Ulkoinen näyttö Kubuntuun

Ubuntussa kaikki toimii oikein. Ulkoinen näyttö näkyy oikein ja asetuksissa voi peilata läppärin ulkoiselle näytölle, mutta Kubuntussa ulkoinen näyttö tulee lisänäytöksi enkä saa peilattua siihen läppärin näyttöä. KDE:n asetuksissa ei ole edes tällaista kohtaa. Mitä teen väärin? Eikö tämän kaiken pitänyt olla yhtä ja samaa Ubuntua?

En tiedä K/Ubuntussa käytetyn näytön säätö-sovelluksen nimeä, mutta eiköhän tuo vähemmän tyylikkäällä arandrillakin hoidu. Terminaali tulille ja:

$ sudo apt install arandr
$ arandr &

Kyseessä on graafinen käyttöliittymä xrandrille, sillä voit säätää näyttöjäsi, eli tapauksessasi aseta molempien näyttöjen resoluutiot vastaaviksi ja raahaa näytöt päällekkäin ja napsauta sen jälkeen vihreätä painiketta.

1 tykkäys

Onneksi on Ubuntu samassa koneessa. Se klaaraa tällaisenkin perusasian. Hiiri jäi myös KDE:ssä ulkoisen monitorin vangiksi eikä päässyt siirtymään ollenkaan läppärin näytölle kursori. Ulkoisen näytön yhdistäminen on todella vaikeaa Kubuntussa verrattuna myös Macciin tai Windowsiin. Kokeilin jotakin Arandraakin, mutta ei auttanut. Läppärin ja ulkoisen näytön resoluutiota en saanut samaksi, ovat ihan eri kokoiset. KDE on muuten toiminut hyvin, mutta tällaisten perusasioiden puutteiden takia jää pois käytöstä. Esitystilanteessa minulla pitää olla käytössä sama näyttötila kummassakin näytössä. Palataan muuten hyvän KDE:n pariin, kunhan se on riittävästi kehittynyt. Voikohan Manjaro KDE tai Debian KDE hallita tämän asian paremmin kuin Kubuntu? Gnome vakuutti jälleen kerran perusasioiden osaamisellaan.

Ainakin Matessa ruudun peilaaminen sujui niin kuin piti. Kuin aikoinaan paljonkin sillä leffoja katsoin. Gnomessa kaikki aina toimii. Siksi sitä tulee oikeastaan käytettyä. Juttelin tuossa vähän aikaan sitten yhden lisäosa kehittäjän kanssa. Se vaan valitteli että aina kun tulee uusi versio. Kaikki menee aina rikki ja ne on korjattava. Ja taaksepäin yhteensopivia ne eivät koskaan ole. Siksi tuleekin käytetyä LTS versioita. Ei jaksa aina säätää kun pitää hommiakin tehdä. Esimerkiksi wikiin kirjoittamista tai peliohjelmien tutkimista.

1 tykkäys

Minulla on käytössä Compaq CQ58 ja LG näyttö. Ihmettelen vaan, miten yksi asia toimii näppärästi Gnomessa ja huonosti KDE:ssä tai toisin päin. Eivätkö kehittäjät jaa oivalluksiaan ja tietojaan, vaan kaikki yrittävät keksiä asioita uudelleen omilla tahoillaan? Gnomessa miellyttää perusasioiden toimivuus ja käytännöllisyys, KDE:ssä muokattavuus. Ohje asettaa näytöt päällekkäin asetuksissa ei tehnyt mitään. Sitä paitsi en saa näyttöihin samaa resoluutiota. Näytön hallinta on KDE:n heikkous.

Painamalla Käytä asetuksia pääsin eteenpäin! Laittamalla näyttöjä päällekkäin sain tyydyttävästi peilauksen toimimaan ja hiiren siirtymään eri näytöille. Kömpelöä verrattuna Gnomeen, mutta ainakin toimii joten kuten.

Moni muukin on valitellut KDE:n huonoa näyttöjen hallintaa. Meneekö KDE porukoiden mielenkiinto muihin asioihin? XFCE ympyröitä olen kuullut kehuttavan, vaikken ole vielä päässyt sitä kokeilemaan MX Linuxissa tai Xubuntussa. Onneksi oli Gnome samassa koneessa.

Tässä kohtaa taikasana oli Windows + P tai Super + P painike. Näin se menee myös Windowsissakin. Näin muuttuu ulkoisen näytön tila helpoiten.

Ei varmaankaan ole ylivoimaista Asetukset->Näyttö, josta valita omaan käyttöön sopiva vaihtoehto.

Ei ole, mutta KDE:ssa ei tuossa kohtaa näy näitä ulkoisen näytön eri näyttötiloja, ainakaan minulla. Turhaan eivät monet asiasta huutele myöskään Kubuntun foorumissa. Windows + P on näppärin tapa valita ulkoisen näytön tila KDE:ssä. Ubuntun asetuksissa näyttötilat tulevat kyllä helposti esille toisin kuin KDE:ssä. Tätä minä ihmettelen.

Useamman näytön ajo tuntuu aina olevan hieman korkeammassa kädessä vähän joka käyttiksellä. Sitten kaikki muutokset voivat panna läskiksi sopivaksi saadut asetukset. Esimerkiksi kannettavan käyttö irti telakastansa voi vaatia uudet säädöt. Tähän mennessä minusta paras näyttöjen hallinta on ollut Windows Kybässä. Sekin vaati opettelua ja tutkimista, mutta sen jälkeen alkoi rokkaamaan. Minulla on kannettava telakassa, HDMI kytkin/reititin, televisio ja videotykki. Tuota kombinaatiota eivät näytönohjaimet aina ymmärrä.

1 tykkäys