Otsikossa tuo osa ulkoinen kovalevy viittaisi mielestäni oheislaitteisiin joten siitä syystä valitsin tämän alueen tälle viestille. Sitten asiaan.
Eli himasta löytyy tallennuskapasiteetiltaan teran kokoinen usb-kovalevy mitä olen tähän asti käyttänyt siihen että tallennan siihen varmuuskopioita yhdeltä linux-koneelta. Edelleen olisi suurin osa siitä terasta käyttämättä. Lisäksi olen siirtynyt linux-käyttäjästä mac-käyttäjäksi. Nyt kiinnostaisi käyttää tuota usb-kovoa macin tiedostojen varmuuskopiointiin.
Tässä on vaan sellainen juttu että tuossa varmuuskopiointiratkaisussa on nojattu varsin paljon linux-spesifisiin juttuihin joten ihan noin vain ei tuota kovoa voi mac-puolella ottaa käyttöön. Tarkempana syynä 900 gigan ext3-osio mikä asuu lvm:n päällä . Mitä osx:n kanssa olen kokeillut tuota kovoa niin kyseinen käyttis tarjoaa vaihtoehdot ignore ja eject.
Eli pitäisi järjestää kovolle tilaa hfs-osiota varten jotta osx voisi sitä käyttää.
Brutaalein tarkaisu olisi poistaa se “physical volume for LVM” -osio usb-levyn osiotaulusta ja sitten vaan hfs-osio tilalle ja formatoimaan.
Mieluummin kuitenkin pitäisin ne linux-varmuuskopiot saatavilla jos niitä vaikka sattuisikin joskus tarvitsemaan.
Eli pitäisi suorittaa 3-vaiheinen operaatio:
- ext3-osion kutistus
- logical volume:n + volume groupin + physical volumen kutistus
- osiotaulun muuttaminen
. Olen tässä jo alustavasti googlella etsinyt aiheesta.
Ext3-tiedostojärjestelmän kutistamisesta löytyi seuraavia sivuja:
http://www.microhowto.info/howto/reduce_the_size_of_an_ext2_ext3_or_ext4_filesystem.html
http://www.davidodwyer.com/content/howto-shrink-ext3-partition-lvm-free-available-extents
. Kävi mietityttämään 1 asia:ensiksi mainitussa linkissä oli tuo “tune2fs -O ^has_journal /dev/sda1” - loitsu, seuraavissa 2 ei ole. Uskaltaisiko olettaa että näin 2010-luvulla tuo tune2fs ei ole enää välttämätön?
Muistaakseni 2011-2012 hujakoilla tuolle usb-levylle tein sen ext3-osion(ja volume groupin) sikäli kuin sillä on merkitystä.
Ja sitten ext3-osion kutistuksen jälkeen sitten lvresize ja pvresize niin homma on sillä selvä?
Ja siis toivottuna lopputuloksena se että jatkossa siltä usb-levyltä löytyisivät sekä osx- että linux-varmuuskopoit kumpikin omalta osioltaan siten että niihin molempiin pääsee tarvittaessa käsiksi ja vkopiot siis käyttökelpoisia.
Uuden kovon ostokin tietty kävi mielessä mutta mieluummin käyttäisin tuota olemassaolevaa kuin ostaisin uuden…