V....taa

Olen käyttänyt Windowsta kauan mutta en ole tykännyt maksuista mutta toisaalta olen tykännyt käyttöliittymästä.

Nyt sitten halusin kokeilla Linuxia koska olen kuullut paljon siitä ja sen uusista ominaisuuksista (käyttöliittymästä yms).
Käytin jotain internet sivustoa mistä sain tietoa että mikä linux gnome minulle sopisi => ubuntu.

Olen nyt käyttänyt Linuksia ns. serveri / oheis koneena jo kolme kuukautta ja tullut siihen tulokseen että kestää vielä kauan ennen kuin Linux sopii normaaliin käyttöön Windows koneiden kanssa.
Minulla normaali Windows kotikone + Windows läppäri työkone.

Aluksi Linuxin asennus toimi kuin unelma kaikki tapahtui todella helposti ja nopeasti.
Ongelmia tuli kun yritti saada sitä toimimaan Windows koneiden kassa (löytyy todella paljon ohjeita toiset toimii ja toisten kokeilun jälkeen pitää asentaa linux uudestaan, myönnetään todella helposti ja nopeasti mutta kuitenkin).

Yleisiä ongelmia:

  • todella raskas, NT on kevyempi ???
  • jatkuvaa päivitystä ja salasanan kirjoittamista (jos olen kirjautunut järjestelmään niin MINÄ käytän sitä! Joo joo turvallisuus mutta kun kone ei ole avoinna internettiin.)
  • kun kone joutuu käynnistämään niin:
    • Samba ei käynnisty oletuksena ???, pitää käynnistää erikseen ???
    • sama juttu palomuutrin kanssa + pitää vielä kirjoittaa salasana ???
    • Samba serverin käyttöön otto yms on tehty turhan vaikeaksi

Tilanne on nyt se että palaan Windowsin pariin ainakin pariksi vuodeksi(todennäköisesti lopullisesti).

Mielummin maksan että ohjelmisto toimii kuin poltan päreeni sen kanssa joka toinen päivä.
Windows 7 alkaa näyttää sen verran kivalta että ostan sen itselleni kaikkiin koneisiin.

Windowsin käyttöliittymään tottuneet pääsevät mielestäni helpommin alkuun KDE:n kuin GNOME:n kanssa, riippuu kyllä distrosta että miten paneelit yms. on sijoiteltu oletuksena. NT:n ja uuden Ubuntun keveyden vertaaminen ei ole järkevää, puhutaan pitkälti yli 10 vuoden ikäerosta.
Tietääkseni ubuntussakin voi kirjautua roottina jonka jälkeen salasanaa ei kysytä joka toimenpiteeseen. Palvelut saa kyllä käynnistymään automaattisesti bootin yhteydessä, olisiko niiden käynnistyminen määritelty vain väärälle ajotasolle…? Itselläni on linux-serveri pyörinyt sulassa sovussa windows-koneiden kanssa kymmenisen vuotta eikä päreitä ole tarvinnut poltella. Uskon että tältä sivustolta löytyy hyvät neuvot linuxin kanssa pelaamiseen, samoin ubuntu-fi -sivustolta, vaikka ubuntua en itse suosisikaan pienitehoiseen serveriin.

[quote=“qqqqqqqqqqqqqqqq, post:1, topic:848”]Olen käyttänyt Windowsta kauan mutta en ole tykännyt maksuista mutta toisaalta olen tykännyt käyttöliittymästä.

Nyt sitten halusin kokeilla Linuxia koska olen kuullut paljon siitä ja sen uusista ominaisuuksista (käyttöliittymästä yms).
Käytin jotain internet sivustoa mistä sain tietoa että mikä linux gnome minulle sopisi => ubuntu.

Olen nyt käyttänyt Linuksia ns. serveri / oheis koneena jo kolme kuukautta ja tullut siihen tulokseen että kestää vielä kauan ennen kuin Linux sopii normaaliin käyttöön Windows koneiden kanssa.
Minulla normaali Windows kotikone + Windows läppäri työkone.

Aluksi Linuxin asennus toimi kuin unelma kaikki tapahtui todella helposti ja nopeasti.
Ongelmia tuli kun yritti saada sitä toimimaan Windows koneiden kassa (löytyy todella paljon ohjeita toiset toimii ja toisten kokeilun jälkeen pitää asentaa linux uudestaan, myönnetään todella helposti ja nopeasti mutta kuitenkin).

Yleisiä ongelmia:

  • todella raskas, NT on kevyempi ???
  • jatkuvaa päivitystä ja salasanan kirjoittamista (jos olen kirjautunut järjestelmään niin MINÄ käytän sitä! Joo joo turvallisuus mutta kun kone ei ole avoinna internettiin.)
  • kun kone joutuu käynnistämään niin:
    • Samba ei käynnisty oletuksena ???, pitää käynnistää erikseen ???
    • sama juttu palomuutrin kanssa + pitää vielä kirjoittaa salasana ???
    • Samba serverin käyttöön otto yms on tehty turhan vaikeaksi

Tilanne on nyt se että palaan Windowsin pariin ainakin pariksi vuodeksi(todennäköisesti lopullisesti).

Mielummin maksan että ohjelmisto toimii kuin poltan päreeni sen kanssa joka toinen päivä.
Windows 7 alkaa näyttää sen verran kivalta että ostan sen itselleni kaikkiin koneisiin.[/quote]

Jep, maksa vaan itse kipeäksi :wink:

Eero

Oon samaa mieltä kuin teekki.
On tainnut alkuperäinen kyselijä/tuntojensa kertoja joko ihan itse ‘opetellu’ asioita tai saanu neuvoja liian nörttimäisesti toimivilta.
Samba kun varsin helppo jopa käyttöönottaa ja käytettäessä sen olemassaoloa ei juurikaan edes huomaa. Kunhan on tunnukset tehny oikein ja jakaa tiedostot jakamistaan hakemistoista. Muistahan niitä ei näe, eikä oo tarviskaan nähdä.

Ja jos koneensa ei oo edes internettiyhteydessä, niin jos ne on laittanut samaan sisäverkkoon, niin ei kyll pitäis palomuuriakaan edes tarvita niiden välissä…

No tapansa ja tottumuksensa kullakin. Ei kaikkien tarvi Ubuntusta tykätä - onhan esim munkin mielestäni Sussua (openSUSE) mukavampi pruuvata.

[quote=“qqqqqqqqqqqqqqqq, post:1, topic:848”]Mielummin maksan että ohjelmisto toimii kuin poltan päreeni sen kanssa joka toinen päivä.
Windows 7 alkaa näyttää sen verran kivalta että ostan sen itselleni kaikkiin koneisiin.[/quote]
Anna mennä vain, tuskinpa sitä kukaan täällä henkilökohtaisesti ottaa. Ihmettelen vaan miksi vaivauduit asiasta tänne tiedottamaan?

‘sudo su’

Tai sitten muuttaa sudon asetuksia (taikasana on NOPASSWD).

http://linux.fi/wiki/Sudoers

[quote=“Maakuth, post:5, topic:848”][quote author=qqqqqqqqqqqqqqqq link=topic=869.msg4549#msg4549 date=1254503753]
Mielummin maksan että ohjelmisto toimii kuin poltan päreeni sen kanssa joka toinen päivä.
Windows 7 alkaa näyttää sen verran kivalta että ostan sen itselleni kaikkiin koneisiin.
[/quote]
Anna mennä vain, tuskinpa sitä kukaan täällä henkilökohtaisesti ottaa. Ihmettelen vaan miksi vaivauduit asiasta tänne tiedottamaan?[/quote]

Kuulosti enemmänkin trollilta, toivotaan että ostaa sitten ihan lailliset käyttöjärjestelmälisenssit. Piratismin tukeminen ei ole ainakaan oikea tapa.
Itse mieluummin käytän Linuxia, kun tuo windows on niin kallis ja puginen systeemi.


Eero

Onhan se, mutta kyllä niitä ärsyttäviä bugeja on ihan liikaa Linuxinkin puolella, siihen ei MicroSoftilla ole valitettavasti monopolia. Tekisi niin mieli avautua Atin näyttiksien tuesta ja katastrofaalisesta nukkumistoiminnosta (/-osion tiedostojärjestelmä mystisesti tuhoutui heräämisen jälkeen) ja mainstream-pelien vähyydestä…

Windowsin (Vistan) bugeista en oikeastaan tiedä hölkäsen pöläystä, koska en tee sillä mitään muuta kuin pelaan silloin tällöin. Tosin nyt kun tulin ajatelleeksi niin muutama peli ei toimi kunnolla Vistassa…

[quote=“Pera K., post:8, topic:848”][quote author=eero link=topic=869.msg4676#msg4676 date=1255373774]
Itse mieluummin käytän Linuxia, kun tuo windows on niin kallis ja puginen systeemi.
[/quote]
Onhan se, mutta kyllä niitä ärsyttäviä bugeja on ihan liikaa Linuxinkin puolella, siihen ei MicroSoftilla ole valitettavasti monopolia. Tekisi niin mieli avautua Atin näyttiksien tuesta ja katastrofaalisesta nukkumistoiminnosta (/-osion tiedostojärjestelmä mystisesti tuhoutui heräämisen jälkeen) ja mainstream-pelien vähyydestä…

Windowsin (Vistan) bugeista en oikeastaan tiedä hölkäsen pöläystä, koska en tee sillä mitään muuta kuin pelaan silloin tällöin. Tosin nyt kun tulin ajatelleeksi niin muutama peli ei toimi kunnolla Vistassa…[/quote]

Linux on pitkälti ammattikäyttöön, siksi pelien vähyys ei haittaa. Jos levyjärjestelmä tuhoutuu niin sinulla on vääräfs (xfs?) käytössä tai sitten rauta on viallista.


Eero

Tiedostojärjestelmänä oli ehta ext3, tosin unohtui mainita että se oli kryptattu…

[quote=“Pera K., post:10, topic:848”][quote author=eero link=topic=869.msg4683#msg4683 date=1255456901]Jos levyjärjestelmä tuhoutuu niin sinulla on vääräfs (xfs?) käytössä tai sitten rauta on viallista.
[/quote]
Tiedostojärjestelmänä oli ehta ext3, tosin unohtui mainita että se oli kryptattu…[/quote]

Toki on mahdollista, että filesysteemi vaurioituu jos kiskaistaan virrat pois, kirjoittamatta cacheja levylle. Blokkisalatulle osiolle on hieman hankalempaa tehdä crash recoveryä.


Eero

[quote=“eero, post:11, topic:848”][quote author=Pera K. link=topic=869.msg4689#msg4689 date=1255513929]

[quote author=eero link=topic=869.msg4683#msg4683 date=1255456901]Jos levyjärjestelmä tuhoutuu niin sinulla on vääräfs (xfs?) käytössä tai sitten rauta on viallista.
[/quote]
Tiedostojärjestelmänä oli ehta ext3, tosin unohtui mainita että se oli kryptattu…
[/quote]

Toki on mahdollista, että filesysteemi vaurioituu jos kiskaistaan virrat pois, kirjoittamatta cacheja levylle. Blokkisalatulle osiolle on hieman hankalempaa tehdä crash recoveryä.


Eero[/quote]

parametrilla sync fstabiin, niin filesysteemi kirjoittelee nopeammin datat. Hidastaa toki vähän.


Eero

Joo jos se sattuu luks-headerin kohdalla, muutenhan korjaamisen ei pitäisi olla sen hankalampaa. Itse kyllä epäilen käyneen niin että salatut osiot jäi mounttaamatta herätessä, koska vain murto-osa tiedostoista/komennoista oli näkyvissä (mitä ilmeisimmin keskusmuistin cacheen jääneet) ja sitten linux ehkä kirjoitti jotain salatulle osiolle vaikkei se ollut mountattu (luuli sen olevan mountattu ja kirjoitti salaamatonta tietoa salatun sekaan?). Nimittäin sillä kertaa taisin (yrittää) sammuttaa koneen ns oikeaoppisesti, enkä kiskaissut virtoja pois kuten aikaisemmilla kokeilukerroilla. Tämän jälkeen /-osion ext3 oli täysin korjauskelvoton, mutta /home-osio selvisi vain parin turhan tiedoston korruptoitumisella (salattu ext3 sekin).

[quote=“qqqqqqqqqqqqqqqq, post:1, topic:848”]Olen käyttänyt Windowsta kauan mutta en ole tykännyt maksuista mutta toisaalta olen tykännyt käyttöliittymästä.

Nyt sitten halusin kokeilla Linuxia koska olen kuullut paljon siitä ja sen uusista ominaisuuksista (käyttöliittymästä yms).
Käytin jotain internet sivustoa mistä sain tietoa että mikä linux gnome minulle sopisi => ubuntu.

Olen nyt käyttänyt Linuksia ns. serveri / oheis koneena jo kolme kuukautta ja tullut siihen tulokseen että kestää vielä kauan ennen kuin Linux sopii normaaliin käyttöön Windows koneiden kanssa.
Minulla normaali Windows kotikone + Windows läppäri työkone.

Aluksi Linuxin asennus toimi kuin unelma kaikki tapahtui todella helposti ja nopeasti.
Ongelmia tuli kun yritti saada sitä toimimaan Windows koneiden kassa (löytyy todella paljon ohjeita toiset toimii ja toisten kokeilun jälkeen pitää asentaa linux uudestaan, myönnetään todella helposti ja nopeasti mutta kuitenkin).

Yleisiä ongelmia:

  • todella raskas, NT on kevyempi ???
  • jatkuvaa päivitystä ja salasanan kirjoittamista (jos olen kirjautunut järjestelmään niin MINÄ käytän sitä! Joo joo turvallisuus mutta kun kone ei ole avoinna internettiin.)
  • kun kone joutuu käynnistämään niin:
    • Samba ei käynnisty oletuksena ???, pitää käynnistää erikseen ???
    • sama juttu palomuutrin kanssa + pitää vielä kirjoittaa salasana ???
    • Samba serverin käyttöön otto yms on tehty turhan vaikeaksi

Tilanne on nyt se että palaan Windowsin pariin ainakin pariksi vuodeksi(todennäköisesti lopullisesti).

Mielummin maksan että ohjelmisto toimii kuin poltan päreeni sen kanssa joka toinen päivä.
Windows 7 alkaa näyttää sen verran kivalta että ostan sen itselleni kaikkiin koneisiin.[/quote]
Kyllä. Juuri näin :smiley:
Linux ja Ubuntu on aika KHRM ja ainoa ohjelma mikä takaa viihdettä ilman että hajoaa on internet. Sovellusvalikoiman pelit ovat vi***maisia eikä windowsin pelit toimi kunnolla edes Winellä.
Annan sinulle aplodit ;D

Ps: En hauku ubuntua ainoastaan pelaamisen kannalta. Muutenkin huono ja turhan monimutkainen laite.

[quote=“Doping_Kala, post:14, topic:848”]Ps: En hauku ubuntua ainoastaan pelaamisen kannalta. Muutenkin huono ja turhan monimutkainen laite.[/quote]Onneksi sinulla on vapaus valita mitä käyttöjärjestelmää käytät, niin ei tarvitse käyttää sellaista mistä ei pidä. Eikä se Linuxin (tai meidän) vika ole, jos et osaa asentaa Windowsia koneellesi. Linuxilla ei luonnollisesti toimi Windowsille suunnatut ohjelmat (kuten pelit). Wine tuo osan Windowsin kirjastoista Linuxille, mutta toimivuus on monimutkaisemmissa ohjelmissa, kuten varmasti tiedä, heikkoa. Joskus olisi hyvä ajatella asiaa toisinpäin ja yrittää ajaa Linux-binaaria Windowsilla, minun tietääkseni siihen ei ole olemassa mitään ratkaisua, ja ei, tässä ei ole kysymys ohjelman porttaamisesta Windowsille Linux-lähdekoodeista vaan Linuxille käännetyn binaarin ajamisesta. Yksi hyvä ratkaisu on käyttää virtuaalikonetta, jossa voi ajaa kokonaista käyttöjärjestelmää (esim. Windowsia). Esimerkiksi Virtualbox toi juuri tuen monisäellisyydelle ja 3D:lle, mutta tämäkään ei toimi kaikissa tapauksissa täydellisesti, eikä täydellä nopeudella, koska sitä ei ajeta natiivisti.

Ketjun aloittajankin viestistä huomaa, ettei hänellä ole mitään käsitystä siitä mitä haluaa tehdä ja ajattelee aivan Windowsmaisesti, vaikka kyseessä on aivan eri filosofialla toimiva käyttöjärjestelmä. Eikä vaivaudu edes etsimään tietoa Internetistä tai lukemaan Linuxin laajaa opastietokantaa (man).

[quote=“trilog, post:15, topic:848”][quote author=Doping_Kala link=topic=869.msg4966#msg4966 date=1257358988]Ps: En hauku ubuntua ainoastaan pelaamisen kannalta. Muutenkin huono ja turhan monimutkainen laite.
[/quote]Onneksi sinulla on vapaus valita mitä käyttöjärjestelmää käytät, niin ei tarvitse käyttää sellaista mistä ei pidä. Eikä se Linuxin (tai meidän) vika ole, jos et osaa asentaa Windowsia koneellesi. Linuxilla ei luonnollisesti toimi Windowsille suunnatut ohjelmat (kuten pelit). Wine tuo osan Windowsin kirjastoista Linuxille, mutta toimivuus on monimutkaisemmissa ohjelmissa, kuten varmasti tiedä, heikkoa. Joskus olisi hyvä ajatella asiaa toisinpäin ja yrittää ajaa Linux-binaaria Windowsilla, minun tietääkseni siihen ei ole olemassa mitään ratkaisua, ja ei, tässä ei ole kysymys ohjelman porttaamisesta Windowsille Linux-lähdekoodeista vaan Linuxille käännetyn binaarin ajamisesta. Yksi hyvä ratkaisu on käyttää virtuaalikonetta, jossa voi ajaa kokonaista käyttöjärjestelmää (esim. Windowsia). Esimerkiksi Virtualbox toi juuri tuen monisäellisyydelle ja 3D:lle, mutta tämäkään ei toimi kaikissa tapauksissa täydellisesti, eikä täydellä nopeudella, koska sitä ei ajeta natiivisti.

Ketjun aloittajankin viestistä huomaa, ettei hänellä ole mitään käsitystä siitä mitä haluaa tehdä ja ajattelee aivan Windowsmaisesti, vaikka kyseessä on aivan eri filosofialla toimiva käyttöjärjestelmä. Eikä vaivaudu edes etsimään tietoa Internetistä tai lukemaan Linuxin laajaa opastietokantaa (man).[/quote]

Tämä alkaa mennä liikaa offtopicksi.


Eero