Uutta pc:tä hankkimassa

Kävipä nyt sillä lailla että viime vuonna käytettynä ostamani P4-konepaketti kieltäytyi yhteistyöstä joten uusi pc olisi hiljalleen hommattava.

No, joka tapauksessa olen miettinyt suunnilleen tämmöistä kokoonpanoa:

kotelo:silverstone lc14m
emolevy:asus p5b-vm
prosessori: Intel Core 2 Duo

lisäksi vähintään giga ram:ia sekä 2 dvd-asemaa(toinen rw) ja kovalevytilaa sen verran kuin budjetti antaa myöten.

Tässä on nyt muutama asiaa mikä vielä mietityttää:

Kun nyt olen tässä viimeiset 5 vuotta ollut tekemisissä ATI:n ja Nvidia:n näyttiksien kanssa niin olisi vaihteen vuoksi kiva hankkia jokin semmoinen näytönohjain mikä ei vaadi binäärikikkareita toimiakseen kunnolla.OLisi myös kiva että OpenGL-ruudunsäästäjät ja beryl toimisivat tahmaamatta kanssa.Tuo emolevyn mukana tuleva grafiikkapiiri kai täyttää speksit?

  1. mitä olen kyseisen emolevyn tietoja katsellut, niin mukana tulevat myös integroitu äänipiiri ja verkkokortti, kuinkahan hyvin nuo toimivat käytännössä linuxin kanssa?

jos noiden toimimaan saattaminen vaatii binääriajurien kanssa taiteilua niin ei ole mahdotonta hommata erilliset kortit mutta olisi kiva tietää etukäteen…

  1. mitä nyt verkkokauppa.com:ista ja muiden alan liikkeiden sivuilta katselin niin hakusanalla p5b-vm löytyy useampia emolevyjä(p5b-vm, p5b-vm ailifestyle series, p5b-vm se, p5b-vm do), mahtaakohan niissä olla mitään ratkaisevia eroja linux-käytön kannalta?

  2. kiinnostaisi myös semmoinen että hankkisin 2 sata-kovalevyä ja laatisin niistä RAID-array:n mille sitten asentaisen sen linuxin(tod. näk. Debian tai Gentoo), mutta tosiaan tuossahan on käsittääkseni useampia vaihtoehtoja(emolevyn raid-ominaisuuksien hyödyntäminen, erillinen raid-kortti tai 100% softatoteutus), mikähän noista olisi kätevin vaihtoehto jos ei ole aikaisemmin RAID:in kanssa puuhaillut?

5a. tuo kotelo, sikäli kuin oikein ymmärsin niin tuohon kuuluu VFD-näyttö ja kauko-ohjain, saakos niitä toimimaan linux:in kanssa?

5b. samantapainen juttu kuin tuon emolevyn kanssa eli jos jostain syystä esim. lc14m ei olekaan saatavilla ja koteloksi tuleekin lc14mc niin muuttuvatko tuo näyttö ja kauko-ohjain hyödyttömiksi?

[quote=““Anubis””]1.
Kun nyt olen tässä viimeiset 5 vuotta ollut tekemisissä ATI:n ja Nvidia:n näyttiksien kanssa niin olisi vaihteen vuoksi kiva hankkia jokin semmoinen näytönohjain mikä ei vaadi binäärikikkareita toimiakseen kunnolla.OLisi myös kiva että OpenGL-ruudunsäästäjät ja beryl toimisivat tahmaamatta kanssa.Tuo emolevyn mukana tuleva grafiikkapiiri kai täyttää speksit?[/quote]
Intelin integroiduille näytönohjaimille löytyy avoimet ajurit, ja yleensä tehoa löytyy tarpeeksi Compiz Fusionin ja hieman vanhempien pelienkin pyörittämiseen. Lisäksi vanhemmille ATI:n korteille (esim. 9600) löytyy suhteellisen hyvin toimivat avoimen lähdekoodin ajurit.

Kannattaa kokeilla Googlea hakusanalla “laite linux”. Todennäköisesti toimivat, mutta varma ei voi olla :frowning:

Raidista ei minullakaan ole kokemuksia mutta tutustuhan wikin artikkeliin RAID.

Niin siis jos jollakulla tällä keskustealueella vaikuttavalla on kyseinen emolevy niin kiinnostaisi kuulla kokemuksia.