Ubuntu sisäänkirjautumisvalikko (login) ei käynnisty

Hei,

Minulla on HP 15 kannettava, suoritin AMD Radeon sarjaa ja siihen asennettuna Ubuntu 17.10. Tämä on ainut kannettavani käyttöjärjestelmä. Ubuntu toimi hyvin asennuksen jälkeen noin 4 kk.

Kun Kali Linux työkalujen asennuksen yhteydessä laitoin tietokoneen alkuperäiset Microsoftin ajurit päälle, ilmeisesti Ubuntun ja Microsoftin ajureiden yhteensopimattomuus tai sitten Kali Linux asennus meni jotenkin pieleen ja aiheutti seuravaa:

Kun avaan koneen, pääsen käynnistysvalikkoon, mutta en pääse Ubuntun sisäänkirjautumisvalikkoon lainkaan. Minulla näkyy vain terminaali, joka yrittää ratkaista ongelmaa. Siinä lukee kaikissa muissa testiteksteissä ok, mutta sisäänkirjautumisvalikon kohdalla lukee Failed eli epäonnistunut.

Olen yrittänyt lukuisia komentoja käynnistysvalikon root-osiossa, joita on ohjattu tilanteissa, kun kirjautumisvalikkoa ei näy Ubuntussa, mutta ne eivät ole auttaneet. Yritin myös ladata Ubuntu-käyttöjärjestelmän uudelleen USB-tikulta ja formatoida kiintolevyn, mutta ne eivät onnistuneet.

Osaisitteko auttaa, miten pääsisin jälleen kirjautumaan Ubuntuun?

Tarkistapa laitteen bios-asetukset.

Kiitos, olen tarkastanut, että niiden pitäisi olla kunnossa.

Onko näytönohjain ajurit kunnossa? Itselläni Ubuntussa tekee samanlaisesti jos päivittää kernelin. Joudun aina asentamaan näytönohjain ajurit uusiksi. Se ei suostu menemään silloin sisäänkirjautumisvalikkoon vaan menee vikatilaan, jostain kumman syystä. Niin jos käyttää uusimpia kerneleitä.

Joo veikkaan, että se johtuu ajuri ongelmasta, koska kytkin koneessa olevat Microsoftin ja Amd:een ajurit päälle.

Osaatteko sanoa miten ne voisi kytkeä pois päältä startx:ssä.

Hei,

Sain toimimaan uudelleen asennettuani käyttöjärjestelmän ensin ja nyt Ubuntu toimii, kiitos avusta!