Ubuntu:n päivityksen jälkeen musta näyttö

Elikkäs, kun kuulin että Windows XP:stä lähdössä pian päivitykset, ja yksi kone meillä käyttää xp:tä, ajattelin laittaa Ubuntun toiseksi käyttikseksi. Kyseessä on siis vanha Fujitsu Computers Siemens läppäri, olin asentanut Ubuntun version 12.04, ja aloin päivittelemään kohti 13.10, noh. Kun se päivitti 12.10 ja pyysi uudelleen käynnistystä, tietysti laitoin kyllä. Kone aukeaa ja pyytää käyttöjärjestelmää normaalisti, mutta sen jälkeen kun Ubuntu:n lataus näyttö lähtee jää vain musta näyttö, ajattelin että lataus kestäisi mutta ei 5 tunnin jälkeenkään mitään muuta kuin mustaa. Lataus ikkunan ajan siinä oli jotain /temp kansiosta ja S skippaa ja M jotain, voin selventää koska kirjoitan aika sekavasti.

Edit: Ja tietysti en ole ollut tekemisissä Linuxin kanssa muuta kuin Holiday Clubin tietokoneella.

Edit 2: Kokeilen lisäämällä tuota nomodeset juttua, kuulemma ubuntu 12.10:n kernel ei oikein pidä joistakin näyttiksistä… Pidelkää peukkuja et tällä sais toimimaan kunnes saan päivitettyä 13.04 ja siitä taas 13.10 :slight_smile:

Hieman turha operaatio (hidas ja työläs) , sillä Ubuntu Precide 12.04 LTS oli yhä täysin tuettu, jolla olisit pärjännyt vielä kevään Ubuntu 14.04 LTS-version julkaisemiseen asti, johon Canonical on luvannut päivityksen onnistuvan (suuremmitta) ongelmitta. Itse olen asentanut aina uusimman sen ilmestyttyä, joten nyt käytössä jo moneen kertaan päivitettynä Ubuntu Saucy 13.10.
Yksinkertaisempaa olisi tallentaa Ubuntu 12.04:stä henk.koht. datat talteen, ja asentaa “puhtaalta” pöydältä. Erityisesti, jos et ole erityisemmin edes käyttänyt/päivittänyt 12.04 -versiotasi.
Tietysti ensin kokeilet, toimiiko Ubuntu 13.10 koneellasi Live-CD -tilassa.
Vielä, jos vaivautuiset kertomaan tarkempia speksejä Siemens-koneestasi, voisi olla helpompi löytää ratkaisu perimmäiseen ongelmaasi.

Noh, Näyttis: Ati Radeon XPress 1100, Prossuna AMD Mobile Sempron ja jos oikein muistan yksi ydin ja siinä 1,4GHz. 32 Bittinen ja alle 4 Gt RAM muistia. Kokeilen USB-Tikulla live-cd juttua koska nyt ei löydy DVD-levyä jonka voisi polttaa. Mutta jos toimii niin päivitän tikun kautta. Ja anteeksi, olen aloittelija ja en tiedä melkein MITÄÄN linuxista ja Ubuntusta (paitsi että linuxissa on kiva pingviini :))

Edit: Biosin lataus näyttö jää kiinni kun on muistitikku kiinni missä on Ubuntu 13, ja jos sen ottaa pois ja käynnistää uudelleen niin sit normaalisti lataa käyttis valikon… hmm…