Ulkoinen lacie usb kiintolevy

Asensin linux mandrivan ulkoiselle kiintolevylle ,meni automaatti osioinnilla teki 9 gt osion. Nyt ei vaan näy windowsissa koko levyä . missä vika pystyykö saamaan tiedostot näkyviin ,linuxissa näkyy punaisella home osiona . ensimmäinen linux asennus mulla . osaisko kukaan neuvoa??

Windows ei tunnista ext* tiedosto järjestelmiä.

Voit toki asentaa windowsiin ext2fsd
Huomaa että tuolla ohjelmalla täytyy itse mountata se ulkoinen kiintolevy.
Ja Windowsin ei kannata sitten kirjoitella tiedostoja linux -osioille parempi että se vain lukee niitä. Anna sen linuxin hoitaa kirjoittaminen…

Minkä kokoinen se sun ulkoinen kiintolevy on?

Se on 300 gb . Saako sitä millään palautettua esim poistamalla linux ??Nyt näkyy tolla ohjelmalla . Miten se mountataan häviääkö tiedostot ??

Jos sait näkyviin niin se on mountattu oikein.

Aika erikoista että teki vain 9gb osion…

Mitä tiedostoja tarkoitat Linuxin, Windowsin? vai omia tiedostojasi ulkoisella kiintolevyllä, windowsin kovlevyllä? Minkä haluat palauttaa? haluatko sää alustaa sen ulkoisen kovalevyn?

Jos oikein ymmärsin niin sun windows on asennettu tietokoneen sisällä olevalle kiintolevylle, joten se windows on turvassa, jos sitä pelkäät.
Jos taas pelkäät että ulkoiselta kovalevyltä on kadonnut tietoja niin niitä on kadonnut silloin kun olet asentanut Linuxin sille, riippuen siitä minkälaiset osio asetukset sinulla on.

Jos haluat alustaa ulkoisenkiintolevyn niin en ole varma toimiiko, jos menet windowsilla käynnistä valikko --> suorita --> format “C”:
ilman hipsuja ja C:n tilalle laitat tietysti ulkoisen kovalevyn asemakirjaimen.
Huomaa että format c:\ poistaa kaiken mikä sillä ulkoisella kovalevyllä on!

Windowsilla jos kirjoittelee tuolle ext formaatille niin sitten saattaa kadota tiedostoja.

Omat kaikki valokuvat+asennustiedostot ynm on kadoksissa ja jos otan windowsissa oma tietokone niin ulkoista levyasemaa ei näy siinä

Ne sun omat valokuvat + muut tiedostot oli siellä ulkoisella kovalevyllä?

Tarkoitatko automaatti osioinnilla sitä että Linux osioi itse koko kovalevyn? vai sen että Linux käyttää vapaana olevaa tilaa?

Joo kuvat oli siellä ja mun mielestä siinä oli joku automaatti juttu kun asensin ei ollut mun mielestä se vapaana olevaan tilaan ext2fsd näyttää tollaista basic ext 3 total size 286 gt used size 4gt codepage default device harddisk volume7

Eli vaikuttaa siltä että Linux on alustanut koko ulkoisen kiintolevyn. :frowning: Eli siellä ei ole enää niitä valokuvia + muita juttuja. Vain Linuxin asentamat jutut.

Toivottavasti sinulla on varmuuskopiot niistä tiedostoista. Jos ei niin suosittelisin kokeilemaan Recuva ohjelmaa windowsille. En ole varma toimiiko se ext tiedosto formaatille, mutta kannattaa kokeilla.

Edit:
Kokeille myös tätä ohjetta http://wiki.ubuntu-fi.org/Tietojen_palauttaminen_tyhjennetyltä_kiintolevyltä
Ohje on ubuntulle, mutta sama ohjelma pitäisi pystyä asentamaan mandrivalle. seuraile vaan ohjeita eiköhän ne tiedostot ala löytyä.

Millä saan takaisin ntfs muotoon kun ei näy windowsissa sitä asemaa

ntfs muotoon saat vain ja ainoastaan alustamalla sen ulkoisen kiintolevyn.

windowsilla käynnistä valikko --> suorita --> format “C”:
ilman hipsuja ja C:n tilalle laitat tietysti ulkoisen kovalevyn asemakirjaimen.

Jos se windows ei näe sitä ulkoista kiintolevyä niin silloin sun täytyy ladata joku live-cd linux esim. ubuntu ja alustaa se ulkoinen kovalevy gparted ohjelmalla.

[quote=“varaani, post:10, topic:388”]Jos se windows ei näe sitä ulkoista kiintolevyä niin silloin sun täytyy ladata joku live-cd linux esim. ubuntu ja alustaa se ulkoinen kovalevy gparted ohjelmalla.[/quote]Tai sitten millä tahansa Linuxilla komento (kunhan ntfsprogs on asennettuna): mkfs.ntfs /dev/sdx1jossa x on usb-laite ja 1 osio.