Ubuntu sekosi totaalisesti

Mä just asensin mun upouudelle koneelle tän uusimman Ubuntun, oliks se nyt joku 12.10. Oon kyllä käyttäny linuxeja aikaisemminki mut nyt mä olen täysin tietämätön mitä pitäis tehä. Kaikki nimittäin sekos.

Kaikki toimi ihan hyvin kunnes yhtä-äkkiä kaikista ikkunoista ja kaikista ohjelmista hävisi se “yläpalkki”. En siis pysty sulkemaan ikkunoita koska se rastinäppäin (X) puuttuu, en pysty myöskään suurentamaan ikkunoita ja niiden liikuttaminenkin on poikkeuksellisen vaikeaa.

Vielä pahempi asia on se, että mun sivupalkki myös katosi. Uusimmissa Ubuntuissa se sivupalkki on tosi tärkee, koska se on ainut paikka josta voi avata kaikki ohjelmat yms. Kaiken kukkuraksi myös yläpalkki hävisi. Toisin sanoen voin avata ohjelmia vain työpöydältä käsin, eli toisin sanoen voin avata vain ne ohjelmat jotka sattumalta olin laittanut työpöydälle ennen katastrofia.
Mikään ei auta. Olen käynnistänyt koneen uudelleen useaan otteeseen ja kirjautunut sisään toisella käyttäjällä, mutta ongelma ei lähde minnekkään.

Tietääks joku mistä on kyse? Tää on tapahtunu mulle kerran aikaisemminki, silloin asensin koko järjestelmän uudelleen. Tällä kertaa en tosin haluais alkaa uudelleen asentamaan, ku tää on upo uus SSD.

Tässä on vielä kuva mun ongelmasta:
https://www.box.com/s/2m8st779r292cbnyzxvc <---- niinkuin näkyy niin palkit puuttuvat kokonaan

Ei ole vielä kovin totaalinen sekoaminen, vaan ikkunamanageri (engl. window manager) nimeltään Compiz kaatui. Tietysti peruskäyttäjän kannalta ylitsepääsemätön, ainakin ilman apua. Ongelmanratkaisun kannalta olisi hyödyllistä tietää, mikä näytönohjain koneessa on ja oletko ottanut käyttöön lisäajureita.

Tuossa kuitenkin pari tapausta englanniksi:


Tuolla ratkaisu on komentaa alla olevat komennot päätteessä tai virtuaalikonsolissa (sinne pääsee Ctrl+Alt+F1 ja pois Alt+F6).

sudo apt-get install dconf-tools dconf reset -f /org/compiz/ setsid unity

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1939312
Tässä vastaavaa ratkaisua (siis yllämainittujen komentojen pitäisi toimia) vähän toisesta syystä johtuvaan ongelmaan. Huono teema(moottori?) on ilmeisesti kaatanut Compizin.

[quote=“Tomin, post:2, topic:1489”]Ei ole vielä kovin totaalinen sekoaminen, vaan ikkunamanageri (engl. window manager) nimeltään Compiz kaatui. Tietysti peruskäyttäjän kannalta ylitsepääsemätön, ainakin ilman apua. Ongelmanratkaisun kannalta olisi hyödyllistä tietää, mikä näytönohjain koneessa on ja oletko ottanut käyttöön lisäajureita.

Tuossa kuitenkin pari tapausta englanniksi:


Tuolla ratkaisu on komentaa alla olevat komennot päätteessä tai virtuaalikonsolissa (sinne pääsee Ctrl+Alt+F1 ja pois Alt+F6).

sudo apt-get install dconf-tools dconf reset -f /org/compiz/ setsid unity

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1939312
Tässä vastaavaa ratkaisua (siis yllämainittujen komentojen pitäisi toimia) vähän toisesta syystä johtuvaan ongelmaan. Huono teema(moottori?) on ilmeisesti kaatanut Compizin.[/quote]
Kiitos tiedosta. Alkoi kylläkin toimimaan sen jälkeen kun asensin päivitykset mut viel yks ongelma. Aikaisemmissa Ubuntuissa se ajurien päivitys ikkuna on ilmestynyt automaattisesti tuohon eteen, mut nyt sitä ei ole. Sitä ei myöskään löydy asetuksista tai sovellus valikoimasta, joten mun täytyy näköjään kaivaa speksit ylös ja asentaa ne ajurit komentorivin kautta vai? Tai ehkä kenties ne ajurit asentuivat päivitysten mukana?

En ole ihan varma mitä ikkunaa tarkoitat. Mikäli tarkoitat kuvan mukaista ikkunaa, löydät sen englanninkielisessä järjestelmässä näin:
System Settings… → Software Sources → Additional Drivers

[quote=“oselotti, post:4, topic:1489”][quote author=Hopeasielu link=topic=2257.msg9382#msg9382 date=1364975207]
Aikaisemmissa Ubuntuissa se ajurien päivitys ikkuna on ilmestynyt automaattisesti tuohon eteen, mut nyt sitä ei ole. Sitä ei myöskään löydy asetuksista tai sovellus valikoimasta, joten mun täytyy näköjään kaivaa speksit ylös ja asentaa ne ajurit komentorivin kautta vai? Tai ehkä kenties ne ajurit asentuivat päivitysten mukana?
[/quote]

En ole ihan varma mitä ikkunaa tarkoitat. Mikäli tarkoitat kuvan mukaista ikkunaa, löydät sen englanninkielisessä järjestelmässä näin:
System Settings… -> Software Sources -> Additional Drivers[/quote]

Joo, se on siirretty ohjelmistolähteiden asetuksiin 12.10:ssä.

oletko ohjelmalähteiden ensimmäiseltä tabilta laittanut näkymään suljetut laiteajurit. Lisäajureissa pitäisi näkyä näytönohjain ajurit.


ubuntu 12.10