Ubuntu, TrueCrypt ja käyttöoikeudet

Hei!

Olen aloitteleva Linux-käyttäjä ja törmäsin seuraavaan ongelmaan. Partitioin miniläppärin kovalevylle oman osion henkilökohtaisille tiedoille ja salasin sen TrueCrypt-ohjelmalla. Tämän tein “administrative” -oikeuksin samalla tunnuksella, kun olen koko linuxin asentanut. Ohjelma toimii näin ok.

Mutta sitten kun haluaisin siirtyä käyttämään konetta “desktop user”:na, en saakaan enää TrueCryptillä avattua tuota partitiota. Vaikka ohjelma kysyy salasanoja (ensin truecryptin, sitten adm-käyttäjän) niin törmään virheilmoitukseen: “Failed to obtain adm priviledges. Sorry, try again”. Onko ongelma siinä, ettei desktop-userille voi antaa adm-oikeuksia vai onko minulla jokin asetus jossain pielessä? Voinko jotenkin määritellä tuolle desktop-userille adm-oikeudet tämän ohjelman kohdalla?

Yritin muuttaa TrueCryptin avaaman “kansion” (=kryptattu partitio) käyttöoikeuksia, mutta se ei salli luku- ja kirjoitusoikeuksia millekään ryhmälle, vain omistajalle, joka on tuo käyttämäni adm-tunnus.

Käytän konetta pääosin toimistokoneena (tekstin- ja kuvankäsittelyä, nettisurffausta). Onko turvallista käyttää koko ajan adm-oikeuksia vai pitäsikö pyrkiä noihin alempiin oikeuksiin arkikäytössä? Palomuurin asetin päälle, mutta muuta tietoturvaa en ole vielä asentanut.

Ubuntu on versiota 10.04 ja TruCrypt 7.0a, kone Samsung NC10.