache2

Olen saanut apachen nyt muuten toimimaan mutta kun yrittää esim purkin ulospäin antavalla osotteella mennä sivuille niin meneekin modeemin conffaukseen, tai jos kämppis yrittää omasta huoneestaan sillä ip:llä niin menee kans modeemin conffaukseen. Mikäs kikka tossa on että saa toimimaan ulkomaailmaan noi nettisivut?

Modeemissa on NAT päällä (modeemikauppiaiden terminologialla siltaavan sijaan reitittävä tila). Voit joko vaihtaa modeemisi siltaavaan tilaan, tai sitten laittaa porttiohjauksen (port forwarding) ulkoverkon portista 80 oman koneesi sisäverkon IP:lle.

Itselläni oli jossain vaiheessa lamp käytössä. Käytin itse tuota portforwardingia ja dynaamista dns:ssää niin ei tarvinnut muistella ip osoitetta.

No NAT:ia ei saa pois tosta modeemista kun netti ei toimi jos sen ottaa pois, mieluusti ottasin kyllä koko NATin pois kun siitä ei oo kun haittaa mutta ei sitä vaan näköjään saa. Kokeilen vielä tolla porttien ohjauksella.

Mulla teki saman silloin kun w2003 serverissä www-palvelin. Syynä oli se että kun yrittää ulkoverkon osoitteesta serveriin joka on samassa sisäverkossa, tässä tapauksessa NATin avulla, menee aina purkin kirjautumissivulle. Eikös kämppiksesi ole saman NATin sisällä kuin sinä ja apache-palvelinkin?
Oikeasti tämä taitaa silti toimia. Jos pääset kokeilemaan jostakin muualta “oikeasta ulkoverkosta”, menee luultavasti apache-palvelimen nettisivulle.
Toki port forwarding pitänee olla purkissa päällä ohjaamassa http-liikenteen siihen apache-palvelimeen.

Mikä sen sun purkin merkki ja malli on?

Jos teet portforwardingin niin sun täytyy siihen sun purkkis dhcp:lle ilmoittaa että sinulla on kiinteä ip-osoite.

Sen jälkeen sun täytyy antaa sille tieto että mistä ulkoisesta portista(tässä tapauksessa 80) forwardoidaan sisäverkon ip-osoitteeseen ja porttiin.