Vähiten tehoja vievä linux jakelu

Vanhalle koneelle tarvittas käyttöä kun ubuntu vei liikaa tehoja ei saatu toimimaan siinä.
Mikä olisi mahdollisimman vähän tehoja vievä linux jakelu?

[quote=“miksu3, post:1, topic:669”]Vanhalle koneelle tarvittas käyttöä kun ubuntu vei liikaa tehoja ei saatu toimimaan siinä.
Mikä olisi mahdollisimman vähän tehoja vievä linux jakelu?[/quote]

Kokeile seuraavia: xubuntu, slax, puppy, damn small linux …


Eero

Tuo dsl vaikuttaisi hyvältä. Saako siihen näitä nykyaikaisia ohjelmia kuten gimp? Saako sen suomenkieliseksi?

Ei saa suomalaistettua sitä ainakaan kovin helposti. Esim. Unicodea käytössä ei oletuksena ole, eikä sitä saa helposti käyttöön. Suomalaisen näppäimistön siinä saa toimimaan, mutta kaikki käännökset DSL:sta on karsittu pois koon pienentämiseksi.

Koneen prosessoriteho ei ole kaikkein oleellisin, mutta koneen muistimäärä on.
Ubuntun voisi saada koneelle asentamalla vaikka server-asennuksena, ja lisäissä sitten tarvittavat ohjelmat kuten graafinen ympäristö, xorg, sekä kevyt ikkunamanageri jne. - hieman hankala ja osin työläs vaihtoehto. Debian voisi olla hyvä vaihtoehto. Itse suosittelisin Slackwarea, tai siitä koostettuja valmiita, viriteltyjä jakeluja kuten Zenwalk tai Vector-Linux.

http://www.slackware.com/

Ongelmana on juuri todella pieni muisti. :stuck_out_tongue:

Ja mitäköhän tuo “todella pieni muisti” sitten tarkoittaa. Joissakin tapauksissa pienelläkin
muistilla pärjää, kunhan heti asennuksen alussa otetaan swap-osio käyttöön.
Jos koneella on todella vähän muistia, ei siitä ehkä ole enää nykyaikaista käyttöjärjestelmää
pyörittämään. Ja sen sietäisi päästä jo ansaittuun vanhuuden lepoonsa.
Mutta esim. tekstitilainen kone toimisi hyvinkin pienellä muistimäärällä, mutta pärjääkö sellaisella,
onkin jo toinen juttu.

Itse olen huomannut, että nykyisillä työpöytäjakeluilla 512 Mt muistia on aikalailla minimimäärä, jos haluaa edes suunnilleen sujuvaa käyttöä. Muistihan on verrattain halpaa nykyään, joskin SDRAMin hinnat ovat alkaneet jo kohota, varmaankin koska valmistus- ja myyntimäärät ovat pienempiä. Olen laittanut pari vanhaa konetta web-, sähköposti- ja tekstinkäsittelykäyttöön ja pyrkinyt yleensä hankkimaan niihin sen verran lisämuistia, että muistia olisi ainakin 768 Mt. Esimerkiksi Firefox ja OpenOffice sekä työpöytäympäristöt itsekin vain tarvitsevat sitä muistia. Jos lisämuistia ei ole mahdollista hankkia, niin sitten pitäisi varmaankin alkaa etsiä vaihtoehtoisia selaimia, tekstinkäsittelyohjelmia ja työpöytäympäristöjä/ikkunamanagereita.

Itse olen täräyttänyt komentorivipohjaisen Ubuntun päälle LXDE:n ja sitten Firefoxin ja OpenOfficen. Hyvin jaksaa pyöriä 450MHz/192MB-koneessa. Normi selaustilanteessa Firefoxilla Ubuntufoorumilla ilman välilehtiä muistia on käytössä 88 Megatavua. 128 Megatavulla tuo yhdistelmä pyörinee vielä pahemmin swappaamatta, kun ei yritä liikoja asioita yhtä aikaa.

Eli toisin sanoen alle 128-megan keskusmuistilla alkaa mennä jo niin paljon extreme urheilun puolelle, etei normallikäyttäjille voi suositella. harrastajat sitten erikseen. DSL.n olen runtannut jopa 90MHz/24MB-koneeseen, mutta se ei sovellu tavalliseen arkikäyttöön muille, kuin tosi guruille. Netin selaus kunnolla on se DSL:n heikoin lenkki.

T:Jallu59