Uusi kerneli ei toimi

Mulla on Fedora 25 ja eilen päivittyi uusi kerneli jonka jälkeen näyttö alkoi heittämään yhtäkkiä hetkeksi aina valkoisen ruudun palaten sitten normeeliksi.
Olisin vaan kysynyt että olikohan tuossa uudessa kernelissä jotain tärkeää turvallisuuden kannalta koska käytän nyt aiempaa kerneliä?

Siinä Fedora 25:ssa on SE Linux eli Security Enchanged Linux kernel oletuksena, joten tuskin siinä suurempaan vaaraan voi ajautua.

Ja mikäs kernel-versio tuottaa ongelmaa? Minulla taisi vielä eilen olla (muistaakseni) kernel-4.10.15-200.fc25 vielä toistaiseksi päivittymättä. Myös näytönohjaimellasi voi olla jotakin tekemistä kohtaamasi ongelman kanssa.

Lisäys: tänään 23.5.2017 näemmä oli tarjolla uudempikin kerneli 4.10.16-200.fc25, jonka päivitin välittömästi muiden päivitysten ohella. Ihan hyvin on toiminut, joten poistin edellisen version.
Fedora on jakelu, joka kannattaa pitää päivitettynä. Kernel-päivitykset useimmiten liittyvät tietoturvaan, mutta siitä saanee tarkempaa tietoa seuraamalla mm. kernel.org -sivustoa.

Tuolta voi katsella noita tietoturvahälytyksiä: Fedora security alerts [LWN.net]

Olen joutunut toisinaan itsekin käyttämään läppärin Fedoralla vanhempia kerneleitä kun uudemmista on rikottu jotain, eikä esimerkiksi oma WLAN-kortti ole toiminut sen takia. Kyllä nuo bugit korjataan yleensä aika nopeasti kunhan joku ne vain raportoi eteenpäin.
https://bugzilla.redhat.com/

No.eilen tuli taas uusi kernel ja ongelma ilmeisesti katosi.
Mulla oli asennuksen jälkeen kerneli 4.8.6-300fc25 mikä toimi hyvin.
tuo 4.10.15-200fc teki häiriötä mutta kumma kyllä ei xfce-työpöydällä joka mulla
on asennettuna gnomen lisäksi.
Eilen tuli 4.10.16-200 fc25 ja tämä taas toimii gnomenkin puolella.
Että tällaista sattuu.
Englantia taitamattomana ei pysty noita bugeja raportoimaan; ainut toivo on että keskustelupalstalla
olevat viisaammat sitten raportoi jos on aihetta:)

Olen joskus todennut, että pelkkä resetointi (lämmin boottaus) ei ole riittänyt vaan tietokoneen sammuttaminen ja uudelleenkäynnistäminen on virkistänyt laitteen toimimaan toivotusti. Eikä tämä ole mitenkään ollut yksinomaan Fedora-jakelun vaatimus.

Tuollaisesta voisi tosin tarinoida laajemminkin, kun aikanaan Win-only äänikortin sai toimimaan käynnistämällä laite Windowssiin ja reset sai äänikortin toimimaan niin Linux:ssa kuin OS/2 -käyttöjärjestelmässä :smiley: Mutta tuohan on jos historian siipien havinaa…