Ubuntun rinnalle Leonidas (några frågor)

Hyvää päivää. Itselläni on käytössä parissakin koneessa Ubuntu (Hardy Heron) ja ajattelin ainakin yhteen koneeseen asentaa myös rinnalle Leonidasin. Minulla olisi pari kysymystä.

1. Miten asentaa Fedora Ubuntun rinnalle niin, että Fedora ei kirjoita yli Ubuntun käynnistyslatajaa Grubbia? Onko olemassa tässä suhteessa hyvää toimivaa ratkaisua niin että koneen käynnistyessä ei Ubuntu Grub ole kadonnut näytöltä?

2. Minulle on luvassa vanha kone, jonka näytönohjain ei välittömästi tue esim. 1280x1024 litteää näyttöä, vaan oletuksena suurin resoluutio taisi olla 800x600. Ubuntussa (ainakin Hardyssä) sudotus

sudo displayconfig-gtk

mahdollistaa näytön resoluution ja virkistystaajuuden muuttamisen sekä esim. litteän näytön valinnan. Asetukset jäävät voimaan ainakin sitten kun nämä uudet asetukset on käynyt Järjestelmä–>Asetukset–>Näytön tarkkuus vahvistamassa(“Toteuta”). Mitenkäs tämä vähän vastaava homma tehdään Fedorassa?

Suosittelen, että Fedoraa asentaessasi valitset, että käynnistyslataaja asennetaan siihen Fedoran osion alkuun eikä MBR:ään, missä Ubuntun käynnistyslataaja on nyt. Sitten Ubuntun käynnistyslataajan voi asettaa lataamaan Fedoran Grubin ns. chainloader-menetelmällä, suunnilleen tähän tapaan: GNU GRUB Manual 2.12

Käynnistys menisi sitten niin, että: mennään Ubuntun käynnistysvalikkoon, valitaan sieltä itse yllä esitettyyn tapaan tehty Fedora-valinta. Silloin käynnistyy Fedoran Grub, joka taas käynnistää Fedoran. Näin eivät eri jakelut pääse sotkemaan toistensa Grubeja.

[b]2.[/b] Minulle on luvassa vanha kone, jonka näytönohjain ei välittömästi tue esim. 1280x1024 litteää näyttöä, vaan oletuksena suurin resoluutio taisi olla 800x600. ... Mitenkäs tämä vähän vastaava homma tehdään Fedorassa?

Jos Fedora ei tunnista sopivaa resoluutiota automaattisesti, niin asenna paketti system-config-display ja aja kyseinen komento.

Itselläni löytyi Ubuntun /boot/grub/menu.lst -tiedostosta tällaista:
[size=8pt][i]
##…

should update-grub adjust the value of the default booted system

can be true or false

updatedefaultentry=false

should update-grub add savedefault to the default options

can be true or false

savedefault=false

## End Default Options

title Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-24-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-24-generic root=UUID=3a0db7ce-23cc-4bef-8b39-676a69f4eec3 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-24-generic
quiet

title Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-24-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-24-generic root=UUID=3a0db7ce-23cc-4bef-8b39-676a69f4eec3 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-24-generic

title Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-16-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=3a0db7ce-23cc-4bef-8b39-676a69f4eec3 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-16-generic
quiet

title Ubuntu 8.04.2, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=3a0db7ce-23cc-4bef-8b39-676a69f4eec3 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-16-generic

title Ubuntu 8.04.2, memtest86+
root (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet

END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST[/size][/i]

Auttaisiko jos tuon copy pastella laittaisi sellaisenaan tai jotain siitä Fedoran /boot/grub/menu.lst -tiedostoon?

Ja mitenkäs se asennusvaiheessa määritellään että Fedoran Grub tulee vain sen omaan osioon eikä MBR:ään?

Ehkäpä joku minua enemmän useiden distrojen asennuksia tehnyt voisi sanoa oman kommenttinsa, mutta auttaahan toi varmasti alussa. Ongelmia tulee sitten, kun Ubuntu päivittää kernelinsä. Uusi kerneli-osuus ei päivity Fedoran grub-asetuksiin, joten uutta kerneliä ei sitten saa käyntiin siitä grubista helposti.

Ja mitenkäs se asennusvaiheessa määritellään että Fedoran Grub tulee vain sen omaan osioon eikä MBR:ään?

En muista nyt ihan tarkkaan, siitä on jo aikaa, kun olen varsinaisia asennuksia Fedoralla tehnyt. Olisikohan “Käynnistyslataimen lisäasetukset” tai jotain sellaista.

Sotkeudun keskusteluun, kun liippaa läheltä. Minä haluaisin asentaa Ubuntun Fedora 10 perään samalle levylle. Kokeilin jo, mutta osiointi näytti niin monimutkaiselta, että luovutin. Vaikeutta aiheuttaa kait Fedoran LVM pohjainen osiointi. Se tuli asennuksessa oletuksena. Muuta vaihtoehtoa (eli ilman LVM:tä) tai taida ollakaan?

Kävisikö edellä selostettu chainloader tähänkin tapaukseen. Tosin englannin taitoni on lähes olematon, joten ohjeen ymmärtäminen tuottaa suuria vaikeuksia.

[quote=“jussi39, post:5, topic:710”]Sotkeudun keskusteluun, kun liippaa läheltä. Minä haluaisin asentaa Ubuntun Fedora 10 perään samalle levylle. Kokeilin jo, mutta osiointi näytti niin monimutkaiselta, että luovutin. Vaikeutta aiheuttaa kait Fedoran LVM pohjainen osiointi. Se tuli asennuksessa oletuksena. Muuta vaihtoehtoa (eli ilman LVM:tä) tai taida ollakaan?

Kävisikö edellä selostettu chainloader tähänkin tapaukseen. Tosin englannin taitoni on lähes olematon, joten ohjeen ymmärtäminen tuottaa suuria vaikeuksia.[/quote]

Itselläni on ties kuin kauan ollut samalla levyllä molemmat. Käytän Fedoran Grubbia.
Kikka kätevä on käyttää molemmissa samoja tunnuksia ja salasanoja.
Jolloin on helppo liittää toisen järjestelmän boottiosio ja sen jälkeen
sudo geditillä kahlata menu.listiin ja kopioida sieltä muuttuneet kernelitiedot gruppiin.
LVM on tietty oletuksena mutta sen voi poistaa manuaalisella osioinnilla ja sen jälkeen
osioida itse niinkuin haluaa.
Eikä ole monimutkaista. Linuxeissa yleensäkin on osioinnit samanlaisia distrosta riipumatta.
Kun Ubuntuun tulee kernelin päivitys niin liitän ubuntun ao levyn ja käynnistän sudo geditin johon
avaan toiselle välilehdelle fedoran menu.listin ja toisella välilehdelle ubuntun menulistin
eipä ole muuta kuin kopioi ja liitä, siinä kaikki.

[quote=“Ubuntunisti, post:1, topic:710”]2. Minulle on luvassa vanha kone, jonka näytönohjain ei välittömästi tue esim. 1280x1024 litteää näyttöä, vaan oletuksena suurin resoluutio taisi olla 800x600. Ubuntussa (ainakin Hardyssä) sudotus

sudo displayconfig-gtk

mahdollistaa näytön resoluution ja virkistystaajuuden muuttamisen sekä esim. litteän näytön valinnan. Asetukset jäävät voimaan ainakin sitten kun nämä uudet asetukset on käynyt Järjestelmä–>Asetukset–>Näytön tarkkuus vahvistamassa(“Toteuta”). Mitenkäs tämä vähän vastaava homma tehdään Fedorassa?[/quote]

Sekä Fedorassa että Ubuntussa taitaa olla nykyään system-config-display, joka hyödyntää X.orgin Randr-laajennosta. Se löytyy valikosta (“näytön asetukset” tms.).